Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sår og rød penishode

Gjest usikkergjest

Anbefalte innlegg

Gjest usikkergjest

Hei!

Jeg har i en uka opplevd at penishode og forhuden blir irritert, sår og rød. Jeg inbiller meg at dette startet ved at jeg gikk i en litt trang bokser, og at den gnisset mot penishodet. Resultatet av dette er iallefall at det gjør kjempevondt når penis ligger i bokseren, og det føles som jeg tisser piggtråd når jeg urinerer. Såfort jeg får noe stoff fra bokser, shorts, eller vann på penishode blir det meget sårt og svir.

I tillegg har jeg lagt merke til en slags væske som plutselig er å finne i boskeren, en grønnaktig væske som jeg ikke merker at jeg får, men som daglig er å finne. Kan også nevne at det er mer kukokst enn normalt på penis.

Hva er dette, og er det noe jeg skal gjøre? Det har gått litt bedre de siste dagene, men varierer nesten daglig!

Utrolig irriterende å ikke kunne gå rett, eller trene da det gjør så vondt!

MVH

Usikkergjest

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke er seksuelt aktiv ville jeg veddet på soppinfeksjon. Husker eksen min var veldig sår og rød da vi hadde sopp (vi hadde for mye sex ;p) Sopp kan man lett få ved for mye trening (svette) og for dårlig hygiene.

Anbefaler deg å ta en tur til legen. Hun/han kan fastslå hva det er bedre enn vi kan, og skriver ut eventuelle nødvendige medikamenter.

Lenke til kommentar

Om du ikke er seksuelt aktiv ville jeg veddet på soppinfeksjon. Husker eksen min var veldig sår og rød da vi hadde sopp (vi hadde for mye sex ;p) Sopp kan man lett få ved for mye trening (svette) og for dårlig hygiene.

Sopp trenger absolutt ikke handle om dårlig hygiene. Det kan like gjerne være at man vasker seg for mye, eller med feil såpe. Det kan være kosthold, syntetisk undertøy, kjønnssykdommer (ja, det er derfor det er anbefalt å gå til legen hvis man har sopp, for selv om behandlingen er reseptfri, så kan det ligge andre sykdommer (feks klamydia) bak). Faktisk vil de aller fleste kvinner oppleve det minst en gang, men det er ikke dermed sagt at man er dårlig til å vaske seg.

Lenke til kommentar

Sopp trenger absolutt ikke handle om dårlig hygiene. Det kan like gjerne være at man vasker seg for mye, eller med feil såpe. Det kan være kosthold, syntetisk undertøy, kjønnssykdommer (ja, det er derfor det er anbefalt å gå til legen hvis man har sopp, for selv om behandlingen er reseptfri, så kan det ligge andre sykdommer (feks klamydia) bak). Faktisk vil de aller fleste kvinner oppleve det minst en gang, men det er ikke dermed sagt at man er dårlig til å vaske seg.

Umh, innlegget mitt bare forsvant... -.-

Rask oppdatering: Såklart det kan skyldes for hyppig vasking og, jeg poengterte kun at man lett kunne få det ved dårlig hygiene. Samler seg mye basselusker under forhuden når man ikke vasker skikkelig. Eeeesj.

Forslag til såpe: Dr. Greve. Synes denne er mye bedre enn Asan, føler meg renere. Og inneholder ekstrakt som er med å bekjempe urinveisinfeksjon (dog dette ikke er en kur)

Sopp kan og skyldes f eks antibiotikakur :)

Lenke til kommentar
Gjest Usikkergjest trådstarter

Trådstarter her:

Jeg har for kort tid siden hatt noe som kan minne om skrittsopp, som fortsatt henger litt igjen. Jeg gikk aldri til lege da dette bedret seg og delvis forsvant etter kor tid, samtidig som det er en redsel for å gå med slikt til lege i en alder av 15.

Jeg har aldri vært seksuelt aktiv, så noen overførende kjønnssykdom er vel ikke tilfelle, så i og med at jeg har noe som minner om skrittsopp på lårene ved testiklene, er det vel dette som har skjedd med meg.

Jeg har vel først nå blitt tryggere på egen kropp og penis, og har kun de siste månedene vel vasket penis på en skikkelig måte. Har før vært usikker og ikke turt å dra forhud tilbake o.l, og jeg driver med aktiv fotball og trenger rundt fem ganger i uken.

Jeg skal prøve med Dr Greve og hyppig og ordentlig vask av penis, faktisk merker jeg at smertene blir borte og den blir mindre sår etter å ha dusjet.

Hva er det legen vil spørre om, hva slags prøver vil han/hun eventuelt ta, og vil det være behov for annet enn medikamenter? Jeg er veldig usikker og redd når det gjelder lege, spesielt fordi det også innebærer at en foresatte er med. Jeg er usikker nok på min egen kropp fra før.

Er det mulig å gå på en helsestasjon fremfor lege, og om ikke, undersøker fastlege penis? Min fastlege er kvinnelig så vil selvsagt til en mannlig, så er vel mulig å bytte dette.

Beklager lang post, er kjemperedd for dette!

Lenke til kommentar

Helsesøster kan nok hjelpe deg, ja. (om du går på helsestasjonen for ungdom så har de kontakt med leger, slik at du kan få gratis undersøkelse der).

Ellers kan du velge hvilken lege du vil ha time hos, det er ikke nødt til å være fastlegen (men det kan gjerne ta litt lenger tid).

Akkurat når det gjelder sopp (og i alle fall i ditt tilfelle, der det er godt synlig) trenger de neppe å ta noe særlig med prøver, evt bare en vevsprøve eller prøve av utfloden din.

Behandlingen vil nok i hovedsak bestå av salve som fåes reseptfritt på apoteket.

Og husk at det absolutt ikke er noe å skamme seg over. Alle kropper er ulike, og av og til er man litt uheldig. Uansett har leger sett det aller meste før:)

Vasker du deg en gang om dagen og skifter undertøy hver dag, så skal det sikre god hygiene og sannsynligvis bedre situasjonen mye. Jeg vil også anbefale deg å bruke bomullsboksere, og ikke sånne i mikrofiber. Frem til utfloden gir seg kan det hende det kan være en fordel å skifte undertøy litt oftere også(altså, ikke gå rundt med fuktig bokser, ta heller på deg en ren).

Det kan kanskje også være lurt å tørke lillemann etter dobesøk, i stedet for å bare riste ham.

Lenke til kommentar
Gjest usikkergjest trådstarter

Jeg leste om medikamentet canesten som visstnok kjøpes reseptfritt på apotek, er dette noe å prøve ut?

Ellers dusjer jeg en-to ganger daglig, skifter bokser minst en gang daglig, men kan nok være litt grundigere samtidig som bruk av såpe er noe jeg kan se litt nærmere på. Bruk av Dr Greve intimvask et par ganger i uken skal visstnok dekke behovet, og skal ta en titt på dette med boksere.

Tusen takk for tips, og jeg prøver ut dette før jeg går til lege som er siste sjanse for min del. I og med at sopp ikke skal være farlig, bare irriterende, skader det vel ikke om jeg prøver ut tipsene en uke for å se om det blir noe bedre?

Lenke til kommentar

Canesten kan du prøve, ja. Siden det i ditt tilfelle ikke kan være snakk om at en kjønnssykdom ligger bak og lurer, så kommer du mest sannsynlig til å få beskjed av legen om å bruke canesten (eller pevaryl, som er noenlunde det samme) uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Usikkergjest trådstarter

Trådstarter her igjen:

Jeg har merket en stor bedring etter grundigere vask under forhud, og penishodet er ikke lenger like sårt som tidligere, faktisk kan jeg trene fotball i 90 minutter uten å merke noe som helst.

Tuppen av forhuden er fortsatt rød, og jeg la merke til at spermen har fått en mørkere farge enn normalt.

Foruten fargen merker jeg ikke lenger problemet, så det bedres iallefall, men jeg har kjøpt canesten og ønsker å prøve dette. Spørsmålet mitt er hvordan det skal påføres for menn. Alt jeg vet er at kremen skal påføres i et tynt lag med god håndhygiene før og etter påføring, men skal det påføres på forhuden, eller direkte på penishode og isåfall hele penishode eller kun tuppen?

Noen som kan gi en bedre forklaring på hvordan påføringen skal skje, og skal penis være i erigert eller slapp tilstand. Skal nevnes at jeg har en mild grad av trang forhud og får ikke forhuden helt bak penishodet, kun 3/4 deler.

Trenger hjelp!

Lenke til kommentar

Det har ingenting å si om penis er erigert eller ikke, men hvis du lettere får forhuden tilbake i slapp tilstand, så påfører du i slapp tilstand. Poenget er at du må få dekket hele problemområdet, og dessuten mer enn det. Så ja, hele penishodet og forhuden, og gjerne nedover på skaftet. Kvinner blir også anbefalt å smøre bak til og rundt analåpningen, så jeg regner med at det gjelder for menn også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...