Gå til innhold

Nytt hovedkort

Anbefalte innlegg

Heisann er ganske ny her på forumet

Men har allerede fått ganske god hjelp til diverse spørsmål og anbefalinger

som jeg setter stor pris på.

Jeg er vel det jeg vil definere som en noob når det kommer til kompetanse på hardware generellt, iallefall sammenlignet med en god del av dere som frekventerer forumet her,

som har masse kompetanse. :)

vel saken er den at jeg for øyeblikket holder på å oppgradere pcen litt etter litt

har for tiden en stasjonær pc satt sammen av deler kjøpt på komplett,-

Pcen består av et coolermaster haf 932. med et msi hovedkort, (ganske billig hk)

en i5. 750 cpu. (ikke oc) , 6 gb ddr3 1333mhz kingston X,

et color radeon 5780 gpu,140 gb ssd fra intel, et par tb i hdd (samsung spinnpoint "snurredisker")og en

en 550w corsair psu

Holder også på å sette sammen et vannkjølingssett med god hjelp fra behjelpelige medlemmer her på forumet , som jeg skal bestille snart.

Så uansett ,saken er den at jeg har et par tre tusen som jeg skal oppgradere

pcen med,

har tenkt på nytt kabinett (men har etter litt grubling og anbefalinger fra andre kommet fram til at det nåværende kabinettet mitt er ok for øyeblikket ,Det har jo god plass og bygge i og er greit for nå , selv om jeg må si at jeg med tiden kunne tenkt meg noe mer stilrent som et lian li kabinett eller kanskje corsair obsidian 7 eller 800D.

(har også sett på fractal design og antecs p138 og p193

men tenker jeg venter litt med kabinett

Har tenkt på et nytt hovedkort og eller en ny power supply

(har sett på corsairs hx 850 som et godt alternativ (hadde vært kjekt med et modulært psu da det hadde blitt mye ryddigere inni kabinetet.(sorry for all babbelet mitt )

Så da havner jeg på et nytt hovedkort.

Da jeg kjøpte/satt sammen pc en jeg nå har, (som forresten er min første stasjonære pc jeg har satt sammen/byggd selv), gjorde jeg et par ting som jeg i ettertid gjerne skulle forandret på

skulle gått for litt større psu med en gang, annet kabinett(et med støvfilter :D ) en i7 istedenfor en i5 og mest av alt et bedre hovedkort

Hovedkortet jeg har nå ,er vel det som kan best defineres som et low end hovedkort .(egentlig er det et ganske ok hk prisen tatt i betraktning) (under 1000 kr)

Hovedkortet er et MSI P55-CD53. Min lenke

Ting jeg savner med dette hk er muligheten for mulitple gpu

crossfire /sli ellers bedre kvalitet generellt, samt småting som sata6 og usb 3 ,flere sata og pci x16 hadde vært greit hvis jeg tenker litt framtidsrettet.

Har sett på noen aktuelle hovedkort for 1156 socket

hovedkort som jeg har sætt nærmere på er Asus Maximus 3 formula

Min lenke

Gigabyte GA-P55-UD6, P55, Socket-1156

Min lenke

og dette MSI Big Bang Trinergy Bundle P55 Min lenke

har også sett på ASUS SABERTOOTH 55i, P55

Min lenke

og kort av EVGA som dette EVGA P55 ForTheWin, Socket-1156 ATX

Min lenke

Noen som har noen anbefalinger ,tips erfaringer angående noen av disse hk eller noen andre aktuelle??

Noe annet jeg lurer på er angående mitt os som jeg fikk med pcen som jeg kjøpte på komplett- windows 7 64 bit home premium.

windows os,et er en oem utgave, dvs det er knyttet til hovedkortet mitt,

Hvis det nåværende hovedkortet mitt blir ødelagt eller jeg for en aller annen grunn ønsker å kjøpe et annet hovekort betyr det at jeg må gå til innkjøp av et nytt windows7??

eller vil komplett eller Windows hjelpe meg slik at dette blir unødvendig og jeg kan beholde det nåværende os ved å få ny windows key??lisens?

takker for alle innspill :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva bruker du PCn til? skal du oppgradere PCn fordi at den sliter med det du gjør nå, eller bare fordi at du har lyst (type må ha faktor :tease: ) ? radeon 5780? mener du 5870? :p

Du sier du i tillegg har lyst på i7. Da bør du jo vurdere socket-1366 HK.

Lenke til kommentar

Du sier du har ca 3k ekstra å bruke opp?

Hva med et Asus P6T Deluxe V2? https://prisguiden.no/produkt/106784

Vil være fremtidsrettet med X58 chipset og 1366 B sokkel.

Ligger på rundt 1,900 kr sist jeg sjekket.

Denne har jo da selvfølgelig SLI/CF støtte

Vil gå fint til en i7 CPU, men det hele strekker vel seg opp i mer enn 3 tusen til sammen da ja.

Er vel i nesten samme situasjon som deg, og så ut en corsair HX 850, men fikk beskjed at 750 vil være mer enn nok. Du kan spare litt der også

Endret av Sondremac
Lenke til kommentar

Neruen (svar til)

sorry mener selfølgelig et 5870 :)

som jeg skrev i innlegget, har vel mer lyst på eller behøver et nyttt hk :D

er også som jeg sa en del av min oppgradering til en generellt overall bedre pc "performance wise"

Hva jeg bruker dataen til??

Vel

er blitt veldig interesert i overklokking av div komponenter(er helt noob da på dette feltet ,men prøver å lære intersante emne) ellers bruker jeg pcen til gaming, mye chatting (har opptil 40 forskjellige kanaler på irc om gangen) (he he)

Er moderator på diverse bittorent relaterte forum

holder på med å lære ps og diverse andre ting

Sondremac <(svar til)

Hovedkortet du linket til så bra ut men er desverre for i7.

Og

siden jeg bare har en i5 750. 267ghz på det nåværende tidspunktet må jeg ha et hk som passer til 1156

socket.

Angående psu ,ja så at det var et par som skulle selge et par helt nye psu her inne på bruktmarkedet ,det var en hx 850W fra corsair og en mist 1000w(som begge har fått veldig god kritikk både her inne og andre plasser)

skal uansett oppgradere psu ganske raskt da dette er veldig viktig med tanke på å oppgradere med nye + mere komponenter (550 w er greit nok , men begynner å bli i miste laget etterhvert for pc,en min.

Endret av cakefun
Lenke til kommentar

Å kjøpe et nytt hovedkort med socket-1156 vil jeg si er det samme som å hive penger ut av vinduet, når du har et som funker. Jeg tviler på at du merker en insane performance increase ved å bare bytte hovedkort (jeg har egentlig liten tro for at du merker noe som helst.)

Planlegger du CF siden du trenger større PSU? 550W holder lenge. (til og med til OC)

Lenke til kommentar

Eneste grunnen du trenger for å kjøpe et bedre HK er visst du skal overklokke ganske så mye. Ellers trenger du ikke noe nytt.

Da vil jeg heller gått for feks større PSU som du skriver om, eller mer lagringsplass på pcen? Men har du penger som du ikke har bruk for, så ja, kjøp. Eller så bare spar dem :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...