Gjest still Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Fikk konstatert av legen at jeg mangler vitamin B-12. Han sendte meg bare en resept på noen tabletter per brev. Jeg syns dette var litt rart, siden de som har lavt B-12 nivå, mangler som oftest stoffene i tarmen som tar opp vitaminet. Alle andre i familien min som mangler B-12, tar det gjennom sprøyte, og ingen har noensinne fått piller for det. Jeg er ikke vegetarianer heller, og legen spurte meg ikke om det en gang. Hvorfor fikk jeg de i pilleform når tarmen sannsynligvis ikke greier å ta opp vitaminet? Lenke til kommentar
WD- Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 (endret) Selv om stoffene for å ta opp B-12 mangler, så tar likevel kroppen opp litt (rundt 1% tror jeg) passivt gjennom tarmveggen. Ikke nok til at man får tilstrekkelig fra kostholdet, men nok til at det går an å kompensere med tabletter med store doser, 500µg og oppover. Likevel, når det er påvist mangel, så skal man jo etter som jeg har forstått uansett begynne med sprøyter i oppstartsfasen, selv om man etterhvert kan gå over på tabletter. Så det virker litt rart at du bare fikk resept på tabletter. Kilde: søking på nett i forbindelse med B-12-mangel i egen familie. Mao. skal jeg ikke si noe for sikkert. Ingen av mine familiemedlemmer går på tabletter. Er sprøyter som er normalen. Endret 6. juni 2010 av WD Lenke til kommentar
Gjest still Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Heisann, takk for svar. Det sår ikke noe om hvor mye B-12 det er i tablettene, men den heter TrioBe. Jeg vet ikke B-12 nivået mitt, fordi jeg fikk bare en liten post-it note der det sto: "Du hadde lavt nivå av B-12". Kanskje det er en forskjell på å ha lavt nivå, og å ha mangel på B-12. De som mangler, har de bortimot ingenting av stoffet? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Stemmer det du sier ang. opptak. Det er det som kalles intrinsic factor, og mangler du den så tar du rett og slett ikke opp B12 som kommer den orale veien. Du kan prøve denne hvis du ikke vil gå for subkutan B12-sprøyte; http://www.shopping4net.com/no/Helsekost/Vitaminer/B-vitaminer/B-spray.htm Ellers så kan B12-mangel settes i sammenheng med lite magesyre. Kanskje verdt å få sjekket det. Endret 7. juni 2010 av vidor Lenke til kommentar
Gjest still Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Takk for svarene! Jeg skal ringe legen og spørre. Sier i fra hvordan det går senere. Lenke til kommentar
Gjest still Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Jo legen mente at de pillene kunne brukes. Det var visst noe nytt. Får jo bare stole på han, legene har jo "alltid" rett. Lenke til kommentar
Lillemeg87 Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 fikk også påvidt såvidt lav b12, og folsyremangel hos en endokrinolog, fikk også TrioBe, ikke noen sprøyter. Men tror det er både b12 og folsyre i triobe? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 TrioBe tabletter - Virkestoff er: Folsyre 0,8 mg, vitamin B12 0,5 mg og vitamin B6 3 mg. - Hjelpestoffer er: Kalsiumhydrogenfosfatdihydrat, mikrokrystallinsk cellulose, natriumstivelsesglykolat, magnesiumstearat, vannfri kolloidal silika. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå