Gå til innhold

Lån fra banken til en under 18 år.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en gutt på 16 år som vil kjøpe en moped til 30 000,- av en venn (kan sikkert prute på prisen), men så har jeg selvfølgelig brukt opp alle konfirmasjonspengene...

Er det da mulig for meg / foreldrene mine til å ta opp et lån for meg? Jeg har en usikker inntekt, men det ligger på rundt 4000,- hver måned.

På forhånd takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei de tar opp lånet, du har ingenting med saken å gjøre. Det er ikke lov for en som er under 18år å ha gjeld.

Aha... - Er ikke så veldig kjent med lån, men hva er da minstebeløpet, og kan en eventuelt velge hvor mye en vil låne?

Lenke til kommentar

for et beløp på 30 000 vil månedsbeløpet være lite. men da går det over lengre tid. om du vil betale det ned kjappere så blir det mer i måneden selvfølgelig

snakker ca 300kr for minstekrav opp til hvor mye du vil (usikker men tror noe slikt)

Lenke til kommentar

for et beløp på 30 000 vil månedsbeløpet være lite. men da går det over lengre tid. om du vil betale det ned kjappere så blir det mer i måneden selvfølgelig

snakker ca 300kr for minstekrav opp til hvor mye du vil (usikker men tror noe slikt)

Hvor mye snakker du om når du sier "lite"? :p

Lenke til kommentar

Har du snakket med foreldrene dine? Et alternativ vil jo være hvis de kan låne deg pengene uten å ta opp lån i bank for det og at dere setter opp en avtale over hvor mye du skal betale dem tilbake hver måned.

Lenke til kommentar

skreiv det der. ca 300kr. men da vil det gå over 10år gjerne. hvis du da velger 1 år så vil beløpet bli på 3000 i månedene. skjønner? (også kommer renter i tillegg)

Lenke til kommentar

skreiv det der. ca 300kr. men da vil det gå over 10år gjerne. hvis du da velger 1 år så vil beløpet bli på 3000 i månedene. skjønner? (også kommer renter i tillegg)

Så banken låner ut beløp på 30 000,- , og er enige med at vedkommende betaler 300,- hver mnd i 10år?

Lenke til kommentar

Så banken låner ut beløp på 30 000,- , og er enige med at vedkommende betaler 300,- hver mnd i 10år?

De nøyaktige beløpene varierer litt, og er sannsynligvis litt høyere. 300 i mnd i 10 år er nemlig 36'000, og det er i så fall et temmelig billig forbrukslån. Hvis du låner 50'000 i centum bank (en tilfeldig bank jeg fant) koster det 670 i måneden i ti år. På grunn av gebyrer vil da satsen være litt høyere enn 3/5 av dette for 30'000 (og du kan låne akkurat så mye du vil innen visse grenser). Det betyr at du da betaler 670*12*10=80400 kroner på et lån på 50000.

Hvis du skal betale det ned over ett år vil du måtte ut med rundt 10% rente pluss omkostninger, hvilket da beløper seg på ca. 35000 (grovt regnet), eller i underkant av 3000 kroner i måneden.

Jo raskere du betaler ned, jo mindre betaler du til sammen, i alle fall. Men jeg ville ikke lånt 30'000 til moped, da ville jeg heller spart pengene, og spørre foreldrene om de kan hjelpe deg. Har de romslig økonomi er det nok ikke noe problem å ordne dette, har de ikke det ville jeg ikke anbefalt at de låner penger for å hjelpe deg uansett.

Lenke til kommentar

som han over meg sier her (Herr Brun)

jeg tok bare noen tall ut av det blå som et eksempel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...