jornonet Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Heisann! Jeg skal hjelpe min svigerbror med å bygge en gamer-pc til han for noe av konfirmasjonspengene han fikk. Vi har allerede bestilt kabinett: http://www.dustinhome.no/pd_5010368269.aspx? Og så har jeg hittentil satt sammen følgende komponenter: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=802410&su=D7FC1C73-808B-48A6-AAE6-DBFE150E7B7C Vi er blitt enige om rundt 12-13.000 for komponenter, så fint om dere holder evnt forslag innenfor denne prisklassen (dette kommer i tillegg til kabinettet, så han havner fort rundt totalt 15.000). Han har forøvrig både høytalere, skjerm, gamer-tastatur og gamer-mus fra tidligere av. Så vi trenger kun å handle innmat her. :-) Han er gamer, og ønsker såklart en gamer som drar de fleste spill bra på max grafikk (og ihvertfall Starcraft 2 samt WoW). Jeg er ingen gamer selv, så derfor henvender jeg meg her for å få tips og innspill. Jeg må vel innrømme at jeg er en Nvidia-fan når det kommer til skjermkort, men det er mest på grunn av Nvidia sin linux-støtte (og jeg er linux-fanatiker). Han kommer til å kun kjøre Windows med spill. Så jeg er ikke _imot_ skjermkort-forslag basert på ATI. Ellers er jeg usikker på om han får særlig utbytte av en SSD? Jeg har SSD selv i en laptop, men føler kanskje at hele SSD-greia er litt "hypa" når det kommer til faktisk nytteverdi i en slik gamer-maskin. Men jøss, dere må gjerne argumentere imot meg! :-) Noen som har innspill og/eller meninger? Det er primært skjermkort jeg er usikker på. Men andre komponenter kan såklart også byttes ut, dersom noen kan komme med argumenter til hvorfor man bør bytte noe ut (hva er bedre?). BOTTOMLINE: Han(jeg) ønsker å få best mulig utbytte for penga, og er derfor ikke interessert i å legge penger i _det råeste av det råe_ på noe område. Heller holde oss på en 90%-ytelsesmaskin for halvparten av prisen. :-) Alle innspill mottas med takk! Endret 7. juni 2010 av jornonet Lenke til kommentar
MOO- Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Ville byttet skjermkortet til dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585757 Og kanskje lagt litt mer penger i strømforsyning til en 1000W - slik at det ikke har vært noe problem om han ville oppgradert noe senere. Slik at han hadde sluppet å kjøpe ny strømforsyning når den tid kommer, men det er bare mine synspunkter som sagt. Endret 7. juni 2010 av Moozoren Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Gå ned på HK om ikke han har planer om ekstrem overklokking (kjøler til CPU?). Kjører ikke i7 trekanals minne? Velg en pakke med 6GB ram (3x2GB). Lenke til kommentar
jornonet Skrevet 7. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2010 Tusen takk for svar, Moozoren. :-) Jeg har faktisk sett på nøyaktig det skjermkortet, og vurdert det sterkt. Hørte at skjermkortet jeg egentlig har satt opp utvikler enormt mye varme, og bråker masse. Så skal virkelig vurdere dette... Du vet ikke om noen sammenlikning av disse to kortene, en eller annen review, så jeg kan lese litt nærmere? Meningen din om større strømforsyning er tatt til etterretning. :-) Lenke til kommentar
jornonet Skrevet 7. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2010 Og heisann, Sovehest! Tusen takk for svar. Trekanals minne? Jo, tror jeg leste noe om det, men tenkte aldri noe mer over det. Flott at du sier ifra, da skal jeg se om ikke jeg finner en slik 3x2GB-pakke. =) Han har nok ingen planer om ekstrem overklokking. Kanskje ligge unna overklokking i det store og hele... Har du forslag til annet hovedkort, med tilnærmet samme specs? Og mener du jeg bør kjøpe en ny cpu-kjøler enn den som følger med, dersom det ikke skal overklokkes? // jornonet Lenke til kommentar
Matseng Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Visst det er en ren gamer ville jeg gått ned til i5/am3. Du sparer MYE penger på det. du mister bare ytelse i benching som ikke er noen hensikt. i5 eller am3 er minst like bra til ren gaming uansett. Der kan du som sagt spare en god del Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Jeg kjører AMD, og synes boxed-kjøleren er dårlig. Har lest at i-serien har bedre stockkjøler, og det finnes sikkert nok av dem på forumet som kan si om denne bør oppgraderes. Med skjermkort du er ute etter, er det nok det som høres uansett hva du gjør med CPU. Jeg bryr meg lite om støy fra skjermkort når jeg spiller (headset), men setter stor pris på at den er stille når jeg legger bort spillene. Uten overklokking kan du sannsynligvis gå ned til "hvilket som helst HK". Jeg ville ikke gått for noe med mindre enn 8 SATA porter. Jeg ser ikke noe E-SATA tilkobling på kabinettet, så det er kanskje ikke så viktig (har aldri brukt min uansett..). Lenke til kommentar
areah Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 intel stock kjøler litt bedre enn amd-stock, men lager mer lyd kilde oppsettet i førstepost er litt feilprioritert til gaming, gå ned på både hk og cpu (amd phenom II eller intel i5 er mer passende, bruk ca 1000-1300 på hk) du har lagt inn 8GB ram, dette er totalt unødvendig siden spill nesten aldri bruker ca 3GB eller mindre(mulig jeg tar litt feil) du trenger ikke mer enn 4GB. da skal det være spart opp nok penger til både hd5970 og ssd Lenke til kommentar
johanf Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) i5-system Hovedkort: ASUS P5P55D - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=487821 Prosessor: Intel i5 750 - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492762 Minne: Crucial Value RAM 4GB - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=363359 Skjermkort: ASUS Radeon HD 5850 - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=598966 Harddisk: Western Digital Caviar BLACK 1 TB - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=355395 Strømforsyning: Corsair HX 750W - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460922 DVD-brenner: Sony NEC - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=488177 Totalt 8707,- Bra oppsett til en fair pris, spør du meg. Eneste jeg synes er overpriset her, er skjermkortet. Alt ettersom hva man spiller, kan man sikkert fire litt på kravene der. Selv er jeg tilhenger av nvidia og klarer meg fint med et GTX 260, men den serien selges vel ikke mer. Iallfall ikke hos komplett. Ikke glem et 64-bits OS (Windows 7 anbefales!) for å utnytte all RAMen i maskinen. Lykke til! Endret 7. juni 2010 av johanf Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 http://www.hardware.no/artikler/msi_geforce_gtx_470/76462/5 Her ser du at 5870 yter bedre enn GTX470. Gå for en i5 eller AM3 Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Kjapt forslag. Ville selv gått for SSD, uten å kunne begrunne det bedre enn at jeg har det selv og jeg må foreslå dette for alle for å forsvare kjøpet ovenfor meg selv.. Kurv hos komplett Lenke til kommentar
Matseng Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Ville laget listen på prisguide.no. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Det ville jeg også, men nye prisguide er så dårlig og vanskelig å finne frem på, at jeg har gitt opp hele siden. Lenke til kommentar
Matseng Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Det ville jeg også, men nye prisguide er så dårlig og vanskelig å finne frem på, at jeg har gitt opp hele siden. Det er ikke så stress da. Men ja, den er helt høl i hue... Lenke til kommentar
jornonet Skrevet 7. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2010 Heisann alle sammen, og tusen takk for mange gode tilbakemeldinger! Da har jeg nesten bestemt meg for å velge en pakke med Intel Core i5 Quad istedet for I7. For som noen nevnte her, gir den mer ytelse pr krone, og det er jo det jeg er interessert i. ;-) HK: ASUS P7P55D-E Deluxe, P55, Socket-1156 DDR3, SATA 6Gb/s, USB3.0, ATX, 2xGbLAN, Firewire, eSATA, PCI-Ex(2.0)x16 - Litt på grunn av overklokkingsvennligheten med "remote", og enormt gode reviews på kortet rundt på nettet. CPU: Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750 Quad Core, 2.66Ghz, Socket 1156, 8MB, 95W, Boxed w/fan - Såklart. Hvilken annen i5? Quad. RAM: 2 stk Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.65V, Intel XMP - Joda, noen mener at 4GB holder. Denne maskinen skal sikkert ikke oppgraderes de neste 4 årene elns, og man får "aldri nok RAM", så 8 GB it is! GPU: XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 850MHz,"Aliens vs Predator" - Dro igang med denne. Vurderte ASUS sitt, though. Men koster kr 400 mer... PSU: Chieftec Super Series 750W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 2x 6pin+2x 6+2pin PCIe, 8x SATA, 140mm - Etter å ha bygd maskiner med modulære PSU'er tidligere, så går jeg aldri tilbake!! 750W regner jeg med holder lenge (mtp at maskinen som sagt neppe blir særlig oppgradert de neste 4 årene). SSD: Intel X25-M SSD 80GB 2,5", SATA2, read/write speed of up to 250MB/70MB sec, MLC, Gen.2 - Denne er litt usikker ennå. Klarer ikke bestemme meg om jeg skal gå over budsjett og kjøre SSD, eller holde meg til budsjett og droppe SSD. HDD: WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA, 32MB Cache, Dual Processor, 7200RPM - Til lagringsbehovet. Alltid vært Western-fan. DVD: Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S DVDRW 24x, DL, RAM, SATA, Bulk, Black - Aner ikke hvordan jeg klarte å glemme DVD-RW. CPU-KJØLER: Noctua NH-D14 CPU Kjøler Socket 775/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1300 RPM, 110,3 m³/h, 19,8 dBA, 140mm Vifte - Veldig stille, og flytter noe voldsomt med luft. Yeah! KJØLEPASTA: Noctua NT-H1 Kjølepasta 3.5 gram, High-Performance Hybrid - Fordel, fordel.. Jeg hadde glemt DVD-brenner i forrige oppsett, av en eller annen grunn. Fant også ut at jeg antakeligvis ønsket noe annet enn stock CPU-kjøler, og dro i tillegg med kjølepasta når jeg var igang. Det ser ut til at jeg dermed havner litt over budsjett... Men gjør man ikke alltid det?!? ;-) På komplett.no koster dette 13.661,- ... Da er det vel på tide å sjekke rundt etter priser. Men siden jeg bor nærme Sandefjord og kan hente det direkte hos Komplett, så vurderer jeg sterkt å handle der. Det er også et _MUST_ at alt er hos meg innen Fredag! ;-) Alle innspill mottas, som alltid, med takk! // Jørn Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Sparer 200 kroner på Samsung sin HDD, men det har nok lite å si. Selv kjøper jeg helst Samsung, men så lenge det ikke er Hitatchi, så.. Vanedyr. Det følger med pasta til kjøleren. Sannsynligvis samme type i litt mindre tube. Komplett har tilbud på fantastiske Corsair HX 750, men den er fortsatt dyr i forhold til PSUen du har funnet (1069,-). Jeg er rimelig overbevist om at PSUen du har lagt i kurven gjør jobben godt nok og vel så det. Ser ut som en god PC etterhvert. Lenke til kommentar
Nexx Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 (endret) Kan meddele at Noctua NT-H1 Kjølepasta følger med Noctua NH-D14 CPU Kjøler. 100 kroner spart, Og du hadde jo klart deg med PSU på 650W, men siden det ikke er penger å spare her, er jo ikke det noe å tenke på egentlig. EDIT: doh, sovehest kom meg i forkjøpet egentlig Endret 8. juni 2010 av neruen Lenke til kommentar
thres93 Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Har du tenkt på en SSD som harddisk for operativsystemet? BLir kansje litt i dyre laget, men hjelper på ytelse. Lenke til kommentar
jornonet Skrevet 8. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2010 Tusen takk, Sovehest og neruen. Da sparte jeg penger på kjølepasta. ;-) Jeg tenkte at det kanskje fulgte med, men fant ingen info hos Komplett om det... Og tenkte at det var møkk om det IKKE fulgte med, så da inkluderte jeg det. Men takk, da sparte jeg litt penger! ;-) Sovehest: Hehe, ser den med Samsung. Jeg har alltid sverget til Western. Blir litt religion inne i bildet der... Så det ble en Western, selv om den er ørlittegranne dyrere. Resell4: Ja, det ble en Intel SSD 80GB til OS/Programmer. Så må jeg bare bedrive opplæring for å få han til å lagre "alt annet" på 1TB-disken. (Regner vel med det blir plass til kun de viktigste programmene og spillene på SSD'en, slik at han må lagre alt annet på HDD'en). Og så håper jeg vi merker en betraktelig ytelsesforskjell! - For som nevnt lengre opp her, har jeg en SSD i laptoppen min, og jeg merker ærlig talt ikke så stor forskjell... Men det kan være at flaskehalsen er noe annet. Dårlig chipset, råtten prosessor, eller ræva SATA... [ja, klar over at språkbruken her er veldig teknisk!] Igjen, tusen takk for all input! Da er maskinen bestilt, og jeg krysser fingrene for at gutten kommer til å bli happy-happy når han merker ytelsen. Alt slår såklart den gamle haugen han har nå (som storebroren kjøpte til sin konfirmasjon, og fikk hjelp av meg til å bygge sammen, for 4 år siden). =) Og så håper jeg virkelig også at Starcraft2 kommer til å kjøre smertefritt på max innstillinger - det er igrunn hovedmålet mitt. =) Lenke til kommentar
jornonet Skrevet 8. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2010 Forresten. Dette blir litt offtopic, men siden jeg har slike dyktige folk her som hjelper til med alt mulig... Rett etter maskinen er bygd, og optimalisert så langt det lar seg gjøre.... Hvilke spill bør jeg stappe inn der for han? (Tenker da type show-off "DETTE kan maskinen din gjøre, og det er helt RÅTT!!!" spill). Ikke nødvendigvis spill han kommer til å spille så mye... Noen rå bilspill der ute for tida, som kan utnytte maskina, feks? :-) Eller noe annet dere anbefaler, som dere liker å bruke for show-off på en splitter ny rigg? (Apps? Effekter? Animasjoner? HD-videoer? Anything?) // Jørn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå