Endre Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Vel, gikk det litt fort når du skrev dette? En økning på 3 dB krever dobbelt så høy effekt, men det oppleves ikke dobbelt så høyt av lytteren. Det ble kanskje litt uklart, men det var da noe sånt jeg prøvde å forklare Opplevelsen av lyd varier, et sted mellom 6 og 10 dB oppleves som regel som en dobling. Personlig så føler jeg at ca 7-8 dB økning er en dobling. Skalaen er da bygget opp slik at 1 Bel er det som oppfattes som en dobling av lydnivået (men som du påpeker, varierer dette fra person til person, og man kan ikke sette noe fast tall) ?? Lærer man ikke noe på skolen for tiden? Jeg går på ungdomsskolen, vil lærer mye dritt, men ikke det som faktisk er interessant og nyttig Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 18. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2003 Vel, gikk det litt fort når du skrev dette? En økning på 3 dB krever dobbelt så høy effekt, men det oppleves ikke dobbelt så høyt av lytteren. Det ble kanskje litt uklart, men det var da noe sånt jeg prøvde å forklare Opplevelsen av lyd varier, et sted mellom 6 og 10 dB oppleves som regel som en dobling. Personlig så føler jeg at ca 7-8 dB økning er en dobling. Skalaen er da bygget opp slik at 1 Bel er det som oppfattes som en dobling av lydnivået (men som du påpeker, varierer dette fra person til person, og man kan ikke sette noe fast tall) ?? Lærer man ikke noe på skolen for tiden? Jeg går på ungdomsskolen, vil lærer mye dritt, men ikke det som faktisk er interessant og nyttig skulle ønske jeg lærte noe nyttig på ungdomsskolen, men neida ikke en dritt.... Er forøvrig ferdig med et gk-elektro kurs nå, men vi har hatt veldig lite om høyttalere og sånn, men det kommer seg nok til neste år Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 jeg testa med en helt ren innspilling og da kunne jeg skru opp volumet til -25db (da begynte pc-skjermen som står 2 meter unna å lage rare bilder) Har aldri hatt det så høyt før! Men lyden var god Jeg har alltid spilt musikk fra pcn (mp3 ol. ). Det kan jo hende at jeg har utgangssignalet ganske høyt, så jeg ikke trenger å ha et så høyt volum på receiveren, kanskje det har narret meg til ikke å spille høyere. Når jeg ser på dvd i standalonen, yter receiveren bare 5x75watt 8 ohm rms, og da er lydtrykket betydelig lavere enn når jeg spiller musikk fra pcn på samme volum... (er da litt redd for klipping) Da har jeg holdt meg på -35db som jeg også har brukt når jeg skal spille musikk fra pcn høyt. Jeg trodde høyttalerne ville bli ødelagt hvis jeg guffa mere på, jeg tror nok det i surroundmodus men ikke i stereo, er du enig? Uansett så skal den egentlig ikke klippe før du overskrider 0 dB. Jeg hadde aldri verden tenkt på noen fare for klipping. Du hører når du nærmer deg slike ting, det låter grusomt før noe går i stykker. Spiller du på -25 så er du 25 dB unna teoretisk maksvolum. Jeg vil tippe at du spiller 85-90 dB, det er omtrent likt som gjennomsnitsnivået på kino. Lenke til kommentar
adyton Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 (da begynte pc-skjermen som står 2 meter unna å lage rare bilder) sikker på et det ikke er øyene dine som vibrerer? Det er hvertfall min erfaring. Gå hel inntil skjermen og se om den er normal. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 18. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2003 jeg testa med en helt ren innspilling og da kunne jeg skru opp volumet til -25db (da begynte pc-skjermen som står 2 meter unna å lage rare bilder) Har aldri hatt det så høyt før! Men lyden var god Jeg har alltid spilt musikk fra pcn (mp3 ol. ). Det kan jo hende at jeg har utgangssignalet ganske høyt, så jeg ikke trenger å ha et så høyt volum på receiveren, kanskje det har narret meg til ikke å spille høyere. Når jeg ser på dvd i standalonen, yter receiveren bare 5x75watt 8 ohm rms, og da er lydtrykket betydelig lavere enn når jeg spiller musikk fra pcn på samme volum... (er da litt redd for klipping) Da har jeg holdt meg på -35db som jeg også har brukt når jeg skal spille musikk fra pcn høyt. Jeg trodde høyttalerne ville bli ødelagt hvis jeg guffa mere på, jeg tror nok det i surroundmodus men ikke i stereo, er du enig? Uansett så skal den egentlig ikke klippe før du overskrider 0 dB. Jeg hadde aldri verden tenkt på noen fare for klipping. Du hører når du nærmer deg slike ting, det låter grusomt før noe går i stykker. Spiller du på -25 så er du 25 dB unna teoretisk maksvolum. Jeg vil tippe at du spiller 85-90 dB, det er omtrent likt som gjennomsnitsnivået på kino. Jeg har en sony da og de er jo ikke akkurat kjent for å levere sakene sine, den kostet dog 8500,- Og jeg kan ikke overskride 0db fordi det er maks, men jeg har en sterk anelse om at den vil begynne å klippe lenge før det. Jeg var på kino idag (kinocity drammen thx ) og jeg spiller nå nesten på samme lydtrykk, foruten i bassområdet da (selvfølgelig) De høyttalerne jeg bruker til fronter på hjemmekinoen har en sensitivitet på 92db, sier dette deg noe om watt brukt ved volum på -35db med 75watt maks forsterkning? Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 (da begynte pc-skjermen som står 2 meter unna å lage rare bilder) sikker på et det ikke er øyene dine som vibrerer? Det er hvertfall min erfaring. Gå hel inntil skjermen og se om den er normal. Er vel neppe øynene som vibrere på så lavt volum. Men man kan ha det mye morro med vibrasjoner. 15 hz ved 115 dB, gjør foreksempel mye morsomt, du ser ikke en dritt og må noe j*vlig på dass. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 18. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2003 (da begynte pc-skjermen som står 2 meter unna å lage rare bilder) sikker på et det ikke er øyene dine som vibrerer? Det er hvertfall min erfaring. Gå hel inntil skjermen og se om den er normal. Er vel neppe øynene som vibrere på så lavt volum. Men man kan ha det mye morro med vibrasjoner. 15 hz ved 115 dB, gjør foreksempel mye morsomt, du ser ikke en dritt og må noe j*vlig på dass. Hva er høyt volum for deg a? Kan du gi noen pekepinn på hva som er høyt volum, er man nødt til å fly rundt med "sov i ro"? Lenke til kommentar
adyton Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 har klart å få øyene til å vibrere av 2 stk 10" bass elementer. Så ser ingen grunn til at det ikke skal gå med høytalerne hans. Og man ser mye lettere at høytalerene vibrerer når man ser på en dataskjerm. Lenke til kommentar
funky Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Å finne ut uteffekten fra en forsterker ved hjelp av metoden som Whoppass Cheese foreslår, er vel egenlig totalt meningsløs med mindre forsterkerens skala er kalibrert i forhold til innsignalet. Står forsterkeren på 0dB så vil jo tross alt uteffekten variere med det signalet som blir matet inn Lenke til kommentar
ols Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Det er ikke slik at en høyttaler plutselig eksploderer eller slokner ved et teoretisk gitt bestemt volum, eller en bestemt effekt. Du må prøve å se litt praktisk på ting. Hva er det egentlig som kan skje? For det første kan svingspolen bli så varm ved høy belastning over tid at den løsner fra limet som holder den på plass. (men kortvarig kan du jo spille dobbelt så høyt!). Og dessuten kommer det an på hvordan musikksignalet ser ut. Er det en stor andel lavfrekvens kan det føre til bedre luftkjøling av spolen, og du vil kunne tilføre mer effekt. Og dette er heller ikke alt. for det som like gjerne skjer i praksis, er at spoleformen bunner ved en kraftig transient og deformeres, eller at membranen slites i stykker lenge før svingspolen når en kritisk temperatur. Jeg har også opplevet at lissetråden knekker nær et av loddepunktene. Og om ikke dette var nok, så er kan det være enorme variasjoner fra et element til et annet mht til skjev montering, kvalitet på liminger osv. Og fremdeles snakker vi bare om basselementet, mens diskanten jo kan ryke lenge før. Kort sagt: Temmelig futilt spørsmål, igrunnen Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 18. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2003 har klart å få øyene til å vibrere av 2 stk 10" bass elementer. Så ser ingen grunn til at det ikke skal gå med høytalerne hans. Og man ser mye lettere at høytalerene vibrerer når man ser på en dataskjerm. Om du er klovn ellernoe og vibrerer øyer på fulltid det vet ikke jeg, men at mine øyer vibrerer, nei -det gjør dem ikke, det er derimot skjermen som svikter, 100% sikker! Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 18. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2003 Å finne ut uteffekten fra en forsterker ved hjelp av metoden som Whoppass Cheese foreslår, er vel egenlig totalt meningsløs med mindre forsterkerens skala er kalibrert i forhold til innsignalet. Står forsterkeren på 0dB så vil jo tross alt uteffekten variere med det signalet som blir matet inn jeg ville trodd at det var best å ta multimeteret fatt og målt strømmen og spenningen over høyttaleren på en viss frekvens laget av en tonegenerator. SÅ bruke effektloven: spenning x strøm = effekt er du ikke enig? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Hvorfor bry seg om hvor mye høyttalerne tåler, egentlig? Det er hvor høyt de spiller som teller. Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Å finne ut uteffekten fra en forsterker ved hjelp av metoden som Whoppass Cheese foreslår, er vel egenlig totalt meningsløs med mindre forsterkerens skala er kalibrert i forhold til innsignalet. Står forsterkeren på 0dB så vil jo tross alt uteffekten variere med det signalet som blir matet inn Selvfølgelig gjør det det, men jeg anså det som en selvfølge at folk visste det. Skalaen er kalibrert etter standard utsignal på hifikomponenter. Dvs at den stemmer nogenlunde med de aller fleste cd spillere, dvdspillere, radioer og lignende. Avviket mellom de komponentene jeg har testet har vært ca 5%. Ikke noe stort avvik med andre ord. Og skalaen på de to forforsterkerne jeg har, stemte ganske bra når man tok henyn til romforsterkningen. Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Det er ikke slik at en høyttaler plutselig eksploderer eller slokner ved et teoretisk gitt bestemt volum, eller en bestemt effekt. Du må prøve å se litt praktisk på ting. Hva er det egentlig som kan skje? For det første kan svingspolen bli så varm ved høy belastning over tid at den løsner fra limet som holder den på plass. (men kortvarig kan du jo spille dobbelt så høyt!). Og dessuten kommer det an på hvordan musikksignalet ser ut. Er det en stor andel lavfrekvens kan det føre til bedre luftkjøling av spolen, og du vil kunne tilføre mer effekt. Og dette er heller ikke alt. for det som like gjerne skjer i praksis, er at spoleformen bunner ved en kraftig transient og deformeres, eller at membranen slites i stykker lenge før svingspolen når en kritisk temperatur. Jeg har også opplevet at lissetråden knekker nær et av loddepunktene. Og om ikke dette var nok, så er kan det være enorme variasjoner fra et element til et annet mht til skjev montering, kvalitet på liminger osv. Og fremdeles snakker vi bare om basselementet, mens diskanten jo kan ryke lenge før. Kort sagt: Temmelig futilt spørsmål, igrunnen Ja, og bassrefleks gir bedre kjøling enn lukket. De fleste av disse scenarioene du har nevnt her gjelder jo stort sett bare for billige drittelementer. I de fleste tilfeller vil det være mekanisk overbelastning som tar knekken på elementer. Hvis du da ikke presser en svak forsterker, eller en diskant med lav termisk effekttålighet , eller noen drittelementer. Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Å finne ut uteffekten fra en forsterker ved hjelp av metoden som Whoppass Cheese foreslår, er vel egenlig totalt meningsløs med mindre forsterkerens skala er kalibrert i forhold til innsignalet. Står forsterkeren på 0dB så vil jo tross alt uteffekten variere med det signalet som blir matet inn jeg ville trodd at det var best å ta multimeteret fatt og målt strømmen og spenningen over høyttaleren på en viss frekvens laget av en tonegenerator. SÅ bruke effektloven: spenning x strøm = effekt er du ikke enig? Spenningen har en stygg tendens til variere litt, og dermed også strømmen. Mener å huske at man må måle over en motstand som står i serie med elementet for at resultatet skal bli nøyaktig. Kanskje jeg husker feil. Du får prøve, det skader jo ikke. Jeg synes at lydnivåer fra 95 dB og oppover er høyt. Når jeg skrev at 85-90 dB var forholdvis lavt, så var dette selvfølgelig relativt ment. Vanlig lyttenivå hos meg er rundt 85 dB. 115 dB er sinnsvakt høyt, og gir deg ekstremt vondt i øra hvis det ikke er ordentlig kvalitet på sakene. Lenke til kommentar
D_KILLAH Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 er ikke det samme med 115 db diskant som med 115db bass for ørene.... Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 er ikke det samme med 115 db diskant som med 115db bass for ørene.... Nei, heldigvis! Lenke til kommentar
ols Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 hele spørsmålet er meningsløst, det er mitt poeng. nesten som å spørre: hvor mange hestekrefter tåler denne bilen? Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 18. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2003 hele spørsmålet er meningsløst, det er mitt poeng. nesten som å spørre: hvor mange hestekrefter tåler denne bilen? veldig godt spørsmål det der... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå