Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overtidsbetaling

Daffy4141

Anbefalte innlegg

Hei,

Her om dagen skulle jeg etter planen jobbe 4 timer overtid. Jeg kom på jobb, jobbet i 2 timer, og så kræsjet datasystemet slik at jeg umulig kunne få gjort jobben jeg var satt til å gjøre.

Hvilke rettigheter har jeg med tanke på betaling for overtid?

Har jeg kun krav på 2 timers overtidsbetaling, eller 4 timer?

Jeg gjorde ingenting for å utløse feilen i datasystemet.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 timer. Det er jobben du har gjort som teller :) Er ikke jobben sin feil at du ikke får jobbet de 2 siste :)

Er dette noe du sier med hjemmel i loven eller din personlige mening? Om førstnevnte, kan du vise til hvilken lov og paragraf?

Jeg trodde heller ikke jeg hadde krav på betaling for 4 timer overtid, men en kollega av meg nevnte at jeg hadde det, uten at han kunne henvise til hvilken lov han siktet til.

Det hadde vært interessant å vite.

Lenke til kommentar

Det spørs på hvordan du definerer 'arbeid', jfr arbeidsmiljøloven § 10-6.

Jeg for min del forstår systematikken i § 10-6 slik at du ikke kan regne noe du ikke har gjort som arbeid. Ergo har du heller ikke krav på mer overtidsbetalt enn du faktisk har arbeidet.

At kolleger påstår at man har bedre rettigheter enn det man har er noe helt for seg selv. Det kan hende sjefen praktiserer det slik, men det blir da en sak internt i firmaet.

Lenke til kommentar

Skal ikke overtiden her sees i lys av § 10-1?

"(1) Med arbeidstid menes den tid arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver."

Han har stilt seg til disposisjon ovenfor arbeidsgiver. At arbeidsgiver så får en feil i systemet, burde da ikke skades arbeidstakerens rettigheter.

Gitt at de fire timene var avtalt på forhånd, forstår jeg det slik at han skal ha betalt for alle fire. Selv om datasystemet krasjet...

Lenke til kommentar

Jeg støtter opp om at det er §10-1 som kommer til anvendelse her. Særlig med tanke på at den avtalte overtiden hadde påbegynt da feilen inntraff og arbeidstaker hadde satt av fire timer til arbeidsgivers rådighet og følgelig ikke har hatt rimelig mulighet til å anvende denne tiden til andre aktiviteter.

Lenke til kommentar

At kolleger påstår at man har bedre rettigheter enn det man har er noe helt for seg selv. Det kan hende sjefen praktiserer det slik, men det blir da en sak internt i firmaet.

Vi har ingen spesielle rettigheter utenom lovverket.

Lenke til kommentar

Var det slik at DU planla å jobbe de 4 timene overtid eller sa sjefen at du SKAL jobbe 4 timer overtid og en annen ting. Var du på jobben de 4 timene eller gikk du hjem etter 2 timer da feilen oppstod. For gikk du hjem er du ikke lenger disponibel for firmaet ved mindre du har hjemmekontor.

Lenke til kommentar

Var det slik at DU planla å jobbe de 4 timene overtid eller sa sjefen at du SKAL jobbe 4 timer overtid og en annen ting. Var du på jobben de 4 timene eller gikk du hjem etter 2 timer da feilen oppstod. For gikk du hjem er du ikke lenger disponibel for firmaet ved mindre du har hjemmekontor.

Overtid var ønsket av arbeidsgiver men valgfritt fra min side. Jeg dro hjem etter 2 timer, og har ikke hjemmekontor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...