Tenklitt Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Har dere noen tips til bøker, fortrinnsvis på Norsk, som forklarer evolusjonsteorien? Jeg er spent på hvor mye man egentlig vet, og kan forklare denne teorien. Jeg mistenker at folk flest i dag, bare har ett svært overfladisk forhold til evolusjonsteorien, og det gjelder så absolutt meg. I mitt ståsted nå, så kan jeg kjøpe teorien, men er veldig spent på om man har svar på noen av de store tingene jeg funderer på. For eksempel hvordan en art kan danne vinger over tid. Jeg kan forstå at hvis en art finnes på to kontinenter, der den ene blir vesentlig større pga bedre tilgang til mat osv. Men hvordan ett dyr kan danne vinger "fordi den trenger det" lurer jeg på om man har en forståelig teori om i dag Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 For å få svar på spesifikke spørsmål er det vanligvis bedre å bare gjøre et søk. Et søk etter evolution wings gir f.eks. denne som første svar: http://www.ucmp.berkeley.edu/vertebrates/flight/evolve.html Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Et dyr får ikke vinger fordi det trenger det. Det er tilfeldigheter og "naturens fysikk" som har ført til utvikling av vinger. Her er det viktig og se at vinger ikke nødvendigvis fører til flyvedyktighet. Vi har en rekke eksempler på at dette ikke er tilfelle. Noen fugler har faktisk utviklet seg fra å være flyvedyktige til not-so flyvedyktig. Noen av disse tror faktisk at de kan fly enda Kakapuen er en slik fugl. Som Douglas Adams sa: "They fly like a brick" Er du passe god på engelsk kan denne være god underholdning: http://www.youtube.com/watch?v=_ZG8HBuDjgc EDIT: Du skulle ha deg en bok om evolusjon. Hva med boken fra "far sjøl" : Om artenes opprinnelse av Charles Darwin ? Endret 7. juni 2010 av The Metal God Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Har hørt mye positivt om Richard Dawkins nye bok "The greatest show on earth the evidence of evolution". Dessverre så har jeg ikke enda funnet den på norsk. Hadde selv håpet at den kom ut på norsk. Endret 7. juni 2010 av Feltherre Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 7. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2010 Et dyr får ikke vinger fordi det trenger det. Det er tilfeldigheter og "naturens fysikk" som har ført til utvikling av vinger. hmm.. nettopp.. Egentlig ikke så vanskelig likevel å tenke seg til Det er rett og slett en tilfeldighet.. de dyrene som fikk merkelige og upraktiske vinger, ble gjerne fort utryddet, og det er slik en må tenke.. ikke tenke at noen dyr så det som fordelaktig å kunne fly, derfor kom vingene... Lenke til kommentar
oppvaskkost Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Har dere noen tips til bøker, fortrinnsvis på Norsk, som forklarer evolusjonsteorien? "Genenes gåte" av Dag Olav Hessen og Thore Lie (2007). Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 [quote name='The Metal God' date=' 7. juni 2010 - 18:18' timestamp='1275927528' Er du passe god på engelsk kan denne være god underholdning: http://www.youtube.com/watch?v=_ZG8HBuDjgc Veldig morsomt og lærerikt klipp, anbefales Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Har hørt mye positivt om Richard Dawkins nye bok "The greatest show on earth the evidence of evolution". Dessverre så har jeg ikke enda funnet den på norsk. Hadde selv håpet at den kom ut på norsk. Har bestilt boken Takk for tipset. Richard Dawkins er kanskje litt småarrogant innimellom, men har mange gode poenger Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Har bestilt boken Takk for tipset. Richard Dawkins er kanskje litt småarrogant innimellom, men har mange gode poenger Jeg forstår hva du mener, men blir ikke alle engelskmenn oppfattet som litt småarrogante? I tillegg ser han kanskje litt morsk ut også med sine buskas av noen øyenbryn hehe Men, what the hell. Folk må få lov og mene hva de vill om mannen for min del.... Lenke til kommentar
WINWIN Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Hvis det er Dawkins som er favoritten så er jo "Det egoistiske genet" på norsk. Ellers så er jo som nevnt "Om Artenes opprinnelse" å få kjøpt og lånt. Det er også bok som heter noe sånt som "Evolusjon gjennom 400 år" (litt usikker på tittelen, men den er ca slik... har den desverre ikke i min bokhylle.. ) som tar for seg teorier som bygger opp mot Darwin sin teori. Muligens ikke så mye om akuratt evolusjonen, men mer om historien rundt. //WINWIN Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 16. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2010 Hvis det er Dawkins som er favoritten så er jo "Det egoistiske genet" på norsk. Ellers så er jo som nevnt "Om Artenes opprinnelse" å få kjøpt og lånt. Det er også bok som heter noe sånt som "Evolusjon gjennom 400 år" (litt usikker på tittelen, men den er ca slik... har den desverre ikke i min bokhylle.. ) som tar for seg teorier som bygger opp mot Darwin sin teori. Muligens ikke så mye om akuratt evolusjonen, men mer om historien rundt. //WINWIN Jeg synes Dawkins har noen gode poenger. Men han kan muligens bli litt for arrogant, og sarkastisk innimellom For eksempel når han blir konfrontert med hvorfor han er en såpass "militant ateist", så blir svaret ofte.. "eehh (Doooh') fordi det er.. sannheten?" slår han fast. Jeg tror Dawkins kunne ha nytte i ett minikurs i ydmykhet Har begynt på "The greatest show on earth" og mye bra lesning. Fortsetter gjerne på de andre bøkene hans, og veldig gjerne andre forfattere også, fått ett par andre gode tips i tråden her Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Jeg synes Dawkins har noen gode poenger. Men han kan muligens bli litt for arrogant, og sarkastisk innimellom For eksempel når han blir konfrontert med hvorfor han er en såpass "militant ateist", så blir svaret ofte.. "eehh (Doooh') fordi det er.. sannheten?" slår han fast. Hvor mange beviser for kristendom? Hvor mange beviser for vitenskap? Hvor mange (reelle) grunner for å tro på den ene eller andre? Det er heller kristne som skal ta et lite kurs i ydmykhet og se hvor frekke de er når de sier at vitenskapsmenn i dag vet mindre enn sauegjetere og bønder for nærmere 2000 år siden. Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 16. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2010 Jeg synes Dawkins har noen gode poenger. Men han kan muligens bli litt for arrogant, og sarkastisk innimellom For eksempel når han blir konfrontert med hvorfor han er en såpass "militant ateist", så blir svaret ofte.. "eehh (Doooh') fordi det er.. sannheten?" slår han fast. Hvor mange beviser for kristendom? Hvor mange beviser for vitenskap? Hvor mange (reelle) grunner for å tro på den ene eller andre? Det er heller kristne som skal ta et lite kurs i ydmykhet og se hvor frekke de er når de sier at vitenskapsmenn i dag vet mindre enn sauegjetere og bønder for nærmere 2000 år siden. Enig. Men tror Dawkins ville fått mer gehør i kristne miljøer (som han prøver å "omvende") hvis han hadde vært noe mer ydmyk. Men jeg liker Dawkins, og leser bøkene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå