Gå til innhold

Har 200 000kr. Hvor bør de plasseres?

-MK-

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har 200 000 kroner jeg ikke får mye bruk for det kommende året. Fra høsten 2011 må jeg imidlertid ha dem. Hvordan kan jeg få maksimalt ut av mine penger på ett år? Høyrentekonto? Fond? Aksjer?

Jeg ser for meg at høyrentekonte er det mest aktuelle. Er det noen banker man får høyere rente enn vanligvis?

Mtp. på fond så overstiger vel utgiftene fort avkastningen når det baller på seg med gebyrer osv.. Eller er det penger å hente her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med kun ett års sparehorisont spørs det nok ikke om det er greiest med sparekonto, ja. Om du ikke har råd å miste pengene (du trenger dem om et år) så er det jo heller ikke så mange helt sikre alternativer tilgjengelig. En kan alltids tape penger, unntatt i banken.

Lenke til kommentar

Du sier vel noe der... Men hvordan er den "generelle avkastningen" i fond? Jeg vet at det ikke akkurat er lett å svare på, men er det generelt sett mer å hente i fond enn ved å ha pengene i banken til ~3% rente?

Lenke til kommentar

Over tid er det meravkastning i aksjemarkedet (dvs høyere avkastning enn du får risikofritt), et ikke helt urimelig anslag på denne meravkastningen er 4-5% før kostnader. Kostnadene kan imidlertid holdes lave ved rett valg av fond (les: indeksforvaltning).

Med så kort horisont og så lite beløp er høyrentekonto beste løsning; lengre horisont (>5 år eller så) tilsier en andel i aksjemarkedet, større beløp pengemarkedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...