RamGuy Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Er det virkelig tilnærmet håpløst å få streamet rene Blu-Ray rips over et lokalt nettverk? Jeg har en relativt oppegående NAS-løsning iform av en QNap TS-459 Pro som kjører 4x Western Digital Black Edition 2TB i RAID5, videre så benytter jeg 2x CAT7 kabler fra NAS-en til min WNDR3700 router (load balancing) med 9K Jumo Frame som støttes av router, og videre så er det intet mindre enn 2x CAT7 kabler koblet opp mot min stasjonære-PC som kjører Static Link Aggregation på et Intel Pro 1000 ET Dual-Port nettverkskort. Her burde strengt tatt alle ledd være mer enn kapabelt nok til å streame rene Blu-Ray rips (aka en bitrate på ca 20-32mbps avhengig av filmen) men hver eneste gang jeg forsøke å spille av Blu-Ray rips fra NAS-en så ender det med utallige slowdowns og noen ganger fullstendig frys i bilde underveis? Vi snakker rundt 100 ganger i løpet av en 3timer lang film hvor bilde går tregere i 5-15sekunder før alt flyter helt fint igjen? For så å gå tregt, så fungerer helt fint igjen! Hva skyldes dette? Er det ikke nok stabil båndbredde over lokale kobbernettverk til å klare så store datamengder? Ting går jo glatt som smør om jeg kopierer filmen til min lokale disk før jeg spiller av! Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Det skulle gå fint. Kanskje det er problemer med avspiller/codecs eller noe. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 7. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2010 Skal ikke være det, ettersom det går knirkefritt om jeg kopierer filene lokalt på maskin sin først? Er jo ikke at det hakker som et uvær heller, er problemer med "slowdowns" igjennom hele filmen, altså at ca hvert 10-15min så fryser bilde (eller kjører vannvittig sakte) i ca 5-15sekunder, og rett etterpå glir alt som før igjen. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 bruker du maskinen din, serveren og/eller routere ndin til å hådntere annen trafikk når du gjør dette? det høres jo egentlig ut som du har pakketap på linja di. det å streame HD materiale skal være langt fra umulig. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 uansett hastighet skal det egentlig være mulig å streame det over nettverk. siden du bruker nas har du vell ikke mulighet til å teste andre protokoller. men hva med å gjøre nettverket litt "simplere" bare bruke 1 netverkskabel til pc'n og skru av alt av optimalisering. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 7. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2010 Kan jo alltid prøve det når jeg kommer hjem. Det enkleste er å dra paralleller til lørdagen, hvor jeg, kjæresten og lillebroren min satt å så på Monsters INC streamet fra NAS. Dette er da en ca 30mbps bitrate film, denne fikk slowdowns gjentatte ganger i løpet av filmen, det var alltids irriterende da det skjedde, men utenom når det skjedde så kjørte ting 100% problemfritt! Jeg tok etter hvert å skrudde av uTorrent i håp om at det skulle bedre på noe, da den tar både nettverkressurser, samt alt skrives direkte til NAS-en også, så det tar jo litt disk ytelse. Men det ble på ingen måte bedre etterpå heller? Og da er det altså kun streaming av filmen som foregår på nettverket overhode? Ingen som aksesserer NASen, eller laster noe opp eller ned på nettverket utover det Windows gjør i bakgrunnen. Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 1. Har du testet rett etter at du slo av utorrent? tenker da om du lar utorrent stå av en del timer, da torrents har en tendens og gennerere trafikk inn mot router opp til ca 24 timer etter at du sluttet tjenesten, da du ofte ligger inne i systemet en periode etter du slo av trafikken, selv om du ikke burde bli berørt noe serlig etter du slo av tjenesten. 2. Prøvd og kjøre kommando ping iptilnas(eks 10.x.x.x) -n 100(antall ping) og sett om du av og til mottar pakkene med mye forsinkelse, eller om denne er jevn? 3. Streamer du fra qnap via UPnP Media Server, eller via vanlig fildeling: CIFS/SMB(windows deling), AFP? Lenke til kommentar
Thomas_st Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Jeg vil anbefale en test med NAS Performance Toolkit. Min NAS er litt svakere, en TS-419P med 4x1TB i Raid5, og jeg har ca 41 MB/s les og ca 22 MB/s skriv. Håper og tror at det er nok til all slags film-streaming, men jeg har ikke fått testet enda (venter på HTPC-deler). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå