Gå til innhold

Velge Panasonic LX3 eller ZX1?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe kompaktkamera og klarer ikke velge mellom LX3 og ZX1. Vidvinkel er viktig for meg. Ønsker bra bildekvalitet, lite og kompakt kamera som er lett og ta med. Er amatør så det blir lite bruk for RAW filer og manuell innstilling av alt mulig.

LX3 tiltaler meg veldig, men er redd det snart vil bli erstattet av en ny og bedre LX4 feks. Men bra lysterkt objektiv og bildekvaliteten høres fristende ut.

ZX1 har vel ikke like lyststerkt objektiv, men er mindre og billigere. Har jo sett at den har fått en etterfølger, men ser ikke helt vitsen å gå for ZX3 pga lite nytt i mine øyne.

Så - er det noen her som kan hjelpe meg å velge? Siden begge er kompaktkameraer og derfor ikke kan sammenlignes med speilrefleks, er det som jeg får bedre i LX3 verdt de ekstra kronene? Eller vil jeg klare meg uten blitz som popper opp (mindre røde øyne?)og F2.0?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg har selv et LX3 som jeg er rimelig fornøyd med, med unntak av blitsbilder som konsekvent gir lite tiltalende utbrente hudtoner. Hvis man skal ta innendørsbilder i lite lys kommer man ikke utenom at lyssterkt objektiv er å foretrekke. Likevel er ikke LX3 godt nok til f.eks. å ta bilder av barn i bevegelse innendørs uten blits, og med blits blir som nevnt resultatet lite tiltalende. LX3 er også litt stort til å ha med seg på innerlomma, og det løse objektivdekselet vanskeliggjør betjening med bare en hånd. Det beskjedene zoomområdet kan også utgjøre en begrensning.

På den andre siden gjør det lyssterke objektivet kombinert med den noe større sensoren at man på maks zoom (tilsvarende 70mm) på f2.8 kan ta portretter hvor bakgrunnen kommer litt ut av fokus, noe som kan bidra til å fremheve motivet.

Kanskje jeg ville gått for den billigste varianten og brukt resten til å tråle bruktmarkedet til foto.no etter et billig brukt kamerahus (f.eks. canon 350d) med en 50mm f1.8 så har du lysstyrke og bildekvalitet på høy iso som slår ut alt annet;)

Vet ikke om dette gjorde valget klarere?

Lenke til kommentar

Takk for svar så kjapt.

Har en 400D, med kitobjektiv. Hadde og solgte 50mm F1,4 fordi den ble for smal. Det var et ypperlig objektiv, utrolig bra bilder, men ønsker mere vidvinkel. Så til speilrefleksen min leiter jeg etter et rimelig og lyssterkt zoomobjektiv, feks Tamron 17-50mm F2,8.

Er lite glad i å dra med speilrefleksen min siden den er så "stor", derfor på leiting etter hendig kompaktkamera som leverer bra bilder.

Har lest og studert og ramler alltid tilbake på LX3.

Noen andre som har ZX1 som kan si noe, hvordan innendørs bilder blir feks?

Lenke til kommentar

Har du sjekket Canon S90, har like bra lysstyrke som LX3 på vidvinkel, dessverre mye dårligere på full tele, men S90 har et zoomområde som passer bedre for mange. Litt dårligere vidvinkel, men til gjengjeld mer tele.

Ellers har du nok rett i at LX3 nærmer seg slutten, men akkurat når vet ingen og det er jo ikke sikkert at en etterfølger vil passe bedre til dine ønsker.

Panasonic lanserer forøvrig gjerne nye modeller midt på sommeren og de blir som oftest tilgjegnelige tidlig på høsten en gang.

Det vil alltid komme noe nytt og det blir håpløst å alltid skulle vente, men akkurat nå vil jeg likevel anbefale å holde ut litt til siden du allerede har et bra kamera. Photokina er tidlig på høsten, og frem til da vil alle oppgradere de litt eldre modellene sine. Noen modeller vil sikkert "overleve", men kjøper du en modell i dag som ble lansert for et år siden eller mer må du regne med at det er en rimelig stor sjanse for at de er erstattet om et par måneder.

Slik sett blir jo ZX1 et trygt valg, der vet du hav som skjer siden ZX3 allerede har kommet...

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg endte iallefall med å bestille ZX1 :)

Gleder meg til å finne ut om jeg gjorde et bra valg. Etter å ha lest flere tester og utfra hvor billig kamera er nå, så valgte jeg det.

Jeg fant ut at for meg ville LX3 bli litt "klumpte" pga størrelse, løst linselokk og hvordan feste bærereimen osv..

Trengte kamera nå, så sånn sett kunne ikke jeg sitte på gjerdet å vente til høsten. Det vil vel alltid komme noe som er bedre enn det man har, og da kan man aldri handle i tilfelle ny lansering om noen måneder.

Men om det kommer en ny etterfølger til LX3 så kan nok det bli aktuelt å oppgradere engang.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...