Gå til innhold

Nikon D5000 eller Sony A500?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå tenkt å kjøpe meg mitt første speilrefleks og har undersøkt mye allerede rundt diverse kameraer. Som en annen har påpekt så har optikken ofte mer å si for bildet enn akkurat hvilket kamerahus du bruker.

Valget mitt nå står vel i grunn mellom Nikon D5000 og Sony A500, hvor Sony er en anelse dyrere. De er ellers ganske like på funksjoner. Begge har Live-view og vridbar skjerm, men er best på hvert sitt område. Kan sies at jeg mest kommer til å bruke den optiske søkeren, men Live-view er grei å ha i enkelte situasjoner. :)

Hvilket av disse burde jeg gå for? Har prøvd et Sony A330 som jeg syns virker godt, men virker som om batteriet har en tendens til å selvutlade når kameraet blir liggende en stund. Er dette noe som gjelder Sony sine speilrefleks? Har sett på begge kamera, begge ligger godt i hånden.

Håper noen har et godt råd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se kameraene mot hverandre:

http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp

Skal du ha video så er det Nikon som gjelder.

Angående batteritid, så er vel Sony kjent for å ha lengst batteritid av speilrefleksene.

Jeg personlig ville valgt Sony, men jeg er forutinntatt etter å ha hatt A100, A300, A700 og nå A850.

Fordelen med Sony er stabilisering og autofokusmotor i kamerahuset og at det kan bruke Minoltaoptikk helt fra 1985, så du kan få det(stabilisering og autofokus) på alle objektiver. Og her har du en kjempeside til å finne objektiver og erfaringer hvis du velger Sony; http://www.dyxum.com/

Men kjenn på begge kameraene og velg det du føler passer deg best, og se og hva venner og familie har som du kan få/låne av optikk.

Endret av Karabin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvilke grunnleggende funksjoner var det Sony manglet?

Unntatt video?

Det er vel heller at det har funksjoner som Nikon ikke har, som stabilisering og autofokusmotor i huset.

Men skal du ha video så må det være NEX 3 eller 5 som gjelder hvis det er systemkameraer fra Sony.

Men D5000 er sikkert ett greit valg det og.

Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg for å ta Nikon ettersom det er greit å ha med video-funksjon. Samt at det virket som om Sony-kameraet manglet et par tre grunnleggende funksjoner, uten at jeg vet så mye mer om disse.

Det jeg lurer litt på er om dette tilbudet på Nikon D5000 er verdt pengene: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=581689?

Prisen er veldig bra den, men dersom du ikke klarer å vente, så har FotoVideo.no ett D5000/18-105mm kit på lager til 5995,-

Har brukt denne komboen selv og kan varmt anbefale den

Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg for å ta Nikon ettersom det er greit å ha med video-funksjon. Samt at det virket som om Sony-kameraet manglet et par tre grunnleggende funksjoner, uten at jeg vet så mye mer om disse.

Det jeg lurer litt på er om dette tilbudet på Nikon D5000 er verdt pengene: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=581689?

Tilbudet er greit, men tror nok jeg ville gått for en dedikert fotobutikk alla Fotovideo, Interfoto, Japanphoto osv. istede. De ligger på ca samme pris. Hos Fotovideo koster samme kit 5990,- http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=106281

Tror man får bedre hjelp hvis noe skulle oppstå med kamera/objektiv på de plassene, enn på Komplett og lignende nettbutikker som selger alt mulig av elektroniske artikler...Dessuten har både Fotovideos eier og sjefen for Japanphoto vist at de følger med på forumet her hos Akam. Greit å få svar direkte fra "sjefen" hvis man føler seg urettmessig behandlet, eller få oppklart eventuelle missforståelser... Ps! D5000 er et veldig bra kamera å starte med. Masse nyttige hjelpefunksjoner som gjør at man forstår prinsippene ved bruk av manuelle innstilinger raskt. Det gjør at man hurtigere får glede av kameraets mange funksjoner.

Lenke til kommentar

Unntatt video?

Det er vel heller at det har funksjoner som Nikon ikke har, som stabilisering og autofokusmotor i huset.

Men skal du ha video så må det være NEX 3 eller 5 som gjelder hvis det er systemkameraer fra Sony.

Jeg leste akams test av A500 og 550. I den stod blant annet dette:

De mangler noen helt basale funksjoner, for eksempel nedblendingsknapp og programskift

Jeg legger ikke så stor vekt på video-funksjonen og vet at den er veldig mangelfull. Likevel er det greit å ha med når det først finnes. :)

Er enig i at det kan være lurt å kjøpe det fra en dedikert foto-butikk. Har vært inne på den tanken selv. Har før kjøpt kamera i foto-butikken fremfor Expert nettopp fordi de hadde litt mer greie på kamera og egenskaper i foto-butikken.

Vurderte tidligere Canon 550D, men syns live-view funksjonen mister litt av nytten når du ikke kan vri skjermen i andre vinkler. Ettersom man har mest nytte av live-view i de situasjoner man vanskelig får tatt bilde ved å se gjennom søkeren.

Lenke til kommentar

Hvis du vurderer A500, ville jeg heller anbefalt å satse på A550. Prisen er omtrent den samme, og bildekvaliteten er bedre og kameraet raskere. A550 har også en skjerm som har fire ganger så høy oppløsning som A500. Foruten dette er det praktisk talt det samme kameraet.

Lenke til kommentar

Hvis du vurderer A500, ville jeg heller anbefalt å satse på A550. Prisen er omtrent den samme, og bildekvaliteten er bedre og kameraet raskere. A550 har også en skjerm som har fire ganger så høy oppløsning som A500. Foruten dette er det praktisk talt det samme kameraet.

Jepp. Fant ut det. Så i praksis er det A550 jeg vurderte :) men syns den kom litt til kort likevel, selv om kamerahuset på A550 faktisk lå en anelse bedre i hånda enn D5000 som var litt mindre.

Lenke til kommentar

Unntatt video?

Jeg leste akams test av A500 og 550. I den stod blant annet dette:

De mangler noen helt basale funksjoner, for eksempel nedblendingsknapp og programskift

Jeg legger ikke så stor vekt på video-funksjonen og vet at den er veldig mangelfull. Likevel er det greit å ha med når det først finnes. :)

Er enig i at det kan være lurt å kjøpe det fra en dedikert foto-butikk. Har vært inne på den tanken selv. Har før kjøpt kamera i foto-butikken fremfor Expert nettopp fordi de hadde litt mer greie på kamera og egenskaper i foto-butikken.

Vurderte tidligere Canon 550D, men syns live-view funksjonen mister litt av nytten når du ikke kan vri skjermen i andre vinkler. Ettersom man har mest nytte av live-view i de situasjoner man vanskelig får tatt bilde ved å se gjennom søkeren.

Nå virker det som du har bestemt deg for Nikon, så slik sett er vel råd her på Forum uten hensikt nå.

Likevel vil jeg nå si at du burde sett på tester "utafor" Akam også selv om Akams tester er gode. Flere tester og utttalelser er bare av det gode, så som Geir Brekke sin, av A550: http://www.foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=42817

Endret av Allart
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg undersøkte litt til, går nok for Nikon i denne omgang i alle fall. Er det noen som har en anbefaling til et brukbart minnekort til dette kameraet? Ser at det er en jungel av minnekort for tiden, hvor alle har ulike hastigheter. Vil 8 GB holde til en ukes ferietur?

Lenke til kommentar

Jeg undersøkte litt til, går nok for Nikon i denne omgang i alle fall. Er det noen som har en anbefaling til et brukbart minnekort til dette kameraet? Ser at det er en jungel av minnekort for tiden, hvor alle har ulike hastigheter. Vil 8 GB holde til en ukes ferietur?

Vel,skal du feriere alene i en mørk kjeller så holder det nok i lange baner,men hvis du er en i et reisefølge med en forholdsvis aktiv ferie så kan det hende at 16gb blir for lite det også.

Kan være bedre og kjøpe flere kort som ikke har den raskeste skrivehastigheten da det ikke har den største hensikten på en ferie "hvis du ikke skal filme da",men ikke la prisen på kort gå på bekostning av kvaliteten på kortene.

Typisk så er Sandisk og Lexar anbefalte kortfabrikanter.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ok :) Takk for råd.

Det er en byferie for meg og samboeren til Berlin :) Regner med at jeg har med meg kameraet på det meste og tar vanligvis en del bilder. Kommer neppe til å filme med det på den turen i alle fall. Så egentlig er ikke det noe jeg behøver å ta noe hensyn til.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har enda ikke fått somlet meg til det punktet å bestille D5000. Da jeg kikket i prisguiden på de forskjellige prisene kom denne kombinasjonen opp:

Nikon D5000 m/Sigma 18-50mm OS

Ser at det er et Sigma-objektiv som har omtrent samme brennvdde som det standard Kit-objektivet til Nikon, men vil det fortsatt være bedre enn 18 - 105 mm kit-objektivet?

Nikon D5000 m/18-105mm VR

Regner med at forskjellene er størst på lysfølsomhet og kvaliteten på optikken?

Edit: Feil i link :roll: se siste innlegg. Har rettet opp nå.

Endret av janingar
Lenke til kommentar

Takk for tipset Psi_^, skal sjekke ut om de har tester av det objektivet jeg egentlig mente.

Jeg ser at jeg bommet veldig i forrige innlegg. :roll:

Den kombinasjonen jeg egentlig skulle spørre om var denne: Nikon D5000 m/Sigma 18-50mm OS, som du finner her:

http://www.fotovideo.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=%2faspx%2fprodukt%2fprdinfovnet.aspx%3fplid%3d115557%26ref%3dacdc1227&plid=115557&ref=acdc1227

Eller om jeg vil få mer glede av kombinasjonen nevnt i forrige innlegg med 18 - 105 mm Kit-objektivet til Nikon?

Edit: Fiksa link.

Endret av janingar
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke testet noen av disse to objektivene selv, så kan ikke si noe om hvor gode disse er. Men med litt mer zoom blir det litt flere mugligheter :) Men på den andre siden så er sigma objektivet litt mer lyssterkt. Så du må nok tenke på hva som er viktig for ditt bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...