Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Når kommer IP6?

Anbefalte innlegg

Hei, som sikkert mange av dere vet så går verden tom for såkalte IP addresser. Det nåverende systemet som benyttes kaller IP4 og støtter ikke fult så mange IP addresser som vi vil komme til å trenge. Derfor lurer jeg på når IP6 kommer? Er overgangen satt i gang? Hvilke andre forandringer kan vi forvente å se?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, som sikkert mange av dere vet så går verden tom for såkalte IP addresser. Det nåverende systemet som benyttes kaller IP4 og støtter ikke fult så mange IP addresser som vi vil komme til å trenge. Derfor lurer jeg på når IP6 kommer?

Omtrent 2 - 3 uker etter at det er tomt for IPv4 adresser, tror jeg.

Er overgangen satt i gang?

Nei. Det er ingen norske ISPer som har lagt konkrete planer for å utstyre kundene sine med sluttbrukerutstyr (router / modem) som støtter IPv6. (ISPer: det er fritt frem for å motbevise min påstand her.)

Noen bedrifter har nok IPv6 "på lur", men det hjelper jo ikke deg og meg.

Den absolutt største feilen som ble gjort da man laget IPv6 var at man ikke laget noen som helst planer for utrulling / innføring.

Hvilke andre forandringer kan vi forvente å se?

Tja, den første perioden etter at vanlige folk (deg og meg) har fått IPv6 fra ISPen, så kommer det til å bli omtrent som da internett kom til landet. Ingenting funker ut av boksen, og du må selv finne ut hvordan du skal få ting til å funke, for hver eneste ting / tjeneste du vil ha. Hvorfor sier jeg det?

Jo, det finnes veldig lite dokumentasjon på IPv6 som er skrevet for "vanlige" folk, og ting vil ikke funke som i dag. Eksempel: når alle maskinene dine har en IPv6 adresse, hvordan setter du opp brannmuren din slik at du har en "innside" og en "utside"? I dag bruker du NAT, men det gjør du ikke lenger når du har IPv6. Joda, det er mulig, men hvor er dokumentasjonen som forteller deg hvordan du skal sette dette opp?

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...