Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

boot problemer med asus p5q deluxe, gtx 260. ikke noe signal til samsung skjerm

Anbefalte innlegg

hei! jeg oppgraderte nylig pcen min med ny strømforsyning (xfx 850watt BES black edition), hovedkort (ASUS P5Q Deluxe) og cpu (E8400) klokket 3.75ghz.

når pcen har vært avslått lenge så starter jeg maskinen og den booter til windows 7 men problemet er det at det kommer ikke noe display på skjermen så jeg må holde power knappen inne til den slår seg av og starte på nytt til det kommer display opp på skjermen. må jeg resette bios eller flytte jumpern eller noe slikt? eller får ikke skjermkortet nok strøm? har ikke vært sånn før jeg oppgraderte

Maskinvare (PC): CPU: Intel Core 2 E8400

Hovedkort: ASUS P5Q Deluxe

PSU: XFX 850Watt Black Edition

HD: Samsung Spin Point 320gb

Skjermkort: Geforce GTX 260 896mb

RAM: 4GB Corsair 800mhz

Antec 900 (mye rot med kabler ja)

Skjerm: samsung 22" sync master 226BW Digital (DVI)

hadde vært bra om jeg hadde fått svar av folk som også kan ha hatt lignende problem;)

Endret av NTT_Raptor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt, installerte du Win 7 på nytt da du byttet hovedkort? Hvis du ikke gjorde det, da kan dette skape store problemer, avhengig av hvilket hovedkort du hadde før du byttet til P5Q Deluxe.

Tviler på at PSU er problemet, heller at Win 7 ikke finner alle rette driverne til HK, men vil ikke si dette for sikkert. Men sjekk at kabler er montert rett, spesielt til skjermkort.

Det du kan prøve er å se om PCen vil starte normalt hvis du tar ut en minne brikke, hvis du har to minnebrikker. Ellers som sagt, skifte HK uten å installere på nytt, er å be om problemer, med mindre det gamle HK og det nye HK har samme chipset.

Lenke til kommentar

Først av alt, installerte du Win 7 på nytt da du byttet hovedkort? Hvis du ikke gjorde det, da kan dette skape store problemer, avhengig av hvilket hovedkort du hadde før du byttet til P5Q Deluxe.

Tviler på at PSU er problemet, heller at Win 7 ikke finner alle rette driverne til HK, men vil ikke si dette for sikkert. Men sjekk at kabler er montert rett, spesielt til skjermkort.

Det du kan prøve er å se om PCen vil starte normalt hvis du tar ut en minne brikke, hvis du har to minnebrikker. Ellers som sagt, skifte HK uten å installere på nytt, er å be om problemer, med mindre det gamle HK og det nye HK har samme chipset.

ja jeg installerte win 7 64bit på nytt. hovedkort jeg hadde før var msi p965neo.

jeg har ikke prøvd og tatt ut RAM brikke men jeg vet at det ikke er problemet siden jeg bytta skjermkortet til et gammelt 8800gts og det funka bra. men har hørt at flere har hatt problemer med samme opsett som jeg har.

Lenke til kommentar

hvordan poster man bilder her?

Lenke til kommentar

Tja, jeg glemte å si det, men hadde akkurat samme HK som deg, P5Q Deluxe med 8GB Corsair 1066 MHz RAM, måtte til slutt bytte til Maximus II Formula og Kingston minne. Gikk ikke bra sammen i det hele tatt. Fikk masse BSOD, kjørte så Memtest, ca 500 feil på minnet. Byttet så en RAM brikke som Memtest sa det var feil på. Det gikk fint ca 1 uke, så var det samme spetakkelet igjen.

Jeg ble dritt lei etter ca 1 måned, og byttet som sagt til Maximun II Formula og 8 GB Kingston HyperX RAM. Ikke hatt problemer siden, bank i bordet.

For å laste opp bruker du Legg til vedlegg funksjonen under feltet der du skriver innlegg.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Tja, jeg glemte å si det, men hadde akkurat samme HK som deg, P5Q Deluxe med 8GB Corsair 1066 MHz RAM, måtte til slutt bytte til Maximus II Formula og Kingston minne. Gikk ikke bra sammen i det hele tatt. Fikk masse BSOD, kjørte så Memtest, ca 500 feil på minnet. Byttet så en RAM brikke som Memtest sa det var feil på. Det gikk fint ca 1 uke, så var det samme spetakkelet igjen.

Jeg ble dritt lei etter ca 1 måned, og byttet som sagt til Maximun II Formula og 8 GB Kingston HyperX RAM. Ikke hatt problemer siden, bank i bordet.

For å laste opp bruker du Legg til vedlegg funksjonen under feltet der du skriver innlegg.

Kan det være jeg må opdatere bios? eller resete bios? bytte cmos batteri eller noe? mange andre som har hatt dette problemet men finner ingen løsning nå:(

Endret av NTT_Raptor
Lenke til kommentar

Mulig du bør oppdatere BIOS, men kommer på hvilken BIOS versjon du har. Siste versjon er 2301 som kan lastes ned fra Asus Support.

Kun for å være litt masete, du har sjekket at alle kabler sitter rett? Husk at for det hovedkortet og den CPU mener jeg at du skal bruke 8-pin plugg for CPU, ikke 4-pin som du kanskje er vant til. Jeg brukte 8-pin plugg til den kontakten som sitter like ved CPU, no problems.

Lenke til kommentar

Mulig du bør oppdatere BIOS, men kommer på hvilken BIOS versjon du har. Siste versjon er 2301 som kan lastes ned fra Asus Support.

Kun for å være litt masete, du har sjekket at alle kabler sitter rett? Husk at for det hovedkortet og den CPU mener jeg at du skal bruke 8-pin plugg for CPU, ikke 4-pin som du kanskje er vant til. Jeg brukte 8-pin plugg til den kontakten som sitter like ved CPU, no problems.

seff bruker jeg en 8pin ;)

men jeg vet ikke hvordan jeg oppdaterer bios:( + at det er ingen bios version som er for win 7 64bit.(

Lenke til kommentar

Har lurt på hva dette kommer av selv. Nå har ikke jeg byttet noen deler eller oppdatert OS, osv. men maskinen har oppført seg akkurat slik som du beskriver her (ikke den i signaturen, men min XPS 730 H2C som har vært min gaming-rig til nå).

Om den har vært avslått over en lengre tid (f.eks. over natten) vil den ved oppstart ikke sende signal til skjermen (Dell- og Acer-skjerm testet) og jeg må enten Ctrl-Alt-Del eller force-shutdown med power knappen flere ganger før den endelig gir signal. (Nesten som om den trenger varme seg opp som en bil-motor om vinteren.) Den booter faktisk da, siden jeg kan høre "Welcome" melodien til Vista når den logger inn selv om skjerm ikke får signal.

Det jeg forsøkte var å ta ut alle RAM-brikker og sette de tilbake en og en i forskjellige slots, det hjalp meg ikke. (Testet også å ta all RAM ut for å sjekke om MB ville ule litt som hjelper utelukke litt ihvertfall at det er MB-et som er gåent, mitt er av nForce-typen for øvrig.) Testet med dyptgående memtest om det var noe feil på RAM, men ingen feil raportert. Så testet jeg ta ut f.eks. Ageia PhysX kortet jeg aldri benyttet meg av, uten at det hjalp. Testet oppdatere BIOS, hjalp ikke. Prøvde benytte det andre av de to HD 3870 X2 som jeg hadde i maskinen uten at det hjalp. Prøvde resette BIOS og en god del andre ting som jeg hadde mulighet til å forsøke med det jeg hadde tilgjengelig, men fant ikke ut av det. Til slutt tok jeg ut det ene HD 3870 X2 kortet nylig, og da virker det som at ting har blitt noe bedre (har egentlig ikke sjekket mer enn en boot etter det, men skjermen fikk signal med en gang og BIOS så mye mer lykkelig ut og listet mer informasjon enn den hadde tidligere). Om det er tilfeldig vet jeg ikke, men det er nesten uinteressant for meg på dette tidspunktet da en ny AMD-basert rig (signatur) er på vei allikevel. Skylder på Dell i mitt tilfelle, som bruker et (modifisert?) nForce MB med CrossFireX ATi, hallo liksom :-) Uansett henger maskinen seg (temp målinger viser ikke unormale verdier) når jeg spiller visse spill som Splinter Cell: Conviction og Assassin's Creed II, men det kan være conflicts med drivere, gammelt kort og spillet, etc. antar jeg - ser det er mange rapporter om problemer med disse spillene.

Håper du finner ut av det, jeg klarte ikke bli klok på det ihvertfall. Skal passe på å lese litt opp på tråden din utover i tilfelle det blir noen konklusjon på problemet, da kan jeg jo ha en annen gamer-rig i backup om noe skulle skje med den nye.

Endret av NVaage
Lenke til kommentar

Bare en liten ting jeg kom på angående skjerm uten signal. Skulle jo ha tenkt på dette før men det glapp unna. Jeg hadde og har lignende oppførsel med min PC. Står den i lengre tid, kan det virke som at skjermen ikke får signal, men det gjør den faktisk. I mitt tilfelle var det selve skjermen som hahde gått i "dvale" modus.

Hjalp ikke hvor mye jeg rørte på musen eller trykket på taster, svart ble skjermen. Så jeg restartet PCen også, som NVaage sier, flere ganger før det ble liv.

Men løsningen var så enkel, slå av skjermen og så slå den på igjen og BINGO! Alt var tilbake som vanlig. Mulig ikke samme problem som NTT_Raptor har, men ligner mye på NVaage sitt ja.

NTT_Raptor, vet du ikke hvordan du oppdaterer BIOS, bør du ikke gi deg ut på deg. BIOS oppdatering er ikke avhengig av hvilket OS du har, det er en oppdatering av "hjernen" til hovedkortet og kan gjør enkelt med et Asus hovedkort. Men det du kan gjøre først og fremst er å klokke ned E8400 til normal klokke frekvens og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Bare en liten ting jeg kom på angående skjerm uten signal. Skulle jo ha tenkt på dette før men det glapp unna. Jeg hadde og har lignende oppførsel med min PC. Står den i lengre tid, kan det virke som at skjermen ikke får signal, men det gjør den faktisk. I mitt tilfelle var det selve skjermen som hahde gått i "dvale" modus.

Hjalp ikke hvor mye jeg rørte på musen eller trykket på taster, svart ble skjermen. Så jeg restartet PCen også, som NVaage sier, flere ganger før det ble liv.

Men løsningen var så enkel, slå av skjermen og så slå den på igjen og BINGO! Alt var tilbake som vanlig. Mulig ikke samme problem som NTT_Raptor har, men ligner mye på NVaage sitt ja.

NTT_Raptor, vet du ikke hvordan du oppdaterer BIOS, bør du ikke gi deg ut på deg. BIOS oppdatering er ikke avhengig av hvilket OS du har, det er en oppdatering av "hjernen" til hovedkortet og kan gjør enkelt med et Asus hovedkort. Men det du kan gjøre først og fremst er å klokke ned E8400 til normal klokke frekvens og se om det hjelper.

jeg skal prøve det du nevnte her og se om det hjelper;)

Lenke til kommentar

Lenke til kommentar

post-215250-1276349618,9118_thumb.jpg

post-215250-1276349593,366_thumb.jpg

Lenke til kommentar

post-215250-1276349824,5908_thumb.jpg

post-215250-1276349618,9118_thumb.jpg

post-215250-1276349795,7257_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...