Gå til innhold

Noen som har hatt munelig eksamen om HINDUISMEN før?

Anbefalte innlegg

Hei, mitt namn er Per Gunnar Lundehaug. Jeg var da så heldig at jeg kom opp i RLE til muntelig eksamen, og jeg lurer da på om det er noen som tidligere har komt opp i samme temaet som kunne vere så vennelige at du sendte meg sin eksamen slik at jeg kunne få litt inspirasjon om hvordan jeg skal gjøre det:)

Hjertelig stor takk på forskudd!!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke direkte hva din oppgave går ut på men jeg vil foreslå at du velger en konkret problemstilling, da tema er utolig stort. Personlig finner jeg hinduisme i praksis mer interessant enn for eksempel mytene knyttet rundt de millioner av guder som dblir tilbedt. Da er det spennende å merke seg at på tross av det store mangfoldet av guder, er det desidert størst andel av Shivatempel i India. Shiva er, som du sikkert vet, guden/avataren for ødeleggelse, eller konstruktiv ødeleggelse- som en hinduist kan fortelle deg. Shivas kone, Paravati og sønnen Ganesha er også veldig godt representert her.

Hvorfor er det slik, hva gjør disse gudenvesnene så aktuell for så mange?

Ikke en veldig godt formulert problemstilling, og den burde kanskje pressiseres bedre, men det er ihvertfall litt av essensen i det jeg syntes er spennende med hinduismen.

Andre ting er jo også innlysende. Jeg kan jo for eksempel nevne deres syn på døden, brenning av lik langs Ganges og deres definisjon på frelse.

Du kan jo også gå veien mot hinduistisk ekstremisme, eller de mange retningene av religionene som har utviklet seg over tid, eller du kan se på kastesystemet og den generelle kulturen rundt det og religionen.

Ikke vet jeg. Mye å ta av og masse å lese. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...