Gå til innhold

Bare kontant! Useriøst?

Ærlig eller Uærlig?  

49 stemmer

1. 1. Hvor ville du kjøpt din kebab?

• Billig sted, kun kontant.
    • Litt dyrere sted, kontant og kort.

Anbefalte innlegg

Betaler ikke butikken et gebyr per transaksjon også?

Uansett er konklusjonen som trekkes ekstremt tynn. Som andre har sagt er det fullt mulig å stikke unna penger selv om man tar kort.

Hvis de ikke slår inn beløpet i en kasse kan det imidlertid være grunn til mistanke.

Jeg konkluderer med at jeg stiller meg kritisk til bedrifter som driver på denne måten, jeg sier ikke at bedriften driver å ikke betaler avgiftene sine. Tråden var jo om hvorvidt en burde stille seg kritisk til slikt. Og sist jeg var på en av sjappene trykket dem ikke inn pengene på kassen dem bare åpnet kassen la pengene inni og regnet på en kalkulator hvor mye en skulle ha tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet ville jeg ikke være så skeptisk til at de bare tar kontant. Er vel bare 2-3 år siden McDonalds på Trondheim torg skaffet terminaler, så at mindre steder drøyer forstår jeg godt.

Jeg regner med at skattevesenet sørger for god kontroll av slike steder nettopp fordi det er et stort potensiale for både svarte penger og hvitvasking. Ved hvitvasking av penger skjer jo det motsatte, de slår gjerne inn et par ekstra salg nå og da, og legger penger fra en svart søplesekk inn i kassa.

Lenke til kommentar

Og sist jeg var på en av sjappene trykket dem ikke inn pengene på kassen dem bare åpnet kassen la pengene inni og regnet på en kalkulator hvor mye en skulle ha tilbake.

Den sjappa ville jeg ha vært skeptisk til - men det er ikke dermed gitt at alle kontantbutikker driver svart. Vurderingen må være på basis av noe mer enn bare manglende kortterminal - f.eks eksemplet du nevnte, hvor ren sjappa ser ut, hvordan man setter opp prislister, etc...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...