MrAvionics Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Hei. Skal flytte av gårde for å gå på skole til høsten, hvis jeg kommer inn da Men hvis jeg ikke får tak i billig hybel, og jeg ikke har nok penger med det jeg får fra lånekassen, inkl lån, hva slags krav må jeg oppfylle for å få støtte fra NAV, og hva kan jeg eventuelt få ? Takker for svar. PS. var litt usikker på hvor denne tråden skulle, men plasserte den her. Er det feil, er det bare å flytte den Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Så vidt jeg kjenner systemet har du da ikke krav på støtte fra NAV, kanskje husbanken i kommunen du skal studere kan hjelpe dog Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Du kan få kommunal bostøtte fra NAVs sosiale avdeling, eller statlig bostøtte fra Husbanken. De konkrete krav som stilles varierer fra kommune til kommune for sosialtjenesten. Husbanken har en kalkulator på nettsidene sine. Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 (endret) Dersom du er student og har rett på lån fra statens lånekasse, og du ikke har barn. Så kan du ikke få støtte fra husbanken ifølge deres netsider. Fant det nesten med en gang på Krikkert sin link. Jeg vet ikke så mye om hvem NAV deler ut penger til, men tviler på at studenter får noe. Jeg kjenner da mange studenter i ulike øknomiske situasjoner, har ikke hørt om noen som får støtte utenom lånekassen (eller jo noen får fra mor og far), studenter må nok klare seg med det de får fra lånekassen. Jeg vet at studiestøtten ikke er mye å skryte av, er selv student og har vel ca 6000 kr i lån/stipend pr måned, og boutgifter på 5000 kr pr måned. Naturligvis må jeg jobbe en del dersom jeg skal leve bra, noe jeg gjør i tilegg til fulltids studie. Mitt tips er: Jobb så mye du orker/kan i sommer sånn at du har et økonomisk fundament til du skal til ny by som student, her hjelper det å ha en del oppsparte kontanter, dersom det er vanskelig å finne jobb eller noe billig sted å bo. Det skjer gjerne mye nytt i løpet av første halvdel av første-semesteret. En skal ha med seg alt som skjer på skolen, etablerer seg på et nytt sted osv. Men etter eller egentlig så snart som mulig, kom deg i deltids arbeid Så strekker pengene til. Et lite tips. Begynn å lete etter sted å bo allerede nå, snakk med hybel eiere osv, og så snart du får brev fra utdannings institusjonen din om at de eventuelt har komt inn, skaf deg et sted å bo med en gang. I slutten av sommeren og starten av høsten er det håpløst å få seg leie-bolig (vertfall billig), når byene blir invadert av studenter. Endret 11. juni 2010 av Ceburger Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 11. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2010 Ja, men vet ikke hvilken by jeg kommer inn i. Og blir litt vilt å søke på hybler i frie byer syntes jeg Men er ikke sosialen til for de som ikke har råd til mat da ? Haha Lenke til kommentar
Alfrid Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Men er ikke sosialen til for de som ikke har råd til mat da ? Haha Det kommer nok ann på. har du sølt bort pengene på øl elns, kan du nok ikke bare be om å få litt penger fra lommeboka til nav. det er trangt å være student, og de fleste greier seg på det de får av lånekassa Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 11. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2010 Men hvis man bruker alt man får fra lånekassen på hybel + strøm, da er det vel mulig å få støtte, hvis man samtidig melder seg som arbeidssøker ? Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 (endret) Ja, men vet ikke hvilken by jeg kommer inn i. Og blir litt vilt å søke på hybler i frie byer syntes jeg Men er ikke sosialen til for de som ikke har råd til mat da ? Haha 4 Byer, ja da er det ikke så lett å begynne å lete. Men vær vertfall tidlig ute med en gang du får svar om hvor du kommer inn! Vet av erfaring at det er STOR forsjell på å lete etter sted å bo i slutten av juni enn i skifet juli/august. Husker da jeg begynte å studere, noen måtte sove på skolen i et par uker mens de måtte lete etter sted å bo i fadder uken og de første ukene av studietiden. De syntes ikke det var særlig gøy, men du har som regel muligheten til å sove på skolen en liten stund, var vertfall sånn her i Bergen ved univeristet. Jeg vet ikke om det finnes ordninger som studenter kan få penger på. Har aldri falt meg inn å søke selv. Jeg har ikke hørt om studenter som får noen som helst annen støtte (med untak av barnebidrag og utenlandske rausere lånekasser for noen utenlandske statsborgere) enn det laanekassen gir. Det er kansje mulig, som sagt så kjenner jeg ikke regelverket. Men jeg tror at dersom det er sånn at studenter plutselig kan få mer penger i tilegg til studielånet, så ville metoden å skaffe dem på spre seg kjapt, og husk, det er tusenvis på tusenvis av studenter i akkurat samme situasjon som både meg og snart deg og mange andre med samme lave studiestøtte, staten har ikke råd til å gi til alle. Endret 11. juni 2010 av Ceburger Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Finn deg en deltidsjobb, de fleste studenter har en. Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 (endret) Men hvis man bruker alt man får fra lånekassen på hybel + strøm, da er det vel mulig å få støtte, hvis man samtidig melder seg som arbeidssøker ? Bor du for hele studie støtten så har du et fint sted. jeg bor sentralt i Bergen (10 min fra univeristet og sentrum) , har egent kjøkken , eget bad og bor da ikke i kollektiv, men egen leilighet. Det koster da 5000 pr måned. Skal man bo så dyrt så er det en "luksus" i motsetning til hvordan mange av mine medstudenter bor. Det er en luksus man som student kun kan ta seg råd til dersom en jobber ved siden av. Dersom du kun finner sted å bo i den prisklassen og ikke noe billigere. Da bør du være kjapt ute å søke jobb Og jobb mye i sommer slik at du har økonomisk fundament. (Første måneds studielån er veldig mye hver semester(januar og august), tror det er dobbelt så mye eller noe ? Vertfall mye mer enn vanlig) Endret 11. juni 2010 av Ceburger Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Men hvis man bruker alt man får fra lånekassen på hybel + strøm, da er det vel mulig å få støtte, hvis man samtidig melder seg som arbeidssøker ? Du er ikke reell arbeidssøker som student. Sosialtjenesten stiller ikke som vilkår at du melder deg som arbeidssøker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå