Faller Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Hei. Har i dag en 3Com router med noen år bak seg som begynner å bli irriterende ustabil. Jeg trenger derfor hjelp til valg av ny router. Prisen spiller liten rolle, bare så lenge det er under ca. 2K. (Det går an å strekke seg lenger, men da skal det være spesielt gode produkter) Jeg bor hjemme hos foreldre, og har sett litt på HP Procurve,Cisco, D-link, Asus, Linksys med DD WRT software og noen flere merker. Jeg blir ikke klok på hva man skal velge nå om dagen. Pcen min er den eneste som støtter 2,4- og 5-GhZ båndet, resten støtter bare 2,4 GhZ båndet. Jeg tenker som så at det sikkert er greit å være litt framtidsrettet i forhold til 5 GhZ båndet. Det skader ikke om den har 1 eller 2 usb-utganger, da vi har to printere i huset. Linjen inn består av fiber med opp/ned hastighet på 30 Mbit/s. Så jeg lurer på hva ville dere valgt? Kom gjerne med begrunnelse På forhånd takk Mvh Faller Endret 7. juni 2010 av Faller Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Netgear WNDR3700 er i mine øyne det definitivt beste valget av hjemmerouter hvis man vil ha en stabil router som støtter 2,4Ghz og 5.0Ghz Wifi. Den er også spekket med masse funksjonalitet, har 4 gbit porter, usb for ekstern disk. Det eneste man skal være obs på er at det kun finnes en enhet som har støtte for kommunikasjon i 5Ghz båndet og det er en usb enhet kalt WNDA3100. Hvis man har en annen løsning så vil 2,4Ghz båndet brukes også til n standarden. Endret 7. juni 2010 av vidarkri Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 ... usb for ekstern disk, printer eller annet. Hmmm ... jeg kan ikke se at de "skryter på seg" støtte for USB-printer.(?) Men trådstarter vil kunne kjøpe både NetGear-routeren og en liten nettverkstilkoblet printserver til en pris godt innenfor 2K. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 7. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2010 Takk for svar begge to Netgear går til vurdering. Finnes det noen konkurrenter til denne? (Bare for å vite det) Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Netgear er et knallbra merke, men Linksys lager også gode routere. WRT610N er vel en direkte konkurent til WNDR3700. Netgear har bedre radio på sine modeller så de har bedre dekning på trådløst. Mulig jeg oversolgte usb porten på WNDR3700 en smule, det er riktig at den er for lagring only, men den kan settes opp med FTP og http tilgang og det er jo artig. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Så litt på Netgear WNDR3700 linken siden jeg også skal kjøpe ny ruter veldig snart (med litt flaks blir det 50/50Mbit fiberoptisk kabel på meg snart). Hvor er antennene på denne? Det er vel ikke bare intern antenne for det må jo bli for dårlig for en såpass dyr ruter. For meg er det litt viktig å ha minst 2, helst 3 antenner - aller helst avtakbare sådann - både for bedre hastighet via MIMO og muligheten til å kunne kunne forme dekningsområdet eter behov ved å for eksempel bruke en retningsspesifikk antenne på en av tilkoblingene. Og i samme slengen vil jeg også spørre dere om noen vet hvor mye throughout disse ruterene klarer unna. Jeg er interessert i å vite både ren throughput og hvor mye de kan ta unna dersom det brukes QoS i foreksempel DD WRT. Jeg vet nemmelig ikke helt om eneste løsningen for å få noe QoS på en 50/50 linje er å bygge en egen ruter på f.eks. en atom maskin. Jeg er redd CPUene i disse ruterene er alt for svake for å kunne behande QoS for såpass høy hastighet. -Stigma Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Du kan jo kontakte Netgear support. De har glimrende respons etter min erfaring. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 8. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2010 Da er Netgear kjøpt inn. Førsteinntrykket er at websider loader raskere enn før, enkelt å forstå menysystemet. Jeg likte dog ikke installasjonscden, så den droppet jeg. Takk for anbefalinger folkens Mvh Faller Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Nei, innstallsjonscden hører hjemme i søpla, men bortsett fra det er det ett knallprodukt. Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Faller: Sjekk hvor mye denne klarer å routere frem/tilbake mot nett. Grunnet til at min valg falt på D-Link DIR-655 for noen år siden var grunnet at jeg hadde 100/100mbit linje og dette var den eneste routeren som klarte å route denne hastigheten. Mulig dagens routere har blitt bedre. Har selv 30/30 fiber og 655 funker fint her:) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 (endret) Jeg snuser nettop på en nesten helt ny modell i økonomiklassen fra relativt ukjennte EnGenius, modell ESR9850. Den tar unna godt over 600mbps, og prisen er bare rundt 50USD (selges ikke her i norge enda). har vurdert å ta en imort. Finnes også en lignende modell i samme pris med dualband og et par andre små forskjeller. 19.700 samtidige forbindelser er heler ikke å fnyse av akkurat - ihvertfall i den prisklassen hvor mange av konkurrentene bare tar unna et par hundre på en god dag... review for de som er mer interesserte: http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/31101-engenius-esr9850-300mbps-wireless-n-router-with-gigabit-switch-reviewed Same siden har også veldig gode sammenlignbare stats av mange rutere som har vært i reviews så du kan sammenigne konkrete viktige egenskaper i ruterene rett opp mot hverandre. Det er til og med egne ytelse/prisg grafer. Annbefales -Stigma Endret 9. juni 2010 av Stigma Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Samme siden har også veldig gode sammenlignbare stats av mange rutere som har vært i reviews så du kan sammenigne konkrete viktige egenskaper i ruterene rett opp mot hverandre. Det er til og med egne ytelse/prisg grafer. Annbefales Her, for de som trenger et lavterskel-tilbud. DGL-4500 er ikke blant de topp 10 lenger, ser jeg ... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Her, for de som trenger et lavterskel-tilbud. Minst like viktig med hvor mange forbindelser de tåler Min lenke. Vær obs på at det er gamle målinger som var begrenset opp til 200 forbindelser og nye som viser over 40K. De med 200 er derfor målt "feil". Routeren jeg har ( ASUS RT-N16 ) skulle egentlig ha toppet listen med 300.000 forbindelser Dette betyr at det er 'umulig' å krasje routeren med bittorrent o.l. Man bør også se hvilke routere som støtter tredjeparts firmware, som f.eks DD-WRT. Da får en masse ekstra funksjonalitet som bare begrenses av fantasien og Linux... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå