Gå til innhold

Diskusjon om vegetarianisme


Anbefalte innlegg

...

 

Vi vet kjøtt ble en del av menyen til mennesker ganske nylig,

At vi kan sammenlignes med plante etere er fordi vi var frem til kanskje 4 millioner år hovedsaklig det. som de fleste primater er vi altentene, siden de fleste primater er ganske små er det små saker av dyr som ble spist, små øgler, insekter og kanskje en mus i ny og ne.

De mest kjøtt etene primatene ved siden av mennesker er bavianer, de er agrisive og spiser mye kjøtt, men fremdeles ikke i nærheten så mye som oss.

Ser vi på våre nærmeste slektinger sjimpansene er kjøtt en kjeldent delikatese, noen ganger går de på jakt og tar kjøtt, men mengden kjøtt er liten i forhold til mennesker, så vi trenger ikke spise så mye kjøtt vi gjør, vi gjør det hovedsaklig av smaks skyld ikke næring.

 

Etterhvert som menneskerettigheter utvikler seg og blir bedre, ser jeg det som en helt naturlig evolusjon at dyrerettigheter også utvikler seg og blir bedre.

Vi vet at kjøtt ble en del av menyen til mennesker ganske nylig? Om dette er sant, hvor er kilden din?

 

Ellers, ditt resonnement om at vi ikke hadde trengt så mye kjøtt pga sjimpansene ikke spiser like mye, så synes jeg det er helt på jordet. Vi er jo en langt mer utviklet art enn sjimpansene, så hvorfor de skal stå frem som et eksempel på hva som er korrekt, og ikke omvendt, forstår jeg ikke.

 

Jeg nevner igjen, kjøtt inneholder mye protein og ofteo gså mye mettet fett. Dette er viktig næring. Så hvorfor du mener kjøtt kun er for smaks skyld og ikke næring forstår jeg heller ikke. Grønnsaker inneholder jo omtrent ikke næring, og brød inneholder hovedsaklig karbohydrater, noe kroppen heller ikke trenger i særlig stor grad da den kan lage karbohydrater ved hjelp av fett og protein.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Vårt kosthold har aldri vært basert på bare kjøtt, vi spiste bær. frukt og grønnsaker da fikk vi i oss viktige mineraler, vitaminer, antioksidanter, sporstoffer mm.

Lenke til kommentar

Jeg har ingenting imot grønnsaker og frukt, og prøver å spise mye av det selv. Jeg bare snakker i kjøtt sitt forsvar her. Det trenger ikke være enten/eller, det bør være "Ja takk, begge deler". Mineraler, vitaminer, antioksidanter og sporstoffer er viktig, men det er ikke næring. Næring er fett, karbohydrat og protein - energi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Med mere. Diskuterer dere kjøtt eller ingenting? Hva med fisk? Og er korn virkelig så ille? Hvete og bygg begynte vi og dyrke for ca 10.000 år siden. Er vel på 1900 tallet antal sykdommer har rast fart..type diabetes ol.

Lenke til kommentar

Ikke sammenlign oss med andre primater!

 

 

Gorillaer lever i skauen, deres kroppsbygning er heller ikke tilegnet til jakt, og derfor kan de ikke jakte på andre dyr som pattedyr eller fugler.

 

Sjimpanser spiser ikke ofte kjøtt, men er behovet for mer mat tar de gjerne og slakter f.eks flamingoer da disse lever i samma miljøet og relativt enkle å ta.

 

Mennesket derimot viker langt fra disse primatene. Vi har en ekstraordinær hjerne som vi kan lett analysere bytte, utvikle teknikker, våpen , feller og senere hold av husdyr. Muskulaturen i kroppen har også utviklet seg slik at vi kan løpe etter antiloper til de blir utmattet. Mennesket har utviklet seg til en ypperlig jeger gjennom tid, takket være dette har vi også overlevd så langt.

 

Menneskets jaktinstinkt var opprinnelig motivert ut fra behovet for mat, der menneskets diett skal ha et visst innslag av kjøtt fra pattedyr, fugler eller fisk. I årtusner var menneskene jegere og sankere som flyttet rundt med årstidene og byttedyrene de jaktet på. I Europa fulgte disse disse jegerne villreinens migrering nordover, etter hvert som isen trakk seg tilbake etter siste istid. Slik ble Skandinavia befolket, men bofaste ble disse folkene først mye senere.

Endret av Lube
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"The American Dietetic Association and Dietitians of Canada have found a properly planned vegetarian diet to satisfy the nutritional needs for all stages of life, and large-scale studies have shown that mortality from ischemic heart disease was 30% lower among vegetarian men and 20% lower among vegetarian women than in nonvegetarians."

 

...

 

"The American Dietetic Association (ADA) is the United States' largest organization of food and nutrition professionals, with nearly 67,000 members. Approximately 75 % of ADA's members are registered dietitians and about 4 % are dietetic technicians, registered."

 

-wiki

 

Det er nok strengt tatt ingenting i kjøtt i må ha som vi ikke kan få gjennom en riktig vegetariansk diett. Dèt argumentet trenger ikke komme flere ganger i denne debatten.

 

Næring er fett, karbohydrat og protein - energi

...som finnes nok av i vegetariansk mat!

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar

Det er nok strengt tatt ingenting i kjøtt i må ha som vi ikke kan få gjennom en riktig vegetariansk diett. Dèt argumentet trenger ikke komme flere ganger i denne debatten.

Hvor hadde du tenkt å få B12 fra?

 

http://www.nettdoktor.no/ernaering/vitaminer/artikler/vitaminb12.php

 

Vitamin B12 finnes i lever, oksekjøtt, svinekjøtt, fisk, torskerogn, egg, melk og ost.

 

Vitaminet finnes ikke i grønnsaker og planter, bare i de smådyr og bakterier som lever på grønnsakene.

 

Strenge vegetarianere risikerer mangel på B12-vitamin.

B12-mangel: http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/blodmangelb12.php

 

B12 er nødvendig for å danne både røde og hvite blodlegemer. B12 er også viktig for nervesystemet. Derfor kan B12 mangel gi plager både fra blod- og nervesystemet. Sistnevnte kommer til uttrykk blant annet i form av nerveskade, svimmelhet, slapphet, muskelsmerter, lammelser og demens.
Lenke til kommentar

 

Hvor hadde du tenkt å få B12 fra?

 

 

 

Jeg snakker ikke om veganere, som ikke kan spise ost eller melkeprodukter - jeg snakker om å ikke spise kjøtt. Du sier selv at man får B12 gjennom melkeprodukter og egg.

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar

B12 finnes i enkelte typer tang, soyabønner og på uvaskede grønnsaker. Noen typer vegetarmat er også tilsatt B12. Ellers så burde det holde med et glass melk og et egg om dagen. Det tar uansett flere år å utvikle mangelsykdommer grunnet B12-mangel, og det er slett ikke bare vegetarianere som opplever det.

Lenke til kommentar

B12 finnes i enkelte typer tang, soyabønner og på uvaskede grønnsaker.

 

Av ren interesse; hva er grunnen til at det finnes på uvaskede grønnsaker? Er det pga smådyr og insekter?

Mikrober i jordsmonnet visstnok.

 

Å spise uvaskede grønnsaker kan nok ha negative konsekvenser også, så det beste for en veganer er nok å spise tang og vegetarmat som er tilsatt B12 eller kosttilskudd.

Lenke til kommentar
Sjimpanser spiser ikke ofte kjøtt, men er behovet for mer mat tar de gjerne og slakter f.eks flamingoer da disse lever i samma miljøet og relativt enkle å ta.

 

Tror du blander sammen sjimpanser og bavianer, sjimpanser lever i reinskog, falmigoer lever i åpene områder med vann, bavianer på den andre siden spiser flamingoer, faktisk er bavianer det mest kjøttetene apene etter oss mennesker

 

Mhm, det er en stor missforståelse at folk tror vi stammer fra apen. Det gjør vi altså ikke.

 

Men vi stammer fra en type primat ihvertfall :)

 

Vi stammer fra EN ape, men ikke noe av dem som lever i dag

Lenke til kommentar

Vi stammer fra EN ape, men ikke noe av dem som lever i dag

Det gjør den vel, det er jo oss!! :)

 

Vi er jo etterkommere fra samme utspring som sjimpanser, og da er vi pr definisjon en ape ja og høyst levende...

 

Personlig lyrer jeg på hva motstandere helst ville vært etterkommere av? Snegler? Bananer?

Lenke til kommentar

 

Hvor hadde du tenkt å få B12 fra?

 

 

Jeg snakker ikke om veganere, som ikke kan spise ost eller melkeprodukter - jeg snakker om å ikke spise kjøtt. Du sier selv at man får B12 gjennom melkeprodukter og egg.

 

Melka får vi som kjent fra kua (tamfe/storfe), halvparten av kalvene er okser. Det er det fint lite vi får gjort med, men hva skal vi gjøre med oksekalvene?

 

Trekkdyr? Joda, men senere?

Lenke til kommentar

 

 

Melka får vi som kjent fra kua (tamfe/storfe), halvparten av kalvene er okser. Det er det fint lite vi får gjort med, men hva skal vi gjøre med oksekalvene?

 

Trekkdyr? Joda, men senere?

 

Jeg lar Thlom svare:

B12 finnes i enkelte typer tang, soyabønner og på uvaskede grønnsaker.

 

Soyabønner er til og med vanlig kost, så jeg ser ikke problemet.

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem. Faktisk, det er ikke en gang en problemstilling. Hvorfor ikke spise kjøtt?

 

Det er så mye lidelse som skal til for å få det? Jaha, for hvem? Min nabo? .. Maten min? Ja, jeg liker den godt tint. Argumenter som kun appellerer til følelser er så grunnleggende mangelvare at jeg ikke vil gjøre bryet med å føre skikkelig motargumentasjon til det.

 

Bedre argumenter er kanskje økologiske mangelvare, miljøproblemer og så videre. Likevel finner jeg dette også som et eneste humbug. Miljøgevinsten ved vegetarianisering er ikke særlig til å være stolt over, og når det kommer til det at vi alle ikke kan dele likt.. Vel, jeg vil heller ha noen som spiser gull og noen som spiser skitt, enn at alle tvungent spiser plastikk.

 

Rent symbolsk, selvsagt. Vi har forresten ofret en god del for å kunne nyte tilværelsen slik vi gjør den dag i dag - hvorfor bringer dere verden ned i en depresjon?

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...