Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Belegg på tungen

Gjest Dirty

Anbefalte innlegg

Gjest Dirty

Hei! Har et gult ekkelt belegg på tungen som jeg har hatt i flere år. Har prøvd munnskyllevann fra apoteket mot sopp, men en måned senere så er det fortsatt ingen tegn til forbedring.

Hvis jeg skrubber tunga skikkelig godt med tannbørsten, så forsvinner belegget ytterst på tunga, men uansett hvor mye jeg skrubber, så går ikke belegget på tungeryggen bort. Det sitter bortimot fast. Får i tillegg brekninger når tannbørsten kommer så langt bag i ganen, selvfølgelig.

Var hos lege for lenge siden. Hun så 2 sekunder på det og sa: "Det er bare å skrape bort med en børste"... men, nei. Det er ikke bare å skrape bort.

Noen idéer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drikker du veldig mye brus, eller spiser veldig mye godteri?

Hender at jeg får et slikt belegg på tungen men jeg kan bare dra tunga mott tennene og da blir det borte, sett bort i fra at belegget går over på tenna, men det er bare å spytte ut.

Lenke til kommentar
Gjest Dirty

Takk for svar.

Jeg trodde opprinnelig at det stammet fra cola, så jeg slutta med å drikke brus. Så trodde jeg det var kaffe, slutta med det også. Spiser meeget lite godteri, i såfall kun sjokolade. Drikker daglig te, men det er jo mange som gjør det uten å få belegg. Jeg kan absolutt ikke fjerne det med tennene heller. Kan skrubbe og spytte i en evighet, men det blir nesten ikke bedre. Det kommer uansett tilbake i løpet av en dag, om litt av det forsvinner.

Lenke til kommentar

Høres jo litt rart ut hvis det ikke løses opp av å pusse med tannkosten. Men jeg bruker ca. 20-30 ....bevegelser/rykninger/strøk/whatever på tungen med tannkosten (Ikke for ny og hard tannkost, ellers blir den sår). Ved å hoste opp graps fra lenger nede i halsen og spytte det ut før jeg begynner å pusse tunga, så går det som oftest greit. Man kan gå en del dypere før brekke refleksene setter i gang da.

Og så bruker jeg denne tungeskrapa til å dra restene bort til slutt - http://www.gents.no/products/Dentaid-Halita-tungeskrape.htm

Endret av Venetar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...