Gå til innhold

Kommer til å overstige beløpet på frikortet.

Anbefalte innlegg

Hei kjære forum!

Den 15.06 er lønningsdag og jeg er redd for at jeg kommer til å overstige beløpet på 40 000 kr på frikortet mitt.

Folk sier at jeg skal levere in et skattekort, men hvor mye skatt vil jeg betale da? Har det vært lurere å brukt skattekort helt ifra starten av?

Har alder noe å si? (17 år)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet kan du tjene inntil ca. 40 000 kroner per år med frikortet du har nå. Når du passerer det gitte beløpet (39 9??) vil du betale 25% skatt på alt du tjener heretter.

På ingen måte.

Trådstarter: Hvor høy prosentandel skatt du skal betale på det totale beløpet varierer etter hvor stort det totale beløpet er. Hvis det er under 40'000 skal du betale 0 %. Etter dette stiger den progressivt, men ikke jevnt. I tillegg har en selvfølgelig en hel del fradrag, men for din del er mest sannsynlig kun BSU aktuelt. Hvis du har penger til overs og kommer til å skylde en del skatt anbefaler jeg BSU! Start så tidlig som mulig og få gode vaner.

Det som er viktig å huske når det gjelder skatt, er at skattekortet ditt er irrelevant. Det forteller bare arbeidsgiver hvor mye han skal trekke i forskuddsskatt. Skatten din beregnes neste år, basert på hvor mye skattepliktig inntekt du har, eventuelle skattbare fordeler (frynsegoder på jobben slik som privat bruk av firmabil) og fradragene. Dette beregnes etter at du har levert inn selvangivelsen. Du kommer frem til en viss sum. Dette må du da regne mot hva du faktisk har betalt inn. Hvis du har betalt inn for mye, får du penger igjen (med renter). Hvis du har betalt inn for lite, kan du betale dette før 31. 05. og slippe unna rentene, eller så må du betale med renter rundt en måned senere.

Jeg anbefaler deg å gå inn på skatteetaten sine sider og velge "bestill nytt/endre skattekort". Der er det en masse tall å fylle inn. Der fyller du inn hvor mye du har tjent til nå i år, hvor mye du har betalt i skatt til nå i år, og hvor mye du regner med å tjene i år. Så får du oppgitt en prosentsats, og de sender deg kortet i posten. Dette gir du til arbeidsgiver, og bæm! Alt ordner seg.

Så, som svar på spørsmålet ditt: Nei, det har ingenting å si om du betaler 0% på de første 200'000, så lenge du da betaler 100% på de neste 100'000 (f. eks., tallene er "dratt ut av ræva"), det som betyr noe er at du i løpet av året, eventuelt innen 31. mai året etter faktisk har betalt nok. Hvis ikke løper det renter, og du må betale restskatt utpå sommeren en gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

takker for et fyldig svar Herr Brun!

Jeg skal stikke innom skattekontoret i morgen og forhøre meg litt.

På skatteetaten.no trenger jeg sånn min side greier, som jeg ikke har. Må bestille det først,vente på at det skal komme i posten, så logge inn og få tilsendt nytt skattekort, vil tro det kommer til å ta litt tid. Kan jo bli enig nede på skattekontoret i morgen å få dem til å sende et kort i posten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...