Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skoda Superb livsfarlig i elgtesten


Anbefalte innlegg

Å måtte utnytte en bils kjøreegenskaper til siste trevl for å få den gjennom en test vitner om at marginene for bilen er for snevre. Når man konstruerer f.eks en bru eller en heis for å tåle en viss belastning, så legges det som oftest på en god sikkerhetsmargin, f.eks 50% ekstra. Det samme med biler, totalvekta er vanligvis ikke satt rett under grensa for når ting går til helvete, men godt under denne grensa, slik at selv med litt overlast så er bilen fortsatt sikker. Sikkerhetsmarginene for Skoda Superb er i praksis ikke-eksisterende, bilen er derfor potensielt farlig.

 

All ære til trra som faktisk veier sine biler og alltid vet hvor mange kg doningen veier uten og med last. De fleste bileiere gjør imidlertid ikke det, de laster inn feriebagasje til bilen er full og så kjører de. Ikke er vanlige bilister så veldig nøye på at dekktrykket er helt korrekt til enhver tid heller. Det er veldig få som sjekker dekktrykket oftere enn når de skifter hjul mellom sesongene, selv om dekkprodusentene anbefaler at det gjøres ca hver uke.

 

Så vurdert utfra hvordan vanlige bilister laster feriebilen og sjekker lufttrykk, og det faktum at Skoda Superb stort sett markedsføres mot Hvermannsen, så er det fortsatt korrekt å betegne Skoda Superb som en potensielt livsfarlig bil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter mitt syn er Superb selv etter endringene så hårfint tett opptil faregrensen at den egentlig burde vært trukket tilbake og rekonstruert før den kunne selges igjen, slik Mercedes gjorde med sin første A-klasse da den veltet i elgtesten. :mad:

Så du mener skoda skal konstruere om bilen, hva skal de konstruere om da? her er det jo snakk om feil vekt og for lite luft i dekkene. Det har jo absolutt ingenting med bilens konstruksjon å gjøre.

Du tar du feil, mangelen på sikkerhetsmarginer vitner om dårlig arbeid i Skodas understellsavdeling. Det burde være mulig å rekonstruere hjulopphengingsgeometrien slik at bilen får større sikkerhetsmarginer. VAG har denne kompetansen, de har jo laget diverse GTI-utgaver med kjøreegenskaper som går langt utenpå standardmodellene. Så noen måneder hos VAGs hjulopphengsavdeling hadde nok kunne gitt Superb de sikkerhetsmarginene den tydeligvis mangler nå.

Lenke til kommentar

All ære til trra som faktisk veier sine biler og alltid vet hvor mange kg doningen veier uten og med last. De fleste bileiere gjør imidlertid ikke det, de laster inn feriebagasje til bilen er full og så kjører de. Ikke er vanlige bilister så veldig nøye på at dekktrykket er helt korrekt til enhver tid heller. Det er veldig få som sjekker dekktrykket oftere enn når de skifter hjul mellom sesongene, selv om dekkprodusentene anbefaler at det gjøres ca hver uke.

 

Nå er jeg nok over snittet bilinteressert ja :tease: , ingen tvil om at de fleste ikke gidder eller ikke har muligheten til å veie bilen. Her i byen er det lett, bare å kjøre på vekta til vegvesenet, åpent 24timer i døgnet.

 

Men hvor skal grensen gå for hva føreren skal ha ansvar for? Er det ok å overbelaste bilen med 50kg? hva med 75kg, 100kg?200kg?

-Er det da også greit at bilføreren gir blanke i å utføre service på bilen og risikere at bremsene svikter?

-Er det greit at føreren kjører på 10 år gamle dekk som er elendige selv om de har nok mønsterdybde?

 

Listen lang over ting man kan gi blanke i, men føreren har ansvaret for at bilen er i forskriftmessig stand. Det er den ikke når den er overbelastet.

Lenke til kommentar
Så noen måneder hos VAGs hjulopphengsavdeling hadde nok kunne gitt Superb de sikkerhetsmarginene den tydeligvis mangler nå.

 

Alt av skoda pr.dags dato er jo lagd av VW/Audi. forstillinga er jo samme som på bl.a Golf. du finner neppe mange deler, om du finner noen i det hele tatt, som ikke har vw/audi merke på seg.

 

Så superb og andre modeller gjennomgår ganske sikkert akkurat det samme som f.eks en golf.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Så noen måneder hos VAGs hjulopphengsavdeling hadde nok kunne gitt Superb de sikkerhetsmarginene den tydeligvis mangler nå.

Alt av skoda pr.dags dato er jo lagd av VW/Audi. forstillinga er jo samme som på bl.a Golf. du finner neppe mange deler, om du finner noen i det hele tatt, som ikke har vw/audi merke på seg.

Å plukke alle delene fra ei lagerhylle betyr bare at prisen fordeles på flere modeller og at utviklingskostnaden blir lavere. Men det betyr ikke at alle biler som har en forstilling fra Golf oppfører seg som en Golf. Jeg regner med at vektfordelingen er forskjellig i de to bilene, spesielt når Superb er fullastet, noe som kan bety at f.eks rollaksen ligger et annet sted i kjøretøyet (rollaksen er ikke noe man kan plukke fra ei lagerhylle, men en geometrisk resultant som forteller konstruktørene om de er på rett vei med en bils kjøreegenskaper).

 

Grep for å endre geometrien slik at det passer for Superb-konstruksjonen kan være flytting av tunge komponenter internt i bilen for å oppnå lavere tyngdepunkt eller en annen vektbalanse mellom akslingene. Det kan være forkorting eller forlenging av enkeltstag eller flere for å oppnå en gunstigere plassering av rollaksen (og derav mer eller mindre krenging eller mer eller mindre understyring). Og man kan kanske endre triggernivåene og/eller de andre parameterne i ESP-systemet. Det finnes flere muligheter som sikkert kunne gjort underverker.

 

I stedet har Skoda valgt å velge billigste løsning, nemlig å overlate til kundene å justere et par verdier. Spørsmålet er om Superb-kundene virkelig gjør dette. Skoda selges som et billig alternativ til andre VAG-biler. Det er altså neppe bilentusiastene som kjøper Skoda, men gjerne de bilkjøperne som ikke alltid er så nøye med korrekt vedlikehold, korrekte dekktrykk og korrekt last. Sånn sett er det faktisk på Skoda som marginene burde være størst, ikke som nå helt på minimum.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Men hvor skal grensen gå for hva føreren skal ha ansvar for? Er det ok å overbelaste bilen med 50kg? hva med 75kg, 100kg?200kg?

Aner ikke, jeg vet ikke hvor mye overlast andre biler konstruert for. Mitt lodd er ei å svare konkret på nøyaktig hva Skoda burde ha gjort, jeg er ingen bilkonstruktør.

 

Jeg leide en gang en lastebil for å kjøre eget flyttelass fra Oslo til Kristiansand. Jeg ble stoppet underveis i en kontroll og det ble der konstatert at bilen hadde ca 500 kg overlast på bakakselen. Hadde jeg vært yrkesjåfør hadde jeg måttet lesse om eller satt fra meg en del av lasset. Men fordi dette var en leiebil ble jeg vinket videre. Turen gikk greit uten uhell av noe slag og bilen ble levert tilbake i god stand. Selvsagt er nok lastmarginene litt større på lastebiler enn på personbiler, men likevel ...

Lenke til kommentar

Helt enig med Sealion her.

Se på hva Mercedes gjorde med A-klasse. De tok ALLE bilene tilbake og monterte ESP, noe som ikke bare var hylleløsning på den tiden. De kunne sikkert ha endret hjulopphenget noen grader hit og dit, satt på noen bredere hjul og senket tillat totalvekt, men de gjorde det skikkelig. Det at A-klasse var verdens første serieproduserte bil med ESP sier litt om hvor alvorlig Mercedes tok problemet. A-klasse var ikke akkurat noen tekno-bombe i utgangspunktet.

 

Å be kundene pumpe litt mer luft i dekkene og senke maks tillat totalvekt er patetisk fra et selskap som har kompetanse og penger til å fikse dette 100%. Det at de velger denne løsningen, som ikke egentlig ikke gjør bilen mindre farlig, sier meg at VAG ikke tar dette alvorlig. Alt for små marginer i denne løsningen til å i det hele tatt kalle det en løsning.

Lenke til kommentar

0,3 bar er lite. Det er ikke noe kunststykke å miste 0,3 bar i et dekk mellom dekkskift.

 

58kg er også lite. Mange er nok veldig glad i Superbs bagasjerom, som har blitt omtalt som nest størst på markedet i sin klasse. mange vil nok fylle bilen for ferieturer, for det er uten tvil en bil ment for familier. Nå vet jeg ikke hva maks tillatt totalvekt er på en Superb, men jeg tviler ikke på at det er lett å overgå med 60kg. Dette er en sikkerhetsmargin som rett og slett er for liten.

Lenke til kommentar
Så hva mener dere seriøst att de skal gjøre? bygge om bilene på lokale verksteder?

Mercedes brukte ikke lokale verksteder, de tilbakekalte alle leverte biler, sendte de til fabrikken i Tyskland, destruerte de (jepp, faktisk), utviklet et nytt hjuloppheng, monterte ESP, produserte nye biler og leverte disse til kundene. Mercedes gjorde faktisk et stort nummer av relanseringen og fikk masse positiv omtale. I Norge fikk journalistene prøve nybilene på en lukket bane, og da de fikk utlevert bilene lå det en koseelg i passasjersetet.

Lenke til kommentar

Men i dette tilfelle her kan det løses veldig enkelt, det er det jeg vil frem til. Superb'en i seg selv er det jo ikke noe galt med, men problemet er tydligvis att en eller flere ingeniører har bommet på dekktrykk og maks last. man kan jo rett å slett ikke si att superb er en farlig bil i seg selv. men sammen med data fra fabrikken, så kan dekk tydligvis vrenges seg av, å være skummel, JA.

 

Jeg klarer faktisk ikke å se hva annet de kan gjøre enn å justere anbefalt dekktrykk og maks last? HVA er problemet med det? Skal man bygge en ny superb som ikke vrenger av dekk med det dekktrykket og makslasten de allerede har anbefalt da eller?

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Superb'en i seg selv er det jo ikke noe galt med

Det er her vi er uenige, jeg mener at det må være noe galt med dagens Superb.

 

Jeg har endel banekjøringserfaring med både ganske rå biler og mindre rå biler og har enda ikke vært ute for at noen biler vrenger av dekk i stedet for å skli litt sidelengs på asfalten. 0,3 bar ekstra dekktrykk er ikke spesielt mye. Nesten 60 kg overlast er selvsagt en del i personbilsammenheng, men ikke voldsomt mye.

Lenke til kommentar

jeg sjekket en 2,0 tdi suberb stasjonsvogn på finn.no..

gikk så til mekonomen.no, load index på dekkene er 92

maks aksellast bak: 1250kg

 

load index 92 = 630kg.... ganger 2 blir det 1260kg

 

her er marginen bare 10 kg .... uforsvarlig mener jeg!

 

comfort foran sikkerhet???

 

edit

belasningstabell

Endret av joka
Lenke til kommentar
jeg sjekket en 2,0 tdi suberb stasjonsvogn på finn.no..

gikk så til mekonomen.no, load index på dekkene er 92

maks aksellast bak: 1250kg

 

load index 92 = 630kg.... ganger 2 blir det 1260kg

 

her er marginen bare 10 kg .... uforsvarlig mener jeg!

 

comfort foran sikkerhet???

 

edit

belasningstabell

 

Hvorfor skal marginen være noe særlig større? man skal jo ikke overbelaste... eller?

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

nei man skal selvfølgelig ikke overlaste.. men de vekt-stasjonene som står rundt omkring er ikke helt nøyaktig..

blir vansklig å finne nøyaktig vekt... marginene burde vært større...

 

dekk: extra load/reinforced/forsterket.. er fra last index 95..

jeg mener absolutt at en den skodaen med såpass høy vekt burde ha slike dekk.. men typegodkjenningen sier 92.. så da er det lovlig..

 

som bileier er det jo fullt mulig å bruke dekk med høyere lastindex...

 

det enkleste slik som jeg ser det er at skoda øker maks last på bakakselen med 11 kg.. da må den leveres med forsterkede dekk..

 

om forsterkede dekk vil hjelpe vil vel bare en test finne ut av... marginene før dekkene blir overbelastet blir iallfall større...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...