Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Historie muntlig eksamen "Internasjonale konflikter etter 1945"

Anbefalte innlegg

Hei alle lesere.

Har trukket temaet Internasjonale konflikter etter 1945, og trenger litt tips og info til hvordan jeg kanskje kan bedre min problemstilling / eller endre den helt. Er åpen for forslag. Problemstillingen jeg har tatt for meg er; Hvem hadde skylden for Cubakrisen?

Hva er viktig å få med?

Er VG3 det er snakk om.

- Takk for svar

Endret av ztfn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tema ditt ville vært mitt drømme tema for du har så mye å velge mellom. Balkan, midtøsten, Asia, Afrika, Sør America... stort sett over alt!

Men, når det kommer til Cubakrisen så er det vel begger parter sin skyld. sovjet stasjonerte ut sine missiler på cuba som en respons til USA's jupiter raketter som var plassert i Tyrkia på samme tid. Og gjennom denne krisen ble det ingått et kompromiss der de ble enige om å fjerne sine raketter fra både Cuba (sovjet) og Tyrkia (USA)

Så, er det bare bakgrunnen eller er det den faktiske invasjonen av cuba du tenker på å dra in i problem stillinga?

Lenke til kommentar

Den var ikke så dum, men husk å nevne at den ikke var en faktisk krig, men mer som en stillings krig hvor det aldri ble løsnet skudd direkte mot hverander, men mer gjennom andre land, slik som Cuba/Afghanistan.

Lenke til kommentar

Trenger kommentarer til disposisjonen min:

Problemstilling: Hvem hadde skylden for Cubakrisen?

- Hva var Cubakrisen?

- Hvorfor/når opptod den?

- Kapitalisme vs kommunisme (USA vs Sovjet)

- Hvem har skylden, og hvorfor?

Virker den grei, eller er det noe jeg burde endre/legge til? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...