4588pkdkrikue5c Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Hei! Til neste skuleår ser eg meg nødt å selje iMacen min, å heller få ein bærbar. Skal begynne med studier ved NITH, og orker ikkje meir av vanleg PC, forståeleg nok. Saka er den at eg har sett på 13" og tykkjer den er fin. Liker at det ikkje er høgtalere langs sidene egentleg, og skjermstorleiken er heilt grei. Men så kjem jo det med prosessor då. Dei andre delene kan eg jo skifte ganske enkelt. Men skal eg først ha MacBook Pro bør eg kanskje ha i5 prosessor? Lenke til kommentar
MrL Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 (endret) Jeg antar at du skal bruke denne Macen på NITH, er du klar over at du må bruke Windows som plattform ifølge kravene til NITH? Dessuten må du ha et ganske kraftig skjermkort, noe ikke de billigste macbookene har. Så da man du isåfall kjøpe en ganske så kraftig mac itilegg til å kjøre dualboot, skjermkortet avhenger av hvem linja da men. Se her: http://nith.no/studier/generelt/kravspesifikasjon-til-pc Endret 6. juni 2010 av MrLG Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 6. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2010 Eg har sett dette, men ein må ikkje køyre Windows heile tida. Berre på nokon programmer ettersom eg forstod.. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Jeg ville nok gatt for en 15". Spesielt siden hardwaren er sapass mye bedre. Var selv i den samme situasjonen og jeg endte opp med a bestille base 15" med hi-res glossy skjerm. Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Samma her. Ble 15" i7. Følte ikke noe for å kjøpe 13" da den fortsatt brukte den vanlige dual core prosessoren. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 (endret) Nå vet jeg ikke hvilken linje du skal gå på NITH, men du trenger ikke noe hissig greier hvis du ikke skal gå spill/3d. Windows er heller ikke noe problem da du får det fra skolen. Og da kjører du bare bootcamp. Ville valgt 13 tommeren pga den er lett å ha med seg. Folk er utrolig hypet på at ixxx er så mye bedre enn dual core, i5 vinner jo på hyper threading, men den kjører da fortsatt bare 2 cores, og til vanlig bruk vil du ikke merke forskjellen. ville heller ha tatt 13 tommeren, så skjøpt en seagte xt 500gb harddisk til 1000lappen cirka. Den har ssd på 4gb, og du vil nesten nå ssd høyder. slår 10k rpmen til WD. Samtidig som det er noe galt med kjølingen på i5/i7 mbp'ene. Endret 11. juni 2010 av henrikrox Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Galt og galt. Min er på på gjennomsnittlig 40 grader nå, på surfing og noen andre småoppgaver som spotify og keynote. Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Hadde ikkje problemet med i5 prosessorden når eg kjøpte, men likte heller ikkje høgtalarane på 15", endte selv opp med 13 og kunne ikkje vert meir førnøgd, fins ikkje noko i nærheten på bærbare. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 (endret) Galt og galt. Min er på på gjennomsnittlig 40 grader nå, på surfing og noen andre småoppgaver som spotify og keynote. Er ikke galt med ytelse dessverre, du kjører fortsatt dual cores. Folk er bare av den oppfatningen siden core 2 duo er så gamle at de yter dårlig. i5 er selvf bedre, men ikke så mye som folk skal ha det til. Er ingenting du vil merke til hverdagslig bruk. Eneste du tjener litt på er clock speed, men er ikke nevneverdig raskere i video/musikk redigering heller, da den fortsatt kjører 2 cores, isteden for quad. haha. Hvem bryr seg vel om idle temperaturer, du kjøper da vel ikke en 15" mbp til å sitte i spotify. Nei nettopp. Load temperaturen på i5 og i7 er forferdelig, hele undersiden fungerer som en heatsink. og da blir bena dine å fungere som en tertiær heatsink. Dessverre. greit å beskytte kjøpet sitt, men come an Endret 11. juni 2010 av henrikrox Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 (endret) Det var jo bare et eksempel. Jeg har selv sagt at den blir varm. Har vært oppi 70 grader mener jeg, Men jeg kan jo alltids stille opp vifta. Beskytte kjøpet sitt? Neppe, jeg er fornøyd med kjøpet, det er alt som har noe å si for min del. Forsvare kjøp trudde jeg man sluttet med etter man startet på videregående Kan alltids teste COD i morgen å skrive hvordan det gikk. Den blir varm, det er ingen hemmelighet, men trur ikke det er noe feil med kjølingen, men heller cpuen som avgir mer varme enn de vanlige. Endret 11. juni 2010 av Bebeluv Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 (endret) Poenget mitt var bare at det ikke skal være sånn, og 70 grader er den laveste load tempen jeg har lest om på de nye mbp. Har imac 27 i7 selv, men hadde jeg vært student hadde jeg følgende prioriteringer, fra mest viktig til mindre viktig. portabilitet batteri ytelse bråk/noise varme utvikling Skulle det vært en desktop/hjemmepc hadde selvf prioriteringene vært noe annerledes Vet jo at intel cpuene blir varmere, det er ikke akkurat noe nytt at intel cpuene svetter, men isteden for å bruke samme kjølesystem som på core 2 duo cpuen syntes jeg blir bare rart. Nå har jeg angst mot varme, men har da lest om skrekk eksempler/sett vidoer på youtube om at varmen har nådd 100 grader. Endret 11. juni 2010 av henrikrox Lenke til kommentar
jocke Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Dersom du ønsker matt skjerm, så må du velge 15-tommeren, da dette ikke er mulig å få på 13-tommeren. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Evt kjøpe matt skjermprotector. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Evt kjøpe matt skjermprotector. Funker det bra? Jeg ser for meg at den fort løsner i kantene, etc. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Ingen aning. Bare lest om noen som har gjort det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå