Noes Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Har nyligt fått vite at jeg kommer til å få en 3er av min gymlærer. Selv trodde jeg at det kom til å bli en 4-5er, men læreren trekker meg ned veldig på grunn av det som skjedde i 1.termin. Jeg trodde at det var kun 2.termin som talt når de skulle plassere den inn på vitnemålet? Jeg kommer til å klage på karakteren. Hva kan jeg forvente? Vil en annen lærere vurdere meg? Jeg vet at resultatet av 2.termin hadde gitt meg 4-5er, etter hvilken lærere jeg har, men å få denne meldingen er helt fryktelig for meg. Har i det siste halvåret trent nesten hver uke, men i det siste ødela jeg helen i gymmen(ja, jeg fortsatte gymtimen, men læreren ser kun på resultater) slik at jeg ikke kunne ta testene i 1.termin for å vise at jeg har utviklet meg. Trodde det gikk greit at jeg ikke tok dem opp igjen fordi av alt vi har hatt i 2.termin har jeg fått 4er på (fotball og volleyball). Har dere noen anelse om hva jeg bør gjøre? Lenke til kommentar
Kris Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Hvorfor forventet du 5 når du bare har fått 4-ere i 2. termin? Lenke til kommentar
Noes Skrevet 7. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2010 Er en av de som har hatt best innsats dette halvåret, men læreren ser kun på resultater. Irriterende at det er så stor forskjell mellom gym lærerne. Han jeg hadde i fjor fokuserte også på innsats og holdning i gymtimene. Lenke til kommentar
Kris Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Karakteren skal settes av resultatene dine, ikke innsatsen og holdningen. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Karakteren skal settes av resultatene dine, ikke innsatsen og holdningen. Dette teller også inn på karakteren. Læreren bruker å ha et vurderingsskjema der han vurderer dine prestasjoner, resultater og dine holdninger. Det som sikrer meg en femmer selv om jeg ligger på 4til 4+ på alle øvelser er at jeg møter opp til absolutt alle gymtimer, jeg er med på alt, jeg klager ikke, jeg gjør det godt på det skriftlige arbeidet og viser at jeg kan pensum. Men så har jeg hatt samme gymlærer i 3 år så jeg viste vell hva jeg kunne forvente meg som standpunkt. Lenke til kommentar
Kris Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Det trodde jeg og, men læreren min sa at det var feil, og at bare resultatene teller. Lenke til kommentar
Beggar Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 nye reforer har gjort det slik at holdninger og innsat lenger ikke teller inn på karakteren og at bare de resultatene man får på prøver er de som skal være tellende. vet selv hva du går igjennom - har selv ligget på solide femmere i gym side åttende, men i år blir det fire fordi læreren følger resultatene. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Har faktisk hatt en lignende sak med gym karakteren der jeg ikke kunne springe til et resultat siden det var under en uke siden jeg var utskrevet fra sjukehuset med 4 vekes opphold. Jeg har svært god fysisk form og forventet en sterk 4/5. Jeg hadde et møte med gymlæreren på hausten der hun fekk vite om min situasjon der han sa at det blir vurdering av totall innsatsen i faget der han vil sjå vekk fra fravær med legeerklæring. To måned før karakteren skal bli sett i faget har jeg et møte med gymlæreren der hun fortelle meg det ser dystert for karakteren pga. fraværet. Da har jeg totalt 5-6 veke på grunn av sjukehus opphold. Der jeg igjen fekk beskjed at hun skulle ta legeerklæring i betrakting. Jeg fekk sjokk nyheten at jeg fekk to-ar i faget. På død og liv meinte gymlæreren at jeg skulle bli trekt ned/kunne miste karakteren siden jeg ikke kunne springe 3km-en. Det endte med et møte med rektoren der det vart en en-veg samtale der rektor sto bak gymlæreren og ignorerte innsats i faget eller legeerklæring. Jeg tok opp samtalen med mine foreldre der et nytt møte kl 08.00 neste dag. Det var veldig lurt fra min side og involvere foreldrene mine der møte vart en en-veg konfrontasjon mot rektoren og gymlæreren, der rektor og gymlæreren vart ydmyket der mine foreldre var villig å gå til sak mot skolen for mobbing av elev, trakassering, demotivering, falske lovnader og ignorering av legeerklæring. Denne saken løste seg kjapt for min del der jeg fekk en beklagelse fra skolen og karakteren jeg fortjente. Det jeg vil anbefale er og stå sterkt på kravene. Kan være lurt og involvere foreldrene i et møte du må ha med rektor og gymlæreren når du skal klage på karakteren. Har gymlærerne hat en dialog med deg angående karakteren? Slik at du har forbedringspotensiale før karakter setting? Ser man på kriterier for vurdering av innsats skal du ha en undervegsvurdering der du skal få kjennskap til at det står såpass dårlig til med karakteren. Har du ingen kjennskap til en slik vurdering bryt læreren opplæringlova Endret 7. juni 2010 av Tj-nome 1 Lenke til kommentar
Aquageek Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Om du leser læreplanen for Kroppsøving, finner du bl. a. dette: "Etter Vg3 Idrett og dans Mål for opplæringa er at eleven skal kunne *vurdere og forbetre eigne treningsopplegg *meistre ein individuell idrett og ein lagidrett *vise evne til forpliktande samarbeid, fair play, toleranse og omsorg Trening og livsstil Mål for opplæringa er at eleven skal kunne *praktisere og grunngje trening som er relevant for å fremje god helse *planleggje, gjennomføre og vurdere ein eigentreningsperiode som byggjer på grunnleggjande prinsipp for trening og er relevant ut frå føresetnadene og måla til eleven sjølv *forklare og vurdere korleis fysisk aktivitet påverkar eins eigen livsstil *drøfte moglege uheldige sider ved trening" så det er bare tull at holdninger og innsats ikke skal telle. Sikkert mange gymlærere som mener det motsatte, men du kan jo henvise til dette i en evt. klage Endret 7. juni 2010 av Aquageek Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Noen som vet hvordan karakteren vil bli vurdert dersom man klager på karakteren i gym? Det er så vidt forskjellig fra lærer til lærer i det faget at det er helt latterlig. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Mhm, når jeg var inne til møte med læreren og rektoren, hadde hun en eigen måte for og vurdere som hun sikkert ha brukt i 30 år. Det som var svært latterlig i min sak at læreren hadde ingen informasjon om jeg var tilstede eller vurdering fra timene, der hun vurderte alt etter resultatet. Det er sikkert mange måte men anbefale når du klage at du får skriftlig vurderingen av mangel for høgre karakter i faget! Du har fult krav på skriftlig istedenfor hun forklare det muntlig. Vist det er muntlig prøvde dem og forklare seg vekk da er storsett umulig når du har en skriftlig kopi av hva læren vurdere karakteren etter i gym. Du skal også ha en skriftlig referat av møte skreve av rektoren i et slik møte. Endret 7. juni 2010 av Tj-nome Lenke til kommentar
Noes Skrevet 7. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2010 Takker for alle svar:) Kommer uansett til å klage. Spurte en hjelpsom lærer på skolen i dag om hva som skjer hvis en sender inn en klage: "Dersom man klager på en standpunktkarakter, vil klagen først gå til faglærer. Han må da begrunne karakteren. Klagen går så videre til fylket. Der er din begrunnelse og faglærer sin begrunnelse vedlagt. Disse avgjør karakteren." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå