Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygd pc, slår seg av under svak load.

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg kjøpte forgje uke min første pc som jeg skulle bygge selv, alt gikk helt fint, jeg fikk montert alle komponentene og puttet alle kontakter dit de sku, pcen startet helt fint, jeg fikk installert windows 7 helt uten noe trøbbel. Så starter cpu vifta og kjøre for fult. Maskinen blir i overkant 50 grader Celsius. Kjøleribba til prosessoren opplevdes ikke som spesielt varm når jeg holdt på den.

Da kjøpte jeg ny kjølepasta som eg skulle legge på, da jeg hadde løsnet kjøleribba og skulle løfte den av satt den bom fast, Omtrent som om den var limt fast. Jeg fikk tilslutt vridd den av med makt uten og skade den, skrapet av den gamle kjøpepastaen og la på ny. Da falt tempraturen ned til ca 40*C uten load med åpent kabinett.

Nå er maskinen slik at cpu vifta varierer hastighet i de minste, men når jeg setter den til relativt lette arbeidsoppgaver slik at prosessoren spretter opp på ca. 25 % load så stiger temperaturen veldig raskt opp til omtrent 60 grader før den slår seg av. Lyset på kabinettet sluttet og lyse og maskinen vil ikke starte igjen da eg trykker på knappen. Jeg må dra ut stikkontakten og puttet den inn tilbake i støpselet for at pcen skal starte igjen.

Hva kan være galt? Jeg mistenker selv at det er kjøleribben som ikke leder varmen godt nok fra prosessoren fordi vifta går på fult på på relativt liten load og temperaturen stiger såpass raskt. Det kan jo alltids også være over eller under spenninger fra strømforsyninga, men da ville ikke vifta jobbet for fult?

Her er min maskin:

Cooler Master GX 650W PSU

AMD Phenom II X4 965 Black Edition

XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5

Crucial DDR3 BallistiX 1333MHz 4GB CL7

Gigabyte GA-MA785GMT-USB3

Fractal Design Define R2

Jeg skal legge ut printscreen av HWmonitor når jeg kommer hjem fra skolen.

Tusen takk på forhand og beklager for en veldig lang post :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maks temperatur for den CPUen er ca. 65 grader, så det stemmer nok at PC slår seg av. Sjekk at du ikke har hatt på for mye kjølepasta, dette gjør at varmen ledes dårligere vekk fra CPU til kjøleren. Det skal veldig lite termisk pasta på en CPU, ikke mer enn en middels stort riskorn

Er det for tykt lag på, skal varmen igjennom mye pasta før den når kjøleren og det er no good.

Lenke til kommentar

Prøvde først med den mengden du fårslo, men da var det ingenforsjell, smørde på litt mer, da sank tempraturen. Fremdeles stiger den raskt opp til 60*C under svak load.

Endret av Straga
Lenke til kommentar

Jeg syns kjøleribben var vrien og feste, Det var ingen skrurer, her skulle en bøyle festes først på ene siden og så på andre siden før den skulle låses fast med en spak som strammet den slik at den satt bom fast. Kan være den som ikke sitter som den skal selv om jeg har vanskelig og fårstå hvordan den ellers skulle festes.

Lenke til kommentar

Jeg syns kjøleribben var vrien og feste, Det var ingen skrurer, her skulle en bøyle festes først på ene siden og så på andre siden før den skulle låses fast med en spak som strammet den slik at den satt bom fast. Kan være den som ikke sitter som den skal selv om jeg har vanskelig og fårstå hvordan den ellers skulle festes.

Det er standard festet for AMD CPUer. Madamen har en AMD Athlon og den festes på samme måte. Idle ligger den CPUen på ca 40 grader, tester den med OCCT nå.

Edit: Maks temperatur etter 15 minutter med OCCT kom opp i 63 grader, 95 % belastning på CPU.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Oppdatering: Nå har eg kjørt en del tester, Jeg har blandt annet gjort følgende:

-Jeg har vasket overflaten til prossesoren med ArcticClean's Thermal Material Remover 1 og Thermal Surface Purifier 2. smørt på et tynt lag med Kjølepasta fra samme produsent og satt alt sammen igjen uten og få et eneste fingermerke ect på. Kjørt stresstest.

-Jeg har tatt ut en og en rambrikke for og prøve og kjøre med kun en inni av gangen, kjørt stress test.

-Jeg har tatt ut unødvendige komponenter slik som sjermkort, nettverkskort og dvd-rom, kjørt stress test.

Resultatet: CPU kjører på rundt 40*C uten load slik som før. Maskinen slår seg IKKE av på CPU temp 60*C, Det må ha vært en tilfeldighet. Den står i stede og kjører på maks temp eg har oppnåd med stresstest 72*C i ca 8-15 min før den slår seg av. Uavhengig av hvilken minnebrikke som står i eller om sjermkort, nettverkskort og dvd-rom er tilkoblet.

Edit: Den slo seg foresten av etter en liten stund i bios rett etter jeg hadde restartet den etter en stresstest.

Endret av Straga
Lenke til kommentar

Så nå slår den seg ikke av ved 60 grader, det er jo framskritt. Kan jo si at min CPU, en Intel Q9650 holder ca 42 grader på idle, den er lett overklokket til 3,3 GHz. I følge OCCT ryker temperaturen opp til 95 grader under stresstest, men det tror jeg ikke noe på fordi HWMonitor sier maks 75 grader.

Ser ut til at OCCT ikke gerier å lese korrekt temperatur fra CPUer av og til, fordi jeg da kjørte OCCT på madamen sin PC, påstod OCCT at idle temp var på ca. 18 grader, full load 46 grader. Det anser jeg som helt umulig etter som romtemperatur var da 26 grader. HWMonitor sa 40 grader idle og 63 grader full load.

Men kun for å spørre, hvilken BIOS versjon har det hovedkortet ditt? Nyeste versjon er F3 som du kan laste ned fra Gigabyte sin side.

Fiksene går mest på CPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...