Gå til innhold

Diskusjon om vegetarianisme

Anbefalte innlegg

Den prisen er subjektiv, derfor handler det om samvittighet. Universet er objektiv, men mennesket tenker subjektivt. Objektivt sett er det ingenting som er verdt noe som helst, menneskets subjektive tenkning er det eneste som skaper subjektive verdier.

Det handler om individuelle vurderinger og det er overhodet ikke så vanskelig å forstå.

Det er vanskelig å tro at man ikke vil anse enorme miljøpåkjenninger som betydelig. Dette er ikke et spørsmål om det f.eks er riktig, galt eller irrelevant å drepe mygg - det handler om noe som direkte påvirker oss alle. Dessuten vil jeg tro de aller færreste vil sympatisere med dyremishandlingen, som er en nødvendig konsekvens av den enorme kjøttproduksjonen. Begge er argumenter mot kjøttindustrien som den er i dag.

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å tro at man ikke vil anse enorme miljøpåkjenninger som betydelig. Dette er ikke et spørsmål om det f.eks er riktig, galt eller irrelevant å drepe mygg - det handler om noe som direkte påvirker oss alle. Dessuten vil jeg tro de aller færreste vil sympatisere med dyremishandlingen, som er en nødvendig konsekvens av den enorme kjøttproduksjonen. Begge er argumenter mot kjøttindustrien som den er i dag.

Jeg liker heller ikke kjøttindustrien, men nå får ikke jeg kjøttet jeg spiser derfra. Småbruket samboeren min er vokst opp på forsyner oss begge med det vi trenger av kjøtt og egg. Jeg vet dyra der har det bra, og spiser med god samvittighet. Det går kanskje litt utover smaken når du kjenner dyra godt, men den prisen er jeg villig til å betale for å vite at maten min ikke har vært pint både før og under slakt. På gammeldags vis tas alt spiselig vare på, og ingenting sløses med. Rester blir til hønsefôr, og de frittgående, glade hønene legger egg med solid skall og solgul plomme.

Men poenget mitt er ikke forandret: rent objektivt er det ingenting som er verdt noe som helst. De subjektive verdiene er det vi som tillegger verden. Om vi ødelegger planeten og det nåværende miljøet så mye at de fleste store dyr dør ut, inkludert oss selv, vil livet på jorda gå videre uten oss, bare i en annen form. Selvsagt ønsker ikke jeg at det skal skje, spesielt siden jeg personlig har en enorm tro på at mennesket som art skal klare å overkomme alle hindringer og etterhvert utforske universet, men det er kun mitt subjektive ønske. Objektivt sett driter universet i om vi går til grunne, eller hele jorda for den saks skyld. Betyr det at vi bare skal drite i jorda? Jeg syns ikke det.

Lenke til kommentar

Takk til siste taler. Og er enig i det. Det er vi som lager verdi til ting, ikke tingene selv.

Dessuten var det skrevet med litt humor det siste jeg skrev, noe som ikke alltid kommer så godt ut på nett....

Jeg eter det jeg har lyst på og tilgang til så lenge varen er der. Noen ganger er det salat, noen ganger er det fisk og noen ganger er det kjøtt. Jeg liker kjøtt og har ikke tenkt å slutte med det fordi noen syntes at alle skal leve i harmoni med alt og alle. Beklager, men slik er ikke verden og slik vil ikke jeg ha verden heller. Det passer meg bra slik det er nå og folk kan spise hva pokker de vil uten at noen tvinger dem til noe som helst. Det passer meg fint, for da kan jeg spise hva jeg vil også. :)

Lenke til kommentar

"Det passer meg bra slik det er nå og folk kan spise hva pokker de vil uten at noen tvinger dem til noe som helst."

Så hadde vi ikke hatt noen lover i landet, så synes du det var helt greit om folk fikk lov å spise deg for eksempel? Ser du ikke konsekvensene av et såpass idiotisk system?

Lenke til kommentar

Det som er idiotisk, er måten reklamen blir spredd på. "Ingen kan spise kjøtt!"

Tull. Kjøttindustrien, slik den er i dag, er et miljøproblem. Dette krever en moderering, ikke en absolutt holdning som overhodet ikke treffer realiteten slik den er.

Eller er problemet at noen gjør noe andre ikke vil kunne gjøre? Alle kan ikke spise kjøtt, helt klart. Så la rikdommen skille oss ad, da vel. Eller er du villig til å gi bort både hus og bil til Mbutu Makeke? Alle har ikke samme verditilgangen, og alle kan ikke leve likt. Vi kan gi opp kjøtt, alle av oss, men det er virkelig ingen grunn til at alle skal gjøre det.

Noen, helt klart, men ikke alle.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

"Det passer meg bra slik det er nå og folk kan spise hva pokker de vil uten at noen tvinger dem til noe som helst."

Så hadde vi ikke hatt noen lover i landet, så synes du det var helt greit om folk fikk lov å spise deg for eksempel? Ser du ikke konsekvensene av et såpass idiotisk system?

Misforsto du med vilje? Jeg hverken tror eller håper du er så dum at du faktisk misforsto det han sa slik du later som du gjorde.

Lenke til kommentar

"Verdier er menneskeskapt" er ikke argumentet. Argumentet er at vi har ulike syn på hva verdier angår.

Hvilket argument refererer du til? Jeg snakket på generelt grunnlag.

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar

Jeg refererte også til det generelle. Det er ikke så vanlig å bruke dette som et argument, enn det er for å legge basisen til argumentet: "Vi har ulike syn på verdi."

Slik jeg ser det, er dette et solid argument, selv om jeg personlig mener at det ikke løser noe, men heller bare skyver vekk diskusjonen.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

@ Cuadro

Jo. En gris, en hund, et menneske; alle har det til felles at for dem er deres eget liv betydelig og har verdi for dem selv.

Så med utgangspunkt i at å ta fra andre verdier er galt, så vil det være galt å ta liv, enten det er snakk om gris, hund eller menneske.

Lenke til kommentar

@ Cuadro

Det som skiller en flue, en veps og et foster fra en gris, en hund og et menneske er at de tre førstnevnte ikke har den grad av selvbevissthet at det er særlig betydelig eller kan sammenliknes.

Jeg vet ikke engang om de tre førstnevnte har selvbevissthet.

Men jeg vet at de tre sistnevnte har, så derfor vil det vær galt å ta deres liv.

http://en.wikipedia.org/wiki/Self-consciousness

Lenke til kommentar

@ Cuadro

Det som skiller en flue, en veps og et foster fra en gris, en hund og et menneske er at de tre førstnevnte ikke har den grad av selvbevissthet at det er særlig betydelig eller kan sammenliknes.

Hvordan vet du det? Og er det grad av selvbevissthet som bestemmer om et dyr skal kunne drepes og spises?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...