Gå til innhold

Skal kjøpe dell, lurer på forskjellen mellom prosessorene

Anbefalte innlegg

Hei

Skal kjøpe meg ny bærbar, men er ganske blank når det kommer til kunnskap om prosessorer og slikt. Tenkte derfor jeg skulle undersøke om det finnes noen her inne som skal hjelpe meg :) Har tenkt å kjøpe en Dell Studio XPS 16, og da har jeg valget mellom følgende prosessorer:

- Intel® Core™ i5 520M-prosessor (2,4 GHz, 3 MB hurtigbuffer)

- Intel® Core™ i7 Processor 720QM (1.60Ghz, 6MB cache)

- Intel® Core™ i7 Processor 820QM (1.73Ghz, 8MB cache)

Lurer litt på hva som er forskjellen mellom disse, og hvilken som vil fungere best for meg. Jeg bruker primært pc'n til å surfe på nettet, diverse skolearbeid og en del spilling. Hadde syntes det ville vært greit med en pc som klarer å kjøre en del spill, men trenger ikke være det beste på markedet.

På forhånd takk for tips =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dell XPS 16 har jo ikke verdens beste grafikkort så uansett hvilken cpu du velger vil det ikke påvirke spillytelsen noe særlig.

HD 4670 ligger noe under det kortet som selges mest i midrange spillbærbare, HD 5650.

Alle disse cpuene har Turboboost som er den funksjonen som du drar mest nytte av i spill. 520M har 2 kjerner mens de andre 2 har 4 kjerner.

De aller fleste spill på markedet idag er optimalisert for kun 2 kjerner så 4 kjerner vil ikke bety noe særlig på den biten.

På annen bruk derimot så vil jo 4 kjerner kunne være en klar fordel.

Har du råd så kjøp en 4 kjerner, hvis ikke gå for 2 kjerner.

Lenke til kommentar

Dell XPS 16 har jo ikke verdens beste grafikkort så uansett hvilken cpu du velger vil det ikke påvirke spillytelsen noe særlig.

HD 4670 ligger noe under det kortet som selges mest i midrange spillbærbare, HD 5650.

Alle disse cpuene har Turboboost som er den funksjonen som du drar mest nytte av i spill. 520M har 2 kjerner mens de andre 2 har 4 kjerner.

De aller fleste spill på markedet idag er optimalisert for kun 2 kjerner så 4 kjerner vil ikke bety noe særlig på den biten.

På annen bruk derimot så vil jo 4 kjerner kunne være en klar fordel.

Har du råd så kjøp en 4 kjerner, hvis ikke gå for 2 kjerner.

Takk =) Men når du sier at xps ikke har noe serlig til grafikkkort, har Studio 15 noe bedre grafikkkort slik at det vil lønne seg å kjøpe den?

Lenke til kommentar

Studio 17 har 5650. Nå skal du ikke se deg helt blind på akkurat det fordi 4670 ikke er fryktelig mye dårligere enn 5650, det skiller litt men ikke mye.

Studio 15 er ikke ett alternativ til spilling.

Jeg vil tro at du vil kunne kjøre de nyeste spilla med både 4670 og 5650 på middels innstillinger uten noe særlig problem. Noe høyere enn det blir nok for tungt.

Skal du ha bedre ytelse enn ett 5650 så blir prisen også rimelig saftig, Alienware M15X kan leveres med ett HD5850, eller man kan kikke på Multicom Kunshan W860 som kan leveres med det beste kortet på markedet, HD5870 til 14800kr.

Lenke til kommentar

Vist du ikke skal kjøpe med en gang skal Dell Studio XPS 16 få oppdatering på GPU-fronten. Der HD5730 eller HD5650 skal komme. Har dessverre ikke dato på lanseringen men den skal komme snart

Edit: Du kan prøve og snakke med Dell Supporten på telefon om du kan få med ATI HD5730 sjølv om den norske lanseringen har ikke komt enda.

Angående CPU anbefale jeg quad-core. Nett pass på du får 130w lader, det har våre litt små feil fra Dell sin side der men du får 130w laderen vist du ringe inn så lenge systemet er I7 vist Dell har gjort feil.

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

Hei

Skal kjøpe meg ny bærbar, men er ganske blank når det kommer til kunnskap om prosessorer og slikt. Tenkte derfor jeg skulle undersøke om det finnes noen her inne som skal hjelpe meg :) Har tenkt å kjøpe en Dell Studio XPS 16, og da har jeg valget mellom følgende prosessorer:

- Intel® Core™ i5 520M-prosessor (2,4 GHz, 3 MB hurtigbuffer)

- Intel® Core™ i7 Processor 720QM (1.60Ghz, 6MB cache)

- Intel® Core™ i7 Processor 820QM (1.73Ghz, 8MB cache)

Lurer litt på hva som er forskjellen mellom disse, og hvilken som vil fungere best for meg. Jeg bruker primært pc'n til å surfe på nettet, diverse skolearbeid og en del spilling. Hadde syntes det ville vært greit med en pc som klarer å kjøre en del spill, men trenger ikke være det beste på markedet.

På forhånd takk for tips =)

MÅ det være en dell? hvis ikke tror jeg du skal ta en titt på msi gx740 og msi gx640. de har da begge overlegen grafikkytelse og ligger på ca. 9000kr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...