Gå til innhold

Bare kontant! Useriøst?

Ærlig eller Uærlig?  

49 stemmer

1. 1. Hvor ville du kjøpt din kebab?

• Billig sted, kun kontant.
    • Litt dyrere sted, kontant og kort.

Anbefalte innlegg

Satt litt å tenkte på dette om dagen. Det har seg slik at de fleste fastfood kebab/pizza sjappene i nærheten av meg bare tar kontant betaling. Dem har eksistert i åresvis uten kortterminal.

Slik jeg ser det så er det lettere å lure unna penger om dem får betaling i kontant.

Jeg skulle betale en pizza for lenge siden og kom til å spørre; "hvorfor har dere ikke betalingsterminal"?. Jeg fikk i svar at det var alt for dyrt.

Er det slik? Kortterminal er for dyrt for små bedrifter?

Er det slik at jeg burde stille meg kritisk til bare kontant betaling, med tanke på skattefusk o.l?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvifor skal du bry deg om sånt? Så lenge du får maten din så ser eg ikkje problemet.

Ein kortterminal kostar ein del kroner ja, og den type sjapper investerer ikkje mykje i ting dei ikkje har bruk for. Om dei ikkje har nettforbindelse må dei skaffe deg og, som kostar kroner.

Lenke til kommentar

Hvis jeg kjøpte fra forhandler ville jeg faktisk tatt det som en selvfølge at vedkommende betalte avgiftene. Det ville sannsynligvis også stått noe om det i kontrakten. Når man selger brukte ting er det sjeldent særlig mange avgifter å betale, og man betaler vel heller ikke moms.

Hva gjelder kebabsjappa, så er dette en sak mellom sjappa og staten. Hvis jeg hadde mistenkt skattesnylting hadde jeg muligens varslet skatteetaten, men jeg hadde fortsatt å kjøpe mat der hvis jeg likte maten.

Ellers så er jo kebabsjapper noe annet enn butikker flest. En vanlig butikk ville jeg vært skeptisk til å handle fra om den ikke hadde kort, da dette tyder på en litt useriøs bedrift (i følge magefølelsen min), men "kebabvogner" og lignende er det jo vanskelig å ha nettilkobling i, så kortterminal er ikke alltid så praktisk.

Lenke til kommentar

Nei, min konklusjon er at en kan stille seg kritisk til dem som driver en solid bedrift uten at dem anskaffer seg kortterminal. Er vel slik at jeg ikke ville kjøpt fra noen jeg viste drev svart. Og at i et tilfelle der alle mulighetene er godt tilrettelagt for kortterminal ,og dem da alikavel bare godtar kontant, kan for meg virke useriøst.

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Samma faen om de betaler skatt eller ikke vell, det er og blir aldri ditt problem heller. Sålenge maten er god OG kjøkkenet er rent, spiller det faen meg ingen rolle om du kun tar kontant betaling, det eneste er at det er som tidligere sagt upraktisk med tanke på at de fleste inkl. meg går nesten bare med kort i dag.

Useriøst? Nei ikke til en liten kebab sjappe å være, til en større resturang eller butikk: ja!

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Nei, min konklusjon er at en kan stille seg kritisk til dem som driver en solid bedrift uten at dem anskaffer seg kortterminal.

Og hvorfor i all verden konkluderer du med det? Hva slags belegg har du for å tro det? Hvis du skal drive fast food-sjappe må betalinga gå raskt. Da må en ha bredbåndsforbindelse, og dette koster nok minimum 300 kroner i måneden pluss at en må investere i kortterminal til rundt 5-6000. Pluss installasjonskostnad, pluss pluss pluss pluss... Hvis det nå en gang er slik at de fleste som er på byen har med seg kontanter, så kan det være slik at man ikke taper mange nok kunder på kun å ta kontant betaling (også kunder kan være omstillingsdyktige), og da lønner det seg ikke å ha kortterminal.

Og som sagt, teorien din faller i fisk all den tid de OGSÅ tar i mot mye kontanter, de kan jo bare unndra noen av disse?

Samma faen om de betaler skatt eller ikke vell, det er og blir aldri ditt problem heller. Sålenge maten er god OG kjøkkenet er rent, spiller det faen meg ingen rolle om du kun tar kontant betaling, det eneste er at det er som tidligere sagt upraktisk med tanke på at de fleste inkl. meg går nesten bare med kort i dag.

Selvfølgelig betyr det noe for meg om en bedrift betaler skatt og avgifter eller ikke. Hvis de betaler mindre, må jeg betale mere.

Lenke til kommentar

Nei, min konklusjon er at en kan stille seg kritisk til dem som driver en solid bedrift uten at dem anskaffer seg kortterminal.

Og hvorfor i all verden konkluderer du med det? Hva slags belegg har du for å tro det? Hvis du skal drive fast food-sjappe må betalinga gå raskt. Da må en ha bredbåndsforbindelse, og dette koster nok minimum 300 kroner i måneden pluss at en må investere i kortterminal til rundt 5-6000. Pluss installasjonskostnad, pluss pluss pluss pluss... Hvis det nå en gang er slik at de fleste som er på byen har med seg kontanter, så kan det være slik at man ikke taper mange nok kunder på kun å ta kontant betaling (også kunder kan være omstillingsdyktige), og da lønner det seg ikke å ha kortterminal.

Og som sagt, teorien din faller i fisk all den tid de OGSÅ tar i mot mye kontanter, de kan jo bare unndra noen av disse?

Selvfølgelig betyr det noe for meg om en bedrift betaler skatt og avgifter eller ikke. Hvis de betaler mindre, må jeg betale mere.

Hvorfor må du betale mer fordi de betaler mindre? Den griske staten snylter deg for hver krone de kan uansett. Alle som idag eier et selskap kan lett snylte på skatt.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

5000 kroner er veldig lite når man allerede skal etablere en bedrift, så den unnskyldningen kjøper jeg ikke.

Lenke til kommentar

Betaler ikke butikken et gebyr per transaksjon også?

Uansett er konklusjonen som trekkes ekstremt tynn. Som andre har sagt er det fullt mulig å stikke unna penger selv om man tar kort.

Hvis de ikke slår inn beløpet i en kasse kan det imidlertid være grunn til mistanke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...