ols Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Du kan jo alltids se på spesifikasjonene for de elementene du har brukt, eller sjekke hva som er opplyst for lignende komersielle høyttalere osv. Men bare for å ha det nevnt: Det er ikke noen særlig fornuft i å angi en slik størrelse. Ufornuftig bruk kan ta knekken på en høyttaler uansett. Den vanligste måten å svi av et diskantelement er for eksempel ved bruk av en for liten forsterker. Den drives ofte til å spille høyere enn den kan, og dermed "klipper" den(=avgir unormale mengder diskantsignal). Annen ufornuftig bruk er å ikke skru ned når ht begynner å lyde presset eller lage ulyder. Hvis du ikke greier å høre ulydene, så spiller du for høyt uansett (eller har defekt hørsel pga at du har spilt for høyt tidligere...). Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 15. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2003 jeg tenkte kanskje at det var delefilteret som hadde mest å si... Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 15. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2003 Det mest logiske hadde vel vært å plusse sammen effekten i hvert av elementene, fordi de er jo kobla sånn noenlunde i paralell Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Det mest logiske hadde vel vært å plusse sammen effekten i hvert av elementene, fordi de er jo kobla sånn noenlunde i paralell Ja, da får man den termiske effektåligheten og den er i de fleste tilfeller stort sett ubrukelig. Det er den mekaniske som er viktig. I mange tilfeller er det basselementets Xmax som bestemmer hvor mye effekt høyttaleren egentlig tåler, men når det gjelder beregning av effekttålighet er det egentlig nesten like mange unntak som regler. Hjernen min er ikke helt på topp idag, men hvis du har en konkret høyttaler som du vil vite effektåligheten på så kan jeg beregne det for deg. Da kan jeg bruke det som eksempel og vise hvordan man går frem. Til beregningen trenger man å vite delefrekvens, bratthet på delefilteret, hvilke elementer som brukes, kassevolum og tuning. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 15. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2003 Hjernen min er ikke helt på topp idag, men hvis du har en konkret høyttaler som du vil vite effektåligheten på så kan jeg beregne det for deg. Da kan jeg bruke det som eksempel og vise hvordan man går frem. Til beregningen trenger man å vite delefrekvens, bratthet på delefilteret, hvilke elementer som brukes, kassevolum og tuning. Jeg har en konkret høyttaler men har nok ikke like god peiling som deg på disse konkrete ordene, hva betyr dem? Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Jeg har en konkret høyttaler men har nok ikke like god peiling som deg på disse konkrete ordene, hva betyr dem? Bratthet på delefilteret betyr med hvor mange dB per oktav filteret ruller av med. Vanligste er 6dB og 12 dB, litt mer kompliserte delefiltre har 18dB eller 24dB. Tuning er kun interessant hvis du bruker bassrefleks. Tuning er da hvilken frekvens høyttaleren er avstemt til. Vet du ikke det heller, kan du bare oppgi lengden og innvendig diameter på røret og evt hvor mange rør det er (per høyttaler). Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 15. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2003 Ok, takker ja til tilbudet ditt osten Min høyttaler: 1 diskant: 2" 1 mellomtone: 3" 1 bass: 8" Noen andre spec på selve elementene har jeg ikke men vil tippe det er standard elementer med standar spec. som sikkert du vet hva er 8) Delefilter: 4500/9000 Bassreflex med ett rør: D= 7cm L= 10cm Kassevolum ca. 60 liter Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Ok, takker ja til tilbudet ditt osten Min høyttaler: 1 diskant: 2" 1 mellomtone: 3" 1 bass: 8" Noen andre spec på selve elementene har jeg ikke men vil tippe det er standard elementer med standar spec. som sikkert du vet hva er 8) Delefilter: 4500/9000 Bassreflex med ett rør: D= 7cm L= 10cm Kassevolum ca. 60 liter Hmm, hadde det bare eksistert noe slikt som standard elementer. Spec på elementer varierer like mye som vekten på trærne i skogen. Så det eneste jeg kan gjøre er å tippe. Siden delefrekvensen til mellomtone og diskant er såpass høy, så tror jeg egentlig ikke at det er disse som tar kvelden først. Det jeg ville gjort da, hvis jeg var deg, er å prøve og se hvor mye effekt den tåler. Det er egentlig ganske ufarlig i dette tilfellet. Koble bare til en høyttaler og spill noe musikk. Skru volumet langsomt opp og lytt etter ulyder fra basselementet. Så fort du hører ulyder så merker du deg hvor mye volumet står på og så skrur du raskt ned. Prøv med flere typer musikk, da du vil få noe forskjellig resultat ettersom hva du hører på. Etter en stund skal du ha fått en pekepinn på hvor mye den tåler. Det som er veldig viktig er at du bruker en forsterker som er kraftig nok, begynner det å klippe kan diskant og/eller mellomtone gå til h...... Når du bruker cd som signalkilde så gir som regel forsterkeren maks effekt ved halvt volum. Kan du spille på halvt volum uten at bassen gir fra seg ulyder, så tåler den mer effekt enn det forsterken gir. Da trenger du en sterkere forsterker for å teste hvor mye effekt den tåler. Dette skal egentlig være ufarlig, men pass på hørselen din. Den beste lytteposisjonen pleier å være litt bak og til siden for høyttaleren (men ikke stå i et hjørne, dra gjerne høyttaleren midt ut på gulvet.) Jeg bruker ofte denne fremgangsmåten på kjøpehøyttalere, så den er basert på erfaring. Jeg tar forøvrig ikke noe ansvar hvis høyttaleren går til h......., det skal egentlig ikke skje så lenge du ikke presser forsterkeren, men man vet jo aldri. :-? Lykke til! Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 16. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2003 eeh, du osten, jeg skjønte ikke helt hva du mente med alt det der men jeg gjorde følgende: satte min sony str-db1070 ( 2*120 watt 8 ohm rms ) opp til -35db (den går fra -115 til 0). Da spilte høyttaleren helt bra, så satte jeg opp enda litt til -30 ellernoe, men hørte ikke noen ulyder, bare litt annen spillestil. Kan dette gi meg (deg) et pekepinn på effekten? Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 eeh, du osten, jeg skjønte ikke helt hva du mente med alt det der men jeg gjorde følgende: satte min sony str-db1070 ( 2*120 watt 8 ohm rms ) opp til -35db (den går fra -115 til 0). Da spilte høyttaleren helt bra, så satte jeg opp enda litt til -30 ellernoe, men hørte ikke noen ulyder, bare litt annen spillestil. Kan dette gi meg (deg) et pekepinn på effekten? Jeg hadde helt glemt at du hadde surroundforsterker, så da kan du egentlig glemme mye av det jeg skrev over. En surroundforsterker gjør det faktisk mye enklere. Framgangsmåten din er grei, men jeg tror nok du kan spille høyere enn det der. Sannsynligvis er det rommet som begynner å sette sitt preg på lyden. Hvis forsterkeren er på 120 watt i 8 ohm og høyttalerne er 8 ohm, så er effekten ved -30dB lik 120/10^3. Altså 0,12 watt per høyttaler, jeg håper da de tåler mer enn det. Blir svært overrasket hvis de ikke tåler minst -10dB (12watt). Jeg vil egentlig tippe at de tåler et sted mellom -6 og -3 dB (30-60 watt) Men prøv gradvis, IKKE vreng opp på -3dB for å se. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 17. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2003 eeh, du osten, jeg skjønte ikke helt hva du mente med alt det der men jeg gjorde følgende: satte min sony str-db1070 ( 2*120 watt 8 ohm rms ) opp til -35db (den går fra -115 til 0). Da spilte høyttaleren helt bra, så satte jeg opp enda litt til -30 ellernoe, men hørte ikke noen ulyder, bare litt annen spillestil. Kan dette gi meg (deg) et pekepinn på effekten? Jeg hadde helt glemt at du hadde surroundforsterker, så da kan du egentlig glemme mye av det jeg skrev over. En surroundforsterker gjør det faktisk mye enklere. Framgangsmåten din er grei, men jeg tror nok du kan spille høyere enn det der. Sannsynligvis er det rommet som begynner å sette sitt preg på lyden. Hvis forsterkeren er på 120 watt i 8 ohm og høyttalerne er 8 ohm, så er effekten ved -30dB lik 120/10^3. Altså 0,12 watt per høyttaler, jeg håper da de tåler mer enn det. Blir svært overrasket hvis de ikke tåler minst -10dB (12watt). Jeg vil egentlig tippe at de tåler et sted mellom -6 og -3 dB (30-60 watt) Men prøv gradvis, IKKE vreng opp på -3dB for å se. Nå er jeg ikke helt med her, men jeg kan være enig med deg at det ganske sikkert er rommet det er noe galt med, det er knøttlite! Du sier det bare blir omsatt 0.12watt i høyttaleren ved -30 skjønner jeg ikke helt Det må da mye mer effekt til å skape det lydtrykket jeg får ved -30db? 0.12w er jo ingenting. Ehh du, jeg har et universalinstrument som tåleer inntil 10 amp. Jeg kan jo koble dette i serie med en av høyttalerne, og så etterpå måle spenningen over høyttalerne. Hvis jeg ganger disse målingene med hverandre kommer jeg jo ut med svaret i watt. Jeg kan sette på en tonegenerator på en frekvens på pcn som lydkilde. Hvilken frekvens bør jeg velge på tonegeneratoren? Går det mer enn 10 amp gjennom høyttalerne? Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 0,12 W stemmer nok det. Skalaen er logaritmisk vet du. Det andre må jeg sove på før jeg svarer. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 18. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2003 0,12 W stemmer nok det. Skalaen er logaritmisk vet du.Det andre må jeg sove på før jeg svarer. 0.12 watt er jo ekstremt lite, kan bare ikke fatte at det er så lite Men hva mener du med at skalaen er logaritmisk? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 2 dB er feks. dobbelt så høyt som 1dB. Men sånn vi oppfatter det er en Bel dobbelt så høyt, altså 10 deciBel (8dB er mer korrekt, mener jeg å ha hørt). Husk at det kreves dobbelt så mye effekt for å spille kun 3dB høyere. Dermed kan man man regne ut hvor mye effekt som kreves for å spille et visst lydnivå, utifra høyttalernes følsomhet. Altså spiller en 90dB/1w/1m ht feks. 93dB med 2 watt. Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Lærer man ikke noe på skolen for tiden? Hvis du ikke vet hva en logaritme er, så får vi ta en enkel forlaring. For at lydtrykknivået (desibel) skal øke med 10, så må man ha ti ganger så høy effekt. Det virker selvsagt omvent slik at når man reduserer lydtrykknivået (desibel) desibel med 10, så trenger man bare en tiendedel av effekten. Så hvis forsterkeren yter 120 watt ved maks volum vil den da yte 120/10= 12 watt ved -10 dB, 12/10 =1,2 watt ved -20 db og 1,2/10= 0,12 watt ved -30 dB. Skjønte du nå? Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 2 dB er feks. dobbelt så høyt som 1dB. Men sånn vi oppfatter det er en Bel dobbelt så høyt, altså 10 deciBel (8dB er mer korrekt, mener jeg å ha hørt). Vel, gikk det litt fort når du skrev dette? En økning på 3 dB krever dobbelt så høy effekt, men det oppleves ikke dobbelt så høyt av lytteren. Opplevelsen av lyd varier, et sted mellom 6 og 10 dB oppleves som regel som en dobling. Personlig så føler jeg at ca 7-8 dB økning er en dobling. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 18. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2003 Lærer man ikke noe på skolen for tiden? Hvis du ikke vet hva en logaritme er, så får vi ta en enkel forlaring. For at lydtrykknivået (desibel) skal øke med 10, så må man ha ti ganger så høy effekt. Det virker selvsagt omvent slik at når man reduserer lydtrykknivået (desibel) desibel med 10, så trenger man bare en tiendedel av effekten. Så hvis forsterkeren yter 120 watt ved maks volum vil den da yte 120/10= 12 watt ved -10 dB, 12/10 =1,2 watt ved -20 db og 1,2/10= 0,12 watt ved -30 dB. Skjønte du nå? ok da, jeg skjønner :smile: er det ikke litt farlig å sette opp volumet til 9/10 deler av hva forsterkeren klarer da? Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Farlig for hva da? Forsterkern skal jo tåle det glatt. Høyttalerne liker det nok ikke. 9/10 av effekten er forøvrig ca -1 dB. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 18. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2003 jeg testa med en helt ren innspilling og da kunne jeg skru opp volumet til -25db (da begynte pc-skjermen som står 2 meter unna å lage rare bilder) Har aldri hatt det så høyt før! Men lyden var god Jeg har alltid spilt musikk fra pcn (mp3 ol. ). Det kan jo hende at jeg har utgangssignalet ganske høyt, så jeg ikke trenger å ha et så høyt volum på receiveren, kanskje det har narret meg til ikke å spille høyere. Når jeg ser på dvd i standalonen, yter receiveren bare 5x75watt 8 ohm rms, og da er lydtrykket betydelig lavere enn når jeg spiller musikk fra pcn på samme volum... (er da litt redd for klipping) Da har jeg holdt meg på -35db som jeg også har brukt når jeg skal spille musikk fra pcn høyt. Jeg trodde høyttalerne ville bli ødelagt hvis jeg guffa mere på, jeg tror nok det i surroundmodus men ikke i stereo, er du enig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå