Beggar Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Ser mange muntlig eksamer tråder her nå, så jeg tar å slenger opp min egen også Vel, jeg kom opp i det eneste faget jeg ikke ville har... nemlig norsk. Temaet vi fikk var nogså greit men veldig vanskelig å finne konkret. Tema: Tekster som provoserer Som sagt, veldig grei, men det er fanskelig når en begynner å tenke på at man skal koble dette opp mot språk- og litteraturperiode. Så lang har jeg tenkt på å bruke Salomon Rushdie's "The satanic Verses" som et eksempel på provoserende tekst og koble dette til modernismen og dagens SMS-språk og liggnende, men veldig fint om flere har noen ideer på emnet Lenke til kommentar
joaaas Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Kom opp i norsk selv, absolutt det eneste jeg ikke kunne tenke meg! Er helt ubrukelig i Norsk, så jeg har desverre ingen tips til deg. Men kanskje noen har det til meg? Fikk en relativt grei oppgave jeg også, som er som følgende: Forholdet mellom kvinne og mann er et sentralt tema som har opptatt forfatterene til alle tider. Vis hvilket syn på forholdet mellom mann og kvinne og mann som kommer til uttrykk i tekstene, og hvordan dette synet er preget av forfatterens samtid. Har noen noen tips om hvilke tekster jeg bør velge? Alle svar mottas med den største takk! Lenke til kommentar
Beggar Skrevet 7. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2010 Et dukkehjem er jo alltids et alternativ til en slik oppgave. Ellers er det jo en hel drøss med slike utdrag fra romaner i Tema 3 boka :3 Kan helt sikkert finne flere, men må liksom konse på min egen eksamen først Lenke til kommentar
joaaas Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Ja har tenkt på et dukkehjem selv. Ja selvfølgelig, kons på din egen oppgave du:) Lykke til! Lenke til kommentar
Beggar Skrevet 7. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2010 Hmm... så en gang til på oppgaven din og der står det - "Vis hvilket syn på forholdet mellom mann og kvinne og mann som kommer til uttrykk i tekstene, og hvordan dette synet er preget av forfatterens samtid." altså skal du jo ha fått utlevert en eller flere teskter hvor dette skal komme fram! eller hvertfall fått gitt en leselist... Vi fikk en lese liste med alle tesktene vi har lest i år. Kan jo være lurt å kanskje se på noen av disse også Lenke til kommentar
joaaas Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 JEg har fått en leseliste ja. Men kan velge hvilken som helst tekst. Leselisten er kun til hjelp Lenke til kommentar
El Guaje Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Jeg fikk egentlig et ganske lett tema. Løgn og sannhet. Skal sammenligne to tekster med utgangspunkt i temaet, også skal jeg redegjøre for hvilke litterære perioder disse tekstene er skrevet i Lenke til kommentar
Slompefisk Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Jeg også skal opp i norsk, syns egentlig det er helt greit Skal ha emnet: Helt og Antihelt... Men det er så my annet jeg må presantere også, og vi har maks et kvarter... Lenke til kommentar
Beggar Skrevet 8. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2010 Bestemte meg for å ta for meg Albertine av Christian Krogh og Uten en tråd av Jens Bjørneboe. Har sett litt på hva de inneholder og har prøvd å formulere en problemstilling som viser seg å være veldig vanskelig. Har tenkt på å lage en problemstilling med utgangspunkt i at de begge har erotisk innhold og at den ene var samfunnskritisk mens den andre var mer underholdning. Noen som har flere forslag? Tar gjerne mot all den hjelpen jeg kan få Lenke til kommentar
Beggar Skrevet 8. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2010 Jeg også skal opp i norsk, syns egentlig det er helt greit Skal ha emnet: Helt og Antihelt... Men det er så my annet jeg må presantere også, og vi har maks et kvarter... Heldig! Vi har bare 10 minutter på å presentere og så kan vi bli grillet i 20 minutter etterpå, og da med alt som har med tema, språk og litteratur periode... ikke lett Lenke til kommentar
Sappa Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Fikk norsk som var det jeg ville ha. Temaet jeg fikk var konflikt og skal ha tekstene Kristin Lavransdatter og Mannen som elsket Yngve. Skal lage en presentasjon på femten min og bli spurt om presentasjonen og temaet i fem min. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå