Gå til innhold

Hvilken LGA 775 CPU er raskest?

Tim

Anbefalte innlegg

Jeg har LGA 775 AMD core 2 e8500, men er litt keen på å oppgradere. Er det noen CPU med lga775 socket som er raskere til spill enn denne? Vil helst slippe å bytte HK og ram..

Da jeg kjøpte pcen for et par år siden så var ikke quad core CPUene noe serlig raskere enn dual core i spill. Er det skjedd noen forandringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

Socket 775 er da Intel... ikke AMD

Vet ikke hva den raskeste er, har selv en Q9300 Quad Core

Det er fortsatt få spill som utnytter mange kjerner

Lenke til kommentar

Den gangen du kjøpte din e8500 var det liten vits med quad core som du sier. Men utviklingen går heldigvis framover! =) Så de aller fleste nye pc spill utnytter 4 kjerner! BC2 og Crysis er vel spill som tar ekstra utnytte av 2 ekstra kjerner.

For dagens spill, og framtidens spill er 4 kjerner det beste valget. Men om du merker så enorm forkjell fra en så kraftig dual core some e8500 faktisk er, er jeg mer i tvil om.

Du vil merke størst forkjell ved å bytte skjermkort! Tro meg... ;)

Lenke til kommentar

Den gangen du kjøpte din e8500 var det liten vits med quad core som du sier. Men utviklingen går heldigvis framover! =) Så de aller fleste nye pc spill utnytter 4 kjerner! BC2 og Crysis er vel spill som tar ekstra utnytte av 2 ekstra kjerner.

For dagens spill, og framtidens spill er 4 kjerner det beste valget. Men om du merker så enorm forkjell fra en så kraftig dual core some e8500 faktisk er, er jeg mer i tvil om.

Crysis klarer bare å bruke 1 til 1,5 prosessorer. Og BC2 klarer ikke noe mer enn 2. Har begge spillene og kjører q6600

Lenke til kommentar

Bad Company 2 kjøre fint på seks kjerne. Samme er da med 4 kjerne der alle kjernene er under load. Så det er feil Killer_DT

Siden du har en av dem kjappeste dual-core i 775 socketen anbefale du vente med oppdatering til du er villig å oppgradere plattformen.

Lenke til kommentar

Joda, skal innrømme at det jeg skrev var en sannhet med modifikasjoner. Jeg mener at bc2 legger et middels varierende loadnivå på alle kjernene, men det er ingen av dem som går i 100%. Ikke en gang over et snitt på 70% på alle kjernene. Er det bare jeg som opplever dette?

Har q6600@3,3 , 5870 gfx og 6GB ram

Lenke til kommentar

Joda, skal innrømme at det jeg skrev var en sannhet med modifikasjoner. Jeg mener at bc2 legger et middels varierende loadnivå på alle kjernene, men det er ingen av dem som går i 100%. Ikke en gang over et snitt på 70% på alle kjernene. Er det bare jeg som opplever dette?

Har q6600@3,3 , 5870 gfx og 6GB ram

Har Q8200 og det fordeler seg ganske jevnt over alle kjernene med untak av min core 2 som ligger kanskje 20% over de andre. Men det er jo slik det bør være, ser liten vits i at bare noen av kjernene skal jobbe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har ATI Radeon HD 4780 X2 skermkort, så cpu er uten tvil en flaskehals for mitt system... Da venter jeg med å bytte en stund til. Pcen klarer jo så så si alle spill på omtrent full gass pr. dags dato:)

Takker for alle svar

Lenke til kommentar

Crysis klarer bare å bruke 1 til 1,5 prosessorer. Og BC2 klarer ikke noe mer enn 2. Har begge spillene og kjører q6600

har du oppgradert fra en duo til en quad og ikke formatert/lagt inn i registeret at du har en quad? jeg har helt tett på 100% load på ALLE kjerner i bc2 - [email protected]

Noe er feil hvertfall!

Har du en gpu bottleneck så vil du selvsagt ikke belaste cpu like mye.

høyere fps = høyere cpu bruk i bc2!

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar

har du oppgradert fra en duo til en quad og ikke formatert/lagt inn i registeret at du har en quad? jeg har helt tett på 100% load på ALLE kjerner i bc2 - [email protected]

Noe er feil hvertfall!

Har q6600 på 3,3GHz, 6GB ram og ati 5870. Er ikke så altfor lenge siden eg la inn win7 på nytt. Kanskje det er gpu som er flaskehalsen selv om det er et helt nytt skjermkort. Kjører spillet på 1920x1200 og grafikken på "nesten max" - som betyr at jeg som regel kjører tingene på nesthøyeste, samt 4xAA.

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar

Noe er feil hvertfall!

Har q6600 på 3,3GHz, 6GB ram og ati 5870. Er ikke så altfor lenge siden eg la inn win7 på nytt. Kanskje det er gpu som er flaskehalsen selv om det er et helt nytt skjermkort. Kjører spillet på 1920x1200 og grafikken på "nesten max" - som betyr at jeg som regel kjører tingene på nesthøyeste, samt 4xAA.

kan tenke meg at du vil øke fps betydelig ved å senke grafikk instillingene dine et par hakk! MSAA suger mye feks

Lenke til kommentar

det er endel spill som har kommet hvor quadcore er et must for å få jevn flyt, gta4 og bc2 er de jeg kommer på akkurat nå - typisk "console port" hvor man gir blaffen i skikkelig programmering. Finnes også rene pcspill hvor det er en suveren fordel å ha quad, f.eks total war.

Har selv e8500 og den fungerer fint til crysis, men dette var nok det siste spillet som vil gå raskere med en dualcore enn en quadcore.

Sparte nok 3000 dengang på å velge e8500-775 fremfor i920, men selv idag er jo ikke prisene gått ned noe så det var bomkjøp. Hadde man i det minste kjøpt q9550 ville man hengt med fortsatt, men som du sikkert har sett var det dengang bare et dyrere og tregere valg enn dualcore.

En quadcore-cpu som passer på 775 koster over 2000 (q9550/q9650), så med mindre du finner noe brukt er det desverre bare å bite i det sure eplet og belage seg på en oppgradering til i5-750 eller helt opp på i7-i930 om du har nok penger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...