Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Klokking av i7 930 og vapor-x 5870

Anbefalte innlegg

Hei, har da vært igjennom en del guider og lignende for både cpu og gpu.

(Brukte f. eks Clunk - 920 guide, samt Forum post - diskusjon.no og selfølgelig litt omkring i denne Hvordan overklokke et skjermkort)

Jeg har da fått en grei oversikt over CPU klokking.

Men det jeg virkelig lurer på er dette med at det er 22x:

post-127192-1275867150,4397_thumb.jpg

Det står at min bli multiplisert med 22, så den viser mer enn det vanlige x21.

Men når jeg startet pc'en og på tester og lignende på nettet står det mutliplisert med 21.

Noe spesielt med dette utenom det vanlige?

Eller kan jeg bare la det gå, i og med at det jeg nå har klokket til er midlertidlig. Siden jeg har stock kjøler, altså den som følger med.

OG da bikker gradene opp under 80 når jeg kjører prime95 i ca 10 min+ på det høyeste.

---

Og når det gjelder mitt Radeon 5870 vapor-x.

Så bruker jeg MSI Afterburner.

post-127192-1275867923,8054_thumb.jpg

Og vel, som dere ser. Kommer gradene med viften på auto opp i 80, samt at det ikke er noen åpenbare problemer. (bortsett fra når jeg tok ned bildet for å lage jpg fil).

Men det dukket opp et lite problem: Hvorfor i all verden får jeg ikke til og høyne "Core Clock" over 900? Når jeg trykker apply så går den tilbake til 900. Er sikkert noe enkelt.

Uansett, det jeg hovedsakelig lurte på var: Om det finnes noe regnestykke, eller anbefalinger evt lignende når det gjelder "Memory Clock", altså Vapor-x har 875/1250 standard.

Jeg vet fortsatt ikke hvor mye jeg bør sette opp memory clock med i forhold til Core Clock.

Har ikke hatt noen problemer med 900/1285 (1284, går dn til i Msi afterburner av en eller annen grunn)

Noen som har kunnet forklart litt omkring Memory Clock? Og evt hva er anbefalt hvis jeg skal klokke kortet til 925/975 i Core?

Takk på forhånd.

Om noen lurte, jeg bruker: Corsair Obsidian 800D Big Tower Sort til kabinett, og alt er standar kjølere enda.

Og her er noen resulutater fra før jeg klokket systemet: Standar - futuremark resultater og Klokket - futuremark resultater

HER - Står det "CPU Speed 3528 MHz" altså x21, så hva bør jeg hovedsakelig følge? Siden det i følge testen virker som den kjører x21.

Endret av Rurelur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at du ikke kommer over 900 på core er fordi Catalyst Control Panel har maksgrenser på 900/1300. Hvis du åpner MSIAfterburner.cfg-fila som ligger i installasjonsmappa, kan du scrolle ned til en string som heter

[ATIADLHAL]

EnableUnofficialOverclocking = 1

Denne setter du til 1, save og start Afterburner på nytt :)

Ellers er det ganske lite å tjene på å klokke minnet på HD5870, men 1300mhz burde du vel klare!

Når det gjelder 22x multi på 930 er det Turbomultien. For å få CPU til ikke å bruke den, må du slå av Turbo Mode i BIOS. Jeg ville heller ikke klokket så høyt på stock-kjøler, temperatur opp mot 80 grader er ikke helt gunstig i det lange løp.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

-

Ja ble ca 79 grader på det meste etter en god stund med alle kjernene på fult når jeg kjørte prime95. Så tenkte at siden jeg hittil etter normal bruk ikke har kommet over 65 grader en gang, så lar jeg det stå sånn for tiden.

Skal skaffe en "Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler" (Komplett) senere. Skal vel klare og klokke til 4Ghz da med grei temperatur regner jeg med.

OG - Skal vel holde med 1285Mzh enda da. Så får jeg se litt hva jeg kommer frem til. Bruker jo bare standar kjølere i kabinettet og enda.

Men har det noe og si om den bruker x22 eller ikke, i og med at på forskjellige tester viser den til x21 uansett. Så spørsmålet er rett og slett om det faktiskt kjører med x22 og når jeg da klokker følger den x22 og ikke x21. (Stoler på at CPU-Z faktiskt viser det den er klokket til)

Så jeg har egentlig klokket til 3.7Ghz (3.69).

Lenke til kommentar

Har prøvet meg litt på overklokking med en i7 930 2,8 Ghz.

Har slått av alle turbo\spare funksjoner etter anbefaling i denne guiden.

Klokkingen er gjort i BIOS men jeg er litt i tvil på et par andre ting som er anbefalt i guiden da jeg mangler en del erfaring med dette. Bruker Corsair H50 som kjøler.

Multiplier på 22 og BCLK på 170. Jeg har ennå ikke opplevd en blåskjerm eller annnen svikt etter diverse tester med ulike oppsett opptil 4,0 Ghz, nå kjører jeg på 3,8Ghz.

Har Antec 1200 kabinett med god lufting men lurer på om det kan oppstå varme som kan ødelegge hovedkortet ?

Det høyeste jeg har hatt som maks er 40C i system temp men det er kanskje ikke trygt å stole på denne tempraturen da hovedkortet er stort med mange kretser som blir varme ?

Det er et Asus P6X5D-E kort.

Lenke til kommentar

Så lenge du ikkje har stilt opp volten for mykje skal det gå fint :) har du ordnet på nbridge bolt? (nothbridge) eller blck/fsb volt?

Eg stiller stort sett aldri på desse da eg klokker, klarte 533 fsb (333 stock) på eit gammlt p45 hk uten å stille på volten.

Men tror nok dette skal gå fint. dessuten er det nok med vifter i det kabinettet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...