Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Overfølsomme øyne for lys

Gjest again

Anbefalte innlegg

Gjest again

Som tittelen antyder så kan jeg nesten ikke være utendørs uten å ha solbriller med meg. Samme om det er vår, sommer, høst eller vinter. Så lenge sola er over horisonten, og det ikke er regnvær, så greier jeg ikke å la være å "myse".. Irriterende.

Går det an å få spesialbriller som er både solbriller-, og vanlige briller med styrke, i samme brillepar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan jo få tak i sånne cheezy briller med skyggeglass man bare kan brette ned, og når du ikke trenger solbriller kan man bare brette de opp igjen, så får du en flott caps.

Er dette kronisk, eller har du gått veeldig mye med solbriller ute..?

Lenke til kommentar
Gjest again

Man kan jo få tak i sånne cheezy briller med skyggeglass man bare kan brette ned, og når du ikke trenger solbriller kan man bare brette de opp igjen, så får du en flott caps.

Takk for svar!

Hehe, ja jeg har tenkt på å skaffe det du snakker om. Føler at jeg ser ut som en tosk da. Bestemoren min har samme opplegg :thumbup:

Jeg har forøvrig ikke gått spesielt mye med solbriller, og jeg husker at jeg hadde problemer med dagslys allerede på barneskolen (er 24 nå)

Kommer jeg inn i en biltunell fra dagslys er det "ha det bra" for synet i 5-10 sekunder. Jeg greier å se stripene i veien rett foran meg, og slik holder jeg meg på rett side. Jeg ser ingenting lenger frem enn et par meter. Det kan jo fort skje en ulykke en dag om noen hadde forvillet seg over i feil kjørebane. Men jeg kjører såpass sjeldent i tuneller, at jeg ser det ikke som noen fare. Må forøvrig "myse" hele tiden mens jeg kjører bil hvis ikke jeg har solbriller på. Ingen som har en liknende tilstand?

Lenke til kommentar
Gjest again

Ja, jeg bør snakke med en optiker. Jeg var bare litt redd for at de som står der ikke har peiling på hva jeg snakker om, og ville prakket på meg de teite "flip-down" solbrillene :thumbup:

Lenke til kommentar

jeg lærte et flott triks når jeg hadde grunnkurs på førerkort, når det gjelder tuneller!

rett før du kjører ut skal man bare lukke øynene i 2-3 sekunder, så skal visst øynene venne seg til lyset mye fortere.

Vet ikke hvor vidt det funker for deg, men det er jo noe du kan prøve, dersom du ikek visste det : )

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Hehe, ja jeg har tenkt på å skaffe det du snakker om. Føler at jeg ser ut som en tosk da. Bestemoren min har samme opplegg :thumbup:

Jeg har forøvrig ikke gått spesielt mye med solbriller, og jeg husker at jeg hadde problemer med dagslys allerede på barneskolen (er 24 nå)

Kommer jeg inn i en biltunell fra dagslys er det "ha det bra" for synet i 5-10 sekunder. Jeg greier å se stripene i veien rett foran meg, og slik holder jeg meg på rett side. Jeg ser ingenting lenger frem enn et par meter. Det kan jo fort skje en ulykke en dag om noen hadde forvillet seg over i feil kjørebane. Men jeg kjører såpass sjeldent i tuneller, at jeg ser det ikke som noen fare. Må forøvrig "myse" hele tiden mens jeg kjører bil hvis ikke jeg har solbriller på. Ingen som har en liknende tilstand?

Det fins moderne alternativer til disse "flippned"-brillene. Man får solbriller som tres utenpå innfatningen til nesten enhver normal brille, både generiske som er lite fine, og spesialtilpassede som matcher glassene på brillene dine perfekt.

Fotosensitive glass som blir mørkere ute i solen er flott til normale utendørsaktiviteter. De blir like mørke som normale solbriller når det er mye sol, og bare litt mørkere når det er litt overskyet men fremdeles nok sol til at det kan være plagsomt. Men det fungerer ikke i bil, siden bilrutene blokkerere uv-strålene som får slike brilleglass til å bli mørke.

Solbriller med styrke er fint til bilkjøring om man er lyssky. Selv har jeg to par, et par normale solbriller, og et par som ligger midt imellom til dager der det ikke er kjempemye sol men nok til at det blir plagsomt å kjøre bil.

Lenke til kommentar
Gjest again

Takk for svar. Der fikk jeg mange godt tips! Spesielt det med de fotosensitive brillene hørtes bra ut. Er de dyre?

Lenke til kommentar
Gjest again

Er det noen som har erfaring med slike fotosensitive glass? Jeg har hørt at det tar lang tid for dem å gå tilbake til vanlig tilstand når man kommer inn utenfra. Blir de også tregere med åra?

Lenke til kommentar

De blir litt tregere med årene, men det tar fort 4-5-6 år før det merkes med moderne fotosensitive glass.

Selv begynte jeg med slike glass for omtrent 10 år siden, og siden da så merkes det at det har kommet fremskritt - det siste paret med slike glass skifter lynraskt tilbake til normalt når man går inn, samtidig som det er nesten umulig å se forskjell på de og helt klare glass når de har skiftet tilbake.

Lenke til kommentar
Gjest again

Heter det "fotosensitive glass\briller" på norsk? Finner ikke noe når jeg søker på det på internett. Tenkte å sjekke priser og litt sånt.

Lenke til kommentar

jeg lærte et flott triks når jeg hadde grunnkurs på førerkort, når det gjelder tuneller!

rett før du kjører ut skal man bare lukke øynene i 2-3 sekunder, så skal visst øynene venne seg til lyset mye fortere.

Vet ikke hvor vidt det funker for deg, men det er jo noe du kan prøve, dersom du ikek visste det : )

Jeg håper virkelig ikke at du lærte det? Man kjører mange meter i løpet av 3sek i 80km/t. Nei, da er det bedre å roe ned farten istedet.

Lenke til kommentar
Gjest again

Jeg håper virkelig ikke at du lærte det? Man kjører mange meter i løpet av 3sek i 80km/t. Nei, da er det bedre å roe ned farten istedet.

Har regna litt på dette for moro skyld :)

Kjører man 3 sekunder i 80km\h, så har man kjørt 67meter.

Hvis en bil kjører på tørr asfalt (friksjonstallet=0,8) og må bråbremse, så tar det 31,5 meter å stoppe.

Er det derimot regn eller is på vegen (friksjonstallet=0,3) så tar det faktisk 84 meter å bråbremse til full stopp.

Det vil si at en person som lukker øynene i 3 sekunder mens har kjører på en glatt vei, og deretter ser en hindring når han åpner øynene igjen, har totalt kjørt 151 meter fra han lukket øynene til bilen står stille!

Problemet mitt var forøvrig størst i det jeg skal inn i tunellen. Da blir alt helt svart.

Brilleglass som blir mørkere i sollys heter "fotokromatiske brilleglasss".

Takk skal du ha :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...