iverha2 Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Hei, Ofte etter hardt treningsøkter, både kondisjon og styrke, så får eg kramper seinare. Noken ganger kjem det om natta, og det er rett og slett jævlig. Kramper er for det meste i legger og hamstrings, i spesielle stillinger også i lyskane, men det er lettare å strekke ut når det først skjer. Andre som sliter med det samme? Tips til kva eg kan gjere for å sleppe det? ..I natt kjem eg sikkert til å slite med kramper, siden eg spelte kamp i dag og har faktisk allerede hatt to kramper, i høgre legg og venstre hamstring. Fekk krampe i venstre legg under kampen. Burde eg jogge litt, eller berre få massasje? Kom med tips, og linker folkens ! Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 (endret) Tøyer du? Innta nok salt, og kutt ned på koffein. Og så kan du prøve ZMA (eventuelt sink og magnesium separat). Det skal visstnok motvirke kramper. Tror ikke denne påstanden er basert på forskning, men erfaringer fra flere. Det er jo ikke spesielt dyrt: 399,- fordelt godt utover et og et halvt års forbruk, så er jo verdt et forsøk. Er godt for søvn og ville drømmer (man husker dem hvertfall bedre) også. Det digger jeg Børge Fagerli: I ekstreme tilfeller kan du kjøpe tonic-vann (ja sånn som du bruker for å lage Gin & Tonic). Det inneholder nemlig quinin som er meget effektivt mot kramper. Endret 6. juni 2010 av Sir-Andy Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 6. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2010 Har hatt blodprøve, var ikkje noke feil med sinknivåer og slik. Vanlig schweppes? Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Regner med det ja. Ville prøvd ZMA likevel. Kanskje det er økte nivåer som gir noe effekt. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Har blitt bedre i leggane no, heldigvis. Kor store mengder tonic water er det snakk om? Gidder ikkje bruke mykje peng på det.. ZMA er kanskje noke eg vil prøve etter kvert, ser det står at det fører til muskeløkning og. Kor stor forskjell er det? Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Veit ikke hvilke mengder det er snakk om. Kanskje et halvt glass, kanskje ett? ZMA er jo ikke noe hokkus pokkus, men du sover kanskje bedre = bedre restitusjon = bra for musklene. Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Bruker du kreatin? Det kan forårsake kramper. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Jøss, det har jeg aldri hørt om. Har aldri merka noen kramper med kreatin. Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Jeg tror ikke det finnes noen studier som bekfrefter det, men nok folk har rapportert om det. Jeg mener Andreas Thorkildsen sluttet med det pga. kramper i leggene. Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Husker jeg hadde mange netter jeg våknet med en intense kramper. De første nettene trodde jeg at jeg skulle dø hver gang, men etter hvert ble jeg vandt med det, men det var et rent helvete. Min mor har også sånne kramper, men ikke så kraftige. Jeg fikk magnesium tabl av henne og det hjalp noe enormt. Nå tar jeg bare ZMA fordi det inneholder sink og, og har ikke sånne kramper etter det Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Magnesium forebygger kramper ja. Det er ganske så vitenskapelig bevist, og ikke bare en påstand. Når det gjelder tonic-vann så er det stoffet kinin (finnes f.eks. i schweppes indian tonic) som skal hjelpe mot kramper. De gangene jeg har lest om dette så har det vært snakk om et par desiliter med sånt vann for å få bukt med akutt krampe. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 10. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2010 Okei, tusen takk for tips! Har slutta med kreatin, ikkje pga kramper men gidder ikkje bruke det meir. får håpe det har positiv virkning på krampene og Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå