Gå til innhold

Har jeg retten til å kjøpe meg moped?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en 16 års gammel gutt som lurer på følgende.

Har jeg lov til å ta moped lappen og kjøpe meg skuter så lenge jeg bruke penger jeg selv har tjent?

Foreldra mine er lar meg ikke kjøpe moped pga min egen sikkerhet, men siden jeg tjener mine egne penger som de ikke bestemmer over så kan jeg vel kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter et raskt søk:

Er du under 18 år er du fremdeles umyndig eller mindreårig. Ifølge loven kan du da ikke alltid bestemme over dine egne penger. Du kan heller ikke inngå rettsgyldige kontrakter uten samtykke fra foreldrene dine. Derfor må de være med ved åpning av konto, avtale om kort osv.

Fra alle steder fant jeg dette på: https://www.dnbnor.no/seg-person/person/fordelsprogram/ungdom/produkter/reglerogansvar_ungdom.html men vil tro det stemmer.

Lenke til kommentar

du må hsuke at foreldrene dine gir deg antagelig veldig mye som DE ikke er pålagt. hvis du på pur F kjøper moped kan de svare med å redusere veldig mange andre aspekter ved ditt liv.

prøv heller å snu holdningen som ligger innad i familien. Hos veldig mange har foreldrene en holdning som tilsier at det er barna som bør være takknemlige for det de får servert av foreldrene. Jeg klarte tidlig i oppveksten å snu dette, og opptrådde meg som at det er foreldrene mine som må jobbe for å oppnå MIN aksept. prøv å diskre minn dem på at om 2 år så styrer du, og har all mulighet til å kutte fullstendig kontakt med dine foreldre. Ikke det at du trenger å gjøre det, men for en foreldre er det at barna melder seg ut av familien, flytter på ukjent adresse og bytter etternavn en relativt big deal. Og selvsagt en veldig stor mulighet om du konstant er missfornøy med hva dine foreldre bestemmer.

ikke skap en krangel/krig. det tjener ingen på. prøv heler å overtale dem fredlig, eller på sikt ta over dominansen i familien. det høres kanskje litt teit ut, men klarer du det så er dine foreldre dine persnolige butlere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

prøv å diskre minn dem på at om 2 år så styrer du, og har all mulighet til å kutte fullstendig kontakt med dine foreldre. Ikke det at du trenger å gjøre det, men for en foreldre er det at barna melder seg ut av familien, flytter på ukjent adresse og bytter etternavn en relativt big deal. Og selvsagt en veldig stor mulighet om du konstant er missfornøy med hva dine foreldre bestemmer.

Eller så kan du gjøre som meg ->

Si det rett ut "Fy faen jeg gleder meg til å komme meg ut av det hølet her. Ser ikke noe poeng i å ha kontakt med deg, så du kan risikere at den forsvinner så fort jeg blir myndig."

Pappa har siste halvåret gått rund mye mer stille, sluttet å kjefte så veldig, og gitt meg veldig mye mer rådighet over mitt eget liv, men forsatt litt kontroll. Synes forholdet vårt ble mye bedre av at jeg gjorde det, for jeg får frihet (med ansvar).

Men vær forsiktig med hva du sier, du vil ha et fint forhold til foreldrene dine, bruk argumenter som "Det er mine penger", "jeg kommer uansett til å sløse de bort på noe annet tull, som mat, filmer, spill", "En moped er bra for meg, for da kan jeg komme meg rundt uten at du/dere må kjøre meg rundt".

Jeg fikk lov til moped uten problemer, men ikke lettsykkel, og da brukte jeg argumentet "En moped vil jeg blodtrimme, det er direkte farlig å kjøre rundt i 45 km/t på norske veier, i 80sone. Du har sett hvordan det går, og hvordan andre biler oppfører seg. Med lettsykkel kan jeg lovlig holde følge med trafikken, og evt. kjøre vekk om en situasjon oppstår"

Og nei, jeg tror ikke du kan med loven i hånd kjøpe deg moped.

Lenke til kommentar

prøv å diskre minn dem på at om 2 år så styrer du, og har all mulighet til å kutte fullstendig kontakt med dine foreldre. Ikke det at du trenger å gjøre det, men for en foreldre er det at barna melder seg ut av familien, flytter på ukjent adresse og bytter etternavn en relativt big deal. Og selvsagt en veldig stor mulighet om du konstant er missfornøy med hva dine foreldre bestemmer.

Eller så kan du gjøre som meg ->

Si det rett ut "Fy faen jeg gleder meg til å komme meg ut av det hølet her. Ser ikke noe poeng i å ha kontakt med deg, så du kan risikere at den forsvinner så fort jeg blir myndig."

(...)

Og nei, jeg tror ikke du kan med loven i hånd kjøpe deg moped.

Er ikke vits å bli drittunge for å få moped -.-

Lenke til kommentar

Hovedregelen er at midler tjent ved eget arbeid bestemmer man over selv (vergemålsloven § 33 første ledd). 

Fra denne regelen er det ett unntak. Dersom hensynet til din "tarv" (altså dersom det er til ditt eget beste) kan også denne rådigheten tas fra deg. Hvis du både er over 15, og forsørger deg selv (i praksis - har eget hushold) skal spørsmålet forelegges kommunens overformynderi for avgjørelse.

Hvis du misliker beslutningen kan du klage din nød til overformynderiet, jfr vergemålsloven § 40.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...