Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

En røykedag i uka/noen få sigg i ny og ne?

Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i å røyke. Jeg er også veldig glad i å bokse. Noe jeg har resonert meg frem til er en veldig dårlig kombinasjon.

Hvor mye tror dere det vil gå utover prestasjonene (bokser på forholdsvis høyt nivå) å røyke en 10-15 en dag i uka, eller noen få om dan fra tid til annen?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest

Jeg bokser ikke, men trener veldig aktivt. Jeg er også en tidligere røyker (på det verste 20 om dagen). Etter jeg slutta har jeg hatt perioder hvor jeg har fallt tilbake på røyken i noen uker om gangen, er et halvt år siden sist nå. Jeg merket i alle fall soleklar forskjell på kondisen etter bare et par uker uten røyk, kontra kondis mens jeg røyka.

Hvor mye det vil gå ut over prestasjonene dine ut i fra forbruket kan jeg ikke si, men om det vil hemme deg i en viss grad er jeg ikke i tvil om. Spesielt i en slik sport, hvor utholdenhet superviktig.

Jeg er i alle fall fast bestemt på å holde meg unna for godt denne gangen!

Lenke til kommentar

Nettop det er jeg også klar over. Røyka en god del før russetia, og under russetia var det stort sett ~30 om dagen. Ble så vraka at jeg knapt klarte å gå opp til kompisen min lengre. Tilsvarende så ble jeg mye bedre når jeg slutta etter russetiden igjen. Får vel bare prøve meg frem tenker jeg, for jeg er trossalt veldig glad i å røyke litt i ny og ne :) Har aldri hatt et sånt avhengighetsforhold til røyk (mer koseforhold, som sjokolade), så der er jeg heldig ihvertfall.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Joa, det gjør vel det. Men er ikke det som er hovedfokuset mitt nå, pluss at jeg har hørt fra flere forskjellige hold at etter +/- 15 år uten røyk er hele kroppen tilbake på et normalt nivå, og risikoen for å få kreft er like høy som hos en som ikke røyker.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Gjest Røyk

Heisann! Tips fra en eks-røyker:

Jeg vet at du ikke vil høre det, men røyking generelt er dårlig uansett. 10-15 i løpet av en dag er ikke bra for kondisen selv om det kun er en dag i uka.

Dessuten er det slik at selv om du ikke føler deg avhengig nå, og klarer å holde deg til "koserøyking", så blir man avhengig av koserøykinga til slutt.

Jeg tenkte også slik at hvis jeg slutter, så greier kroppen min å reparere seg selv. Men, om 10-15år.. det er litt vel lenge syns jeg. Er det virkelig verdt den kosen? Desto eldre man blir, desto mindre sannsynlig er det at kroppen greier fullt å reparere seg selv igjen.

Håper ikke at jeg høres for mye ut som de anti-røyke kampanjene på skolen :cool:

Lenke til kommentar

Joa, det gjør vel det. Men er ikke det som er hovedfokuset mitt nå, pluss at jeg har hørt fra flere forskjellige hold at etter +/- 15 år uten røyk er hele kroppen tilbake på et normalt nivå, og risikoen for å få kreft er like høy som hos en som ikke røyker.

15 år er lenge. Lenger enn du har vært et bevisst menneske, tenker jeg.

Lenke til kommentar

Heisann! Tips fra en eks-røyker:

Jeg vet at du ikke vil høre det, men røyking generelt er dårlig uansett. 10-15 i løpet av en dag er ikke bra for kondisen selv om det kun er en dag i uka.

Dessuten er det slik at selv om du ikke føler deg avhengig nå, og klarer å holde deg til "koserøyking", så blir man avhengig av koserøykinga til slutt.

Jeg tenkte også slik at hvis jeg slutter, så greier kroppen min å reparere seg selv. Men, om 10-15år.. det er litt vel lenge syns jeg. Er det virkelig verdt den kosen? Desto eldre man blir, desto mindre sannsynlig er det at kroppen greier fullt å reparere seg selv igjen.

Håper ikke at jeg høres for mye ut som de anti-røyke kampanjene på skolen :cool:

Du har nok helt rett, og sier bare høyt det jeg ikke liker å innrømme. Men, vet du noe om hvor ille litt røyking vil være for kondisen? Noen som vet om det hemmer muskelvekst?

Selv om du sikkert har snakket med flere hundre idiotungdom som hevder akkurat det samme som meg, vil jeg faktisk påstå at jeg har et viljestyrt forhold til røyk. Har festrøyka i flere år, har opp igjennom tidene ofte tatt meg en røyk eller to på stand (jobber ute), og røyket fast ukene før og i russetiden. De gangene jeg ikke røyker er det null stress, jeg gikk feks 2 uker etter russetia uten hverken røyk eller snus. Eller i fjor sommerferie, 2 mnd uten en dritt. Men du har sikkert helt rett, før jeg vet ordet av det sitter jeg vel i saksa.

:)

15 år er lenge. Lenger enn du har vært et bevisst menneske, tenker jeg.

Akkurat i grenseland vil jeg vel si, er 18 og et halvt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...