Gå til innhold

Tips til NAS

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ute etter en 4-6 bay NAS løsning. 2TB disker. Har tenkt å kjøre 4-6 disker i RAID5.

Noen som har erfaringer å komme med ?

Har kikket en del på QNAP sine varianter, og må innrømme de ser lekre ut.

Noen punkter som er viktige;

* Mac og PC'er i nettverket (Time Machine)

Stort bildebibliotek, musikkbibliotek og video (iTunes,iPhoto og iMovie)

Har ikke helt bestemt meg for om dette skal ligge i Time Machine backup'en, eller kjøre med eksterne bibliotek på filshare.

* Nedlasting

Mulighet til å enkelt la NAS laste ned via torrent eller web.

Både lukkede og åpne torrents (bruker blant annet demonoid,funfile)

* Ekstern USB

Mulighet til å koble til ekstra ekstern USB disk.

Gjenbruke gamle eksterne disker (fra 250GB til 1TB) som kan brukes til ting som ikke er kritiske, feks. nedlastede ting ++

* Fjernstyring fra internett

Starte nedlastinger for web og torrent via internett?

* Deling via internett

Legge ut video,bilder ++ (egen publisering)

Aksess av filshare via internett?

Streame iTunes via internett? (ikke noe problem så lenge man har iTunes tjeneste på NAS)

* UPS

Skal kobles til liten UPS, må derfor automatisk ta ned NAS kontrollert når strømmen går.

* Streaming til Xbox360 og PS3

Legger vel til punkter etter hvert som jeg kommer på dem......

Støy er jo kjipt, men jeg regner med at det støyer litt på slike bokser.

Skal prøve så godt det lar seg gjøre å plassere denne i et kjellerrom eller lignende. Uten mye fuktighet såklart... :)

Siden disker kan forsvinne fra markedet er det vel lurt å ha en ekstra liggende på hylla som reserve ?

Så kan man eventuelt vurdere å skifte ut hele RAID-settet når tiden er moden for større disker?

Bruken blir mest på lagring av DVD'er og filmer+serier DivX/Xvid/MKV osv på filshare, og som nevnt iPhoto+iTunes+iMovie lagring.

DarkSheer

Endret av DarkSheer
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

QNAP og Synology støtter begge alle funksjoner du beskriver her, (er derimot litt usikker på torrentbiten med pålogging, prøvde og google litt på dette, men fant tvetydige svar, noen sier det går på noen sider med synology, mens ellers sier de fleste trådene jeg fant via google at dette ikke gikk).

Disk i reserve er alltids et spørsmål om "oppetid", du kan fint kjøre videre med systemet selv om en disk går ned (RAID 5), men du vett jo aldri når neste disk ryker, så da er jo fordelen med og ha en disk på hylla, at du raskt kan bytte disken og la RAIDet gjennoppbygge seg selv.

Om en skal skifte ut RAID boksen bare fordi du skal ha nye disker kan virke litt dyrt, men om boksen du har begynner og mangle funksjonalitet eller en ikke kan utvide til kapasitetbehov er jo dette en mulighet (evt kjøre med to NAS bokser, eller se på muligheten for og bruke litt mer penger i dag, på en løsning som vil vare i flere år, estimert på ditt behov i dag pluss antatt behov om 2-3 år)

Synology har en sak som er myntet på om behovet for utvidelse av lagringskapasitet: http://www.synology.com/enu/products/DS1010+/index.php (selve nas boksen) og utvidelse mulighet med denne: http://www.synology.com/enu/products/DX510/index.php (5 ekstra disk plasser)

Ellers har jeg akkurat bestilt en Qnap 809 Pro for noe av samme behovet som du beskriver.

Bør nesten lese noen tester om hvordan boksene virker samt ytelsen på boksene. Har du behov for høy ytelse 50 MB/s pluss trenger du Gbit nettverk og de litt dyrere NAS boksene, men trenger du ikke mer en 12,5 MB/s, så kan du sikkert gå for litt billigere lagringsløsninger, men si litt mer om ytelsen du forventer så er det lettere og gi anbefalinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...