SeaLion Skrevet 12. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2010 Så du mener altså at hvis man bare slutter å selge Skoda Superb i Sverige så er problemet løst? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 (endret) Når man ser att dekket vrenges av felgen. tror du da att ingeniørene hos VAG har feilberegnet slik att man ikke kan bruke 18 toms felger? det er ikke bare superb som har denne forsillinga, du finner samme forstillinga på bl.a Octavia 2 og Golf 5, hvorfor har vi ikke hørt noe om disse bilene i elg testen? Jeg, og de fleste andre her inne, INKL de som har utført testen er ganske sikre på att problemet er relatert til dekk/felg, mens du er ute etter å stemple hele bilen som livsfarlig. Endret 12. juni 2010 av Ovechk1n 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2010 Hvis det kun er relatert til dekk/felg burde vel andre biler også vrenge av dekk så det stod etter i elgtesten? Det er ikke sikkert at det forstillingsenheten det er noe galt på, for i én av testene var det et bakdekk som ble revet av. Det kan som sagt være så enkelt at akkurat denne bilen er spesifisert med for høy maksimal totalvekt. Hva som enn er årsaken burde Skoda trekke tilbake modellen inntil de har funnet årsaken, slik Mercedes trakk tilbake den første A-serien da den veltet i elgtesten i 1997. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2010 (endret) Jeg, og de fleste andre her inne, INKL de som har utført testen er ganske sikre på att problemet er relatert til dekk/felg, mens du er ute etter å stemple hele bilen som livsfarlig. Hmm, har du egentlig lest artikkelen? Leste du overskriften? Inte så superbt Skoda! Hvis Teknikens Värld egentlig mente at dette kun var relatert til dekkene burde vel overskriften vært en annen, ikke sant? Endret 12. juni 2010 av SeaLion Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 (endret) ja Teknikens värld och fabrikens testlag från Tjeckien har kört om älgtestet med 16-, 17- och 18-tums fälgar med däck som är monterade i Tjeckien med normalt resultat spørsmålet er hvorfor dette fungerte med dekk montert i tsjekkia? Om det hadde vært bilen, så skulle vel alle dekkene blitt vrengt av, eller? Endret 12. juni 2010 av Ovechk1n Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2010 Ja det spør selvsagt jeg meg om også. Samtidig er jeg vel neppe den eneste som forstår at en bil som oppfører seg forutsigelig med et sett dekk og livsfarlig med et annet sett dekk er en potensielt livsfarlig bil? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 men før du stempler superb som en livsfarlig bil, hvorfor ikke vente å se hva ingeniørene i tsjekkia, eller hva Teknikens värld finner ut? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2010 Hvorfor vente? Mens man venter uten å gjøre noe kan en Superb-eier i Sverige, Norge eller et annet land der modellen er i salg selv bestemme seg for at vedkommende syns bilen kler den nevnte 18-tomsfelgen og få felg og dekk levert av et lokalt frittstående dekkverksted, slik mange andre bileiere jo ofte gjør. Og deretter ferielaste bilen og dra avgårde med hele familien. Og før Skoda har funnet feilen så dør det en familie (eller flere) fordi de ikke hadde lest Teknikens Värld og ikke visste at de burde unngå kjappe unnamanøvre med en fullastet Superb med disse felgene. Disse felgene har sikkert stått på en annen bil også, uten at andre biler har skrelt av dekkene. Da gjenstår det kun én konklusjon slik jeg ser det, det er bilen det noe galt med. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 (endret) Men om det hadde vært noe galt med bilen, hvorfor skreller den ikke av dekk montert i tsjekkia? skulle vel vært likegyldig hvor de var montert? eller? Endret 12. juni 2010 av Ovechk1n Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2010 Hvis det er slik du påstår, så kommer vi likevel tilbake til bilen, den bør heretter selges med påskriften: Denne bilen kan kun brukes med dekk montert i Tjekkia. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 (endret) Hvorfor kommer vi tilbake til bilen, når artikkelen selv sier att problemet kan være relatert til f.eks dekkpastaen som er blitt brukt i sverige? En möjlig orsak är den däckmonteringspasta som har använts. Det verkar nämligen som om problemet är lokaliserat till de däck som är monterade i Sverige Endret 12. juni 2010 av Ovechk1n Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2010 Men sier artikkelen at problemet er dekkpastaen? Og at problemet er funnet og løst? Eller antyder artikkeloverskriften at Teknikens Värld selv har mest tro på at det er bilen det er noe galt med? Jeg bare spør ... Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Nei, men artikkelen kan ikke peke på att det verken er bilen eller felg/dekk. og hvor har du det ifra att artikkelen mener det er bilen det er noe galt med? vær så snill å quote det for meg Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2010 (endret) hvor har du det ifra att artikkelen mener det er bilen det er noe galt med?vær så snill å quote det for meg Vær så god, dette var artikkelens overskrift (som nevnt tidligere i tråden): Inte så superbt Skoda! Jeg tror egentlig denne debatten er i ferd med å gjenta seg selv, det bringes ikke fram noe nytt lengre. </discussion> Endret 12. juni 2010 av SeaLion Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 (endret) kan ikke akkurat si overskriften gjenspeiler artikkelen. med andre ord. elendig overskrift. Endret 12. juni 2010 av Ovechk1n 1 Lenke til kommentar
Bagh Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Overskriften er jo bare et ordspill slik som de man f.eks. ser i VG. Tror ikke det ligger så mye mer bak det. Lenke til kommentar
trra Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Problemet med å kalle SuperB en livsfarlig bil er at man har et svært dårlig grunnlag for det. A) dette har kun skjedd med dekk montert i Sverige B) Det skjedde ikke med dekk fra Tsjekkia C) Man har ikke testet dekkene på en annen bil med tilsvarende vekt\størrelse D) Man har ikke testet andre dekk merker såvidt jeg ser av testen(det kan være feilproduserte dekk, feilmerket etc) Tester man dette og det er bare Superb man klarer å vrenge av dekkene på er klart noe feil med Superb. Forøvrig helt greit å advare mot at dette har skjedd i denne testen, men da må man også forholde seg til fakta. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 25. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2010 (endret) Skoda har nå gjort to endringer på Superb, de har redusert tillatt totalvekt på stasjonsvogna og spesifisert økt dekktrykk for 18-tommersfelgen. Skoda har konkludert med at dekkavvrengingen skyldes deres egne spesifikasjoner og ikke feilaktig montering av dekkene. http://www.teknikensvarld.se/nyheter/100621-skoda-superb-dack/index.xml http://www.teknikensvarld.se/nyheter/100623-skoda-superb-dack/index.xml De nya rekommendationerna kommer att skickas ut till alla Superb-ägare. Först trodde Skoda att däckpastan som används vid montering var boven i dramat men den teorin håller alltså inte. Förutom däcktrycket anser man att en viss överlast spelar in. Teknikens Värld har tidigare konstaterat att många bilar väger betydligt mer än vad de ska göra enligt registreringsbeviset. Problemet gäller framför allt bilar med mycket utrustning. Eftersom maxlasten är skillnaden mellan tjänstevikt och totalvikt är tjänsteviktsuppgiften avgörande för maxlasten. Enligt Skoda är tjänstevikten för vår testbil 1594 kilo med förare, men när vi kontrollväger bilen väger den 58 kilo mer. Eftersom vi lastar bilen vad den ska tåla maximalt enligt registreringsuppgifterna betyder det att bilens totalvikt också är 58 kilo för hög när vi har lastat den fullt inför älgtestet. Skillnaden kan ha en förödande effekt för däck och väghållning. Skoda kommer nu att informera kunderna om faran vid överlast. – Vi kommer att skicka brev till befintliga kunder om vad som gäller för maxlast och betydelsen av att inte köra med mer last än tillåtet. På osålda bilar kommer vi att klistra in etiketter i instruktionsböckerna där vi tydliggör att tjänstevikten och därmed maxlasten varierar mellan bilindividerna. Det gäller att titta i bilens registreringsbevis, säger Marcus Nordström. Mot detta kan invändas att det inte löser grundproblemet, att tillverkaren inte anger den verkliga vikten. Så länge den angivna tjänstevikten är lägre än den verkliga kommer det alltid finnas en risk att Skoda Superb-ägare kör farligt överlastade, speciellt som marginalerna verkar vara extremt små. Min kritikk av Skoda Superb både i trådens tittel og åpningsinnlegget var altså berettiget, med full last i forhold til opprinnelig spesifikasjon og dekk montert normalt så er Superb potensielt livsfarlig. Med 58 kg redusert nyttelast og 0,3 bar høyere trykk i alle dekk har Skoda reddet ansikt, såvidt. For selv med endringene er det jo nå klart at bilen er svært nær livsfarlig. Etter mitt syn er Superb selv etter endringene så hårfint tett opptil faregrensen at den egentlig burde vært trukket tilbake og rekonstruert før den kunne selges igjen, slik Mercedes gjorde med sin første A-klasse da den veltet i elgtesten. Endret 25. juni 2010 av SeaLion Lenke til kommentar
trra Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 (endret) Så det er Skoda sin feil at bilen ble overbelastet i testen med 58kg? De burde sjekket total vekten før de utførte testen, biler er tross alt overbelastet med 58kg! Dette er amatørmessig gjort av TV. Dette "problemet" vil også gjelde mange andre biler, har sjekket vekten på noen av mine egne biler og flesteparten veier mer enn det som står i vognkortet. Det har jeg alltid vært klar over, bilen vekt varierer med utstyret den har. Regner med at de kommer tilbake med en test med en bil som faktisk ikke er overbelastet Endret 25. juni 2010 av trra Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 (endret) Etter mitt syn er Superb selv etter endringene så hårfint tett opptil faregrensen at den egentlig burde vært trukket tilbake og rekonstruert før den kunne selges igjen, slik Mercedes gjorde med sin første A-klasse da den veltet i elgtesten. Så du mener skoda skal konstruere om bilen, hva skal de konstruere om da? her er det jo snakk om feil vekt og for lite luft i dekkene. det har jo absolutt ingenting med bilens konstruksjon å gjøre. Du fremstår jo bare mer å mer kverrulerende! Endret 25. juni 2010 av Simkin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå