Gå til innhold

Vuvuzela i VM. Rett eller galt?

Latias

VM  

268 stemmer

1. 1. Burde vuvuzelaene være forbudt under VM?

Anbefalte innlegg

Haters gonna hate!

Her prøver Sør-Afrika å sette sitt eget preg på VMet slik at det ikke skal se ut som et hvilket som helst annet VM. Hvis vi ikke hadde hatt vuvuzelas, kunne vi jo likegjerne verdt i Tyskland, Kina eller Mongolia for den saks skyld og det eneste som kommer ut av det er klaging.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva de ville gjort her i Norge er vanskelig å si, vet ikke om de kunne fratatt deg en vuvuzela her, du gjør jo ikke noe galt. Har sett mange med trommer og lignende på Tippeliga-kamper uten å bli fratatt disse, så da må jo samme gjelde for en vuvuzela. Selv om du kanskje hadde blitt kjeppjaga bort fra tribunen av dine sidemenn. :p

Jeg ser poenget i at man synes det er irriterende, men det handler ikke bare om det. Man kan ikke bannlyse noe fordi noen synes det er irriterende, eller noen ikke er vant med det. Sånn sett har man to alternativer: lovliggjøre det dersom tilskuerne vil bruke det, eller bannlyse alle former for instrument som ikke er hendene og stemmen. Man kan ikke bare gå inn og bannlyse én spesifikk ting i en slik situasjon. Og jeg vil tro begge avgjørelsene ville skapt mye debatt.

Min mening er som jeg har nevnt tidligere at selvsagt skal det være lov. Ja, jeg synes også det er bedre med "vanlig" tribuneliv, men jeg aksepterer at VM spilles i Sør-Afrika, og det sier seg jo selv om at stemningen på tribunen kan variere fra sted til sted. Det er tilskuerne som lager stemningen, og i og med at det er i Sør-Afrika er det flest afrikanere på tribunene. Hadde det vært holdt i England, hadde det vært flest engelskmenn på tribunene. Da må man regne med slike kulturforskjeller i tribuneliv. I en optimal verden ville tribunelivet vært fylt av sang fra start til slutt, men jeg synes det ville vært helt idiotisk av FIFA å bestemme hvordan stemningen på tribunene skal være, og nekte afrikanerne som er tildelt VM å feire på deres måte som de er vant til. Toppen av europeisk/vestlig arroganse ville vært om man gikk inn og dikterte hvordan det skulle høres ut på tribunene. Sorry, men selv om lyden er litt irriterende og noen føler at kampen ikke blir det samme, så er det helt idiotisk i min mening å tenke sånn.

Gleder meg stort til England - USA og resten av kampene. Synd for dere som ikke klarer å nyte VM, for jeg kan fortelle at VM er gøy! ;)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Haters gonna hate!

Her prøver Sør-Afrika å sette sitt eget preg på VMet slik at det ikke skal se ut som et hvilket som helst annet VM. Hvis vi ikke hadde hatt vuvuzelas, kunne vi jo likegjerne verdt i Tyskland, Kina eller Mongolia for den saks skyld og det eneste som kommer ut av det er klaging.

Fotball VM bør være veldig konservativt. Det hadde faktisk vært bedre om det ble spilt i Tyskland, Kina og Mongolia etter hva jeg har hørt så langt.

Lenke til kommentar

Fotball-VM bør være en folkefest, og en folkefest der publikum selv velger hvordan de vil feire. Konservativt til en viss grad, men ser virkelig ikke noe godt komme ut av at Sepp Blatter skal bli en diktator og bestemme hva folk skal gjøre og ikke gjøre i forbindelse med VM.

Lenke til kommentar

Fotball-VM bør være en folkefest, og en folkefest der publikum selv velger hvordan de vil feire. Konservativt til en viss grad, men ser virkelig ikke noe godt komme ut av at Sepp Blatter skal bli en diktator og bestemme hva folk skal gjøre og ikke gjøre i forbindelse med VM.

Vil vel ikke akkurat kalle ham en diktator når 80% av VM-tilskuerne i verden ser på vuvuzelaen som en pest og en plage(har sett på diverse poller rundt om på nettet). Publikum bør selvsagt få feire, men ikke på bekostning av viktige deler av VM: Spillerne klarer ikke å kommunisere, vuvuzelaene overdøver kommentatorene osv.

Lenke til kommentar

Du kan jo spør i Afrika hva deres mening om vuvuzelaene og et evt. forbud er, men deres mening spiller kanskje ikke så stor rolle selv om de står for festen? 80% mot er nok rimelig bullshit, jeg tør nesten påstå at mer enn halvparten av verden ikke bryr seg eller ikke lar seg irritere, men det blir spekulasjoner.

Vuvuzelaene ødelegger ingenting for kampene. Kampen kan spilles uten problemer. Å si det ødelegger kampene er i beste fall en overdrivelse. At spillerne ikke klarer å kommunisere skikkelig skjer veldig ofte når det er høyt lydnivå på grunn av sang også, så da må vi kanskje forby all lyd over et visst desibelnivå? Spiller man på et så høyt nivå som VM, er man så god fotballspiller at man skal takle å spille kamper med høyt støynivå, og de fleste spillerne er nok veldig vant til det etter spill på høyt nivå over lengre tid. Hvis vuvuzelaen overdøver kommentatorene, så må nesten bare produsenten skru ned stadionlyden slik at kommentatorene høres. Eneste logiske løsning. Det eneste jeg kan tenke meg som en legitim grunn til å forby vuvuzela er at det kan være fare for hørselsskader, men det går jeg ut ifra at FIFA har tenkt på og ut ifra hva jeg har hørt kan jeg ikke se for meg at det er et seriøst problem heller. Lyden er ikke verre enn enhver rockekonsert, uten at vi skal begynne å forby dem også. For de som er redde for hørselsskader, eller vil dempe lyden for irritasjon, kan man gjøre som man gjør når man går på konsert; ørepropper.

Respekterer meningen din/deres, og er jo for så vidt enig i at det ikke er verdens beste stemning, men det gir oss ikke rett til å nekte afrikanerne å lage det tribunelivet de er vant til. Men sånn ellers ser jeg ikke problemet heller, kan ikke si det ødelegger VM-opplevelsen min at lyden er litt annen enn jeg er vant til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er jo en av de negative tingene når vuvuzela brukes i 90 strake. Eneste forskjell er at lyden blir høyere. :p Helt enig i det, det blir mer liv og "spenning" når lyden går litt opp og ned i takt med hendelsene på banen. Jeg er jo veldig glad for at sang og rop er stemningen i ligaene jeg følger med på. Men er det god nok grunn til å forby noe som er viktig for andre, i dette tilfellet arrangørlandet? Jeg synes ikke det.

Lenke til kommentar

Du kan jo spør i Afrika hva deres mening om vuvuzelaene og et evt. forbud er, men deres mening spiller kanskje ikke så stor rolle selv om de står for festen? 80% mot er nok rimelig bullshit, jeg tør nesten påstå at mer enn halvparten av verden ikke bryr seg eller ikke lar seg irritere, men det blir spekulasjoner.

Vuvuzelaene ødelegger ingenting for kampene. Kampen kan spilles uten problemer. Å si det ødelegger kampene er i beste fall en overdrivelse. At spillerne ikke klarer å kommunisere skikkelig skjer veldig ofte når det er høyt lydnivå på grunn av sang også, så da må vi kanskje forby all lyd over et visst desibelnivå? Spiller man på et så høyt nivå som VM, er man så god fotballspiller at man skal takle å spille kamper med høyt støynivå, og de fleste spillerne er nok veldig vant til det etter spill på høyt nivå over lengre tid. Hvis vuvuzelaen overdøver kommentatorene, så må nesten bare produsenten skru ned stadionlyden slik at kommentatorene høres. Eneste logiske løsning. Det eneste jeg kan tenke meg som en legitim grunn til å forby vuvuzela er at det kan være fare for hørselsskader, men det går jeg ut ifra at FIFA har tenkt på og ut ifra hva jeg har hørt kan jeg ikke se for meg at det er et seriøst problem heller. Lyden er ikke verre enn enhver rockekonsert, uten at vi skal begynne å forby dem også. For de som er redde for hørselsskader, eller vil dempe lyden for irritasjon, kan man gjøre som man gjør når man går på konsert; ørepropper.

Respekterer meningen din/deres, og er jo for så vidt enig i at det ikke er verdens beste stemning, men det gir oss ikke rett til å nekte afrikanerne å lage det tribunelivet de er vant til. Men sånn ellers ser jeg ikke problemet heller, kan ikke si det ødelegger VM-opplevelsen min at lyden er litt annen enn jeg er vant til.

Hvis det er bullshit eller ikke kan man som sagt bare spekulere i. Imidlertidig taler pollene sin sak, og er den eneste og beste måten å måle folks meninger på. Vi vet ikke holdningen til de som ikke stemmer.

Dette har et helt annet desibelnivå en vanlige kamper med sang og rytme. Det fører som sagt til hørselsskader og det hindrer personer i å kommunisere. Tviler sterkt på at støynivået kommer så høyt opp og hindrer spillernes kommunikasjon i Premier League. Å forby instrumenter som lager lyd over et visst desibelnivå på kampene ser jeg ingen problem med, om det er trommer, banjo eller fele spiller ingen rolle, så lenge man unngår tap av kampkvalitet. Å dempe stadionlyden ødelegger mye av sjarmen med vm også, sang og jubel. Du merker jo selv hvor kjedelig det blir når du presser på mute knappen.

Sør Afrika må da kunne inrette seg også, de skal ikke få frie spilleregler og tøye grensene så mye de vil bare på grunn av at de er arrangørlandet.

Lenke til kommentar

Det var faktisk langt bedre nå, enn i prøve-VM i fjor.

Men som jeg tenkte så er det ikke bare på vertslandets kamper det dominerer, men på samtlige kamper.

Så nærbilde av en dame med digre høreklokker. Dette blir jo akkurat som om mannen bak deg står med en gassboks med horn på, og blåser inn i øret ditt i 90 minutter under en kamp her i Norge.

Mener jeg er ganske tolerant til vanlig, men dette er pyton. Blir vel til at en dropper å se de mindre nasjonene, pga at en kommer til å bli moden for institusjon om en skal høre alle kampene.

Ellers synes jeg spillemessig at Argentina og Sør Korea har vært positive så langt.

Lenke til kommentar

Hvis det er bullshit eller ikke kan man som sagt bare spekulere i. Imidlertidig taler pollene sin sak, og er den eneste og beste måten å måle folks meninger på. Vi vet ikke holdningen til de som ikke stemmer.

Nei, dessverre. En internett-poll er på ingen måte en fasit. Skal en avstemning eller spørreundersøkelse ha noen tyngde, er den nødt til å være representativ for hele verdens befolkning, og det skal jeg love deg at en internett-poll ikke er. Det er gjerne spesielt de med sterke reaksjoner som oppsøker slike poller, eller stemmer.

Dette har et helt annet desibelnivå en vanlige kamper med sang og rytme. Det fører som sagt til hørselsskader og det hindrer personer i å kommunisere. Tviler sterkt på at støynivået kommer så høyt opp og hindrer spillernes kommunikasjon i Premier League. Å forby instrumenter som lager lyd over et visst desibelnivå på kampene ser jeg ingen problem med, om det er trommer, banjo eller fele spiller ingen rolle, så lenge man unngår tap av kampkvalitet. Å dempe stadionlyden ødelegger mye av sjarmen med vm også, sang og jubel. Du merker jo selv hvor kjedelig det blir når du presser på mute knappen.

Det er klart at et litt annet lydnivå er det, men hvis du ser PL/CL-kamper med høy sang og høyt lydnivå, så ser du ofte situasjoner der spillerne ikke greier kommunisere skikkelig med hverandre, ikke hører fløyten, osv. Det skjer titt og ofte også med sang, og derfor faller det argumentet litt bort. Hvis det var slik at spillerne ikke kunne høre dommerens fløyte, kunne man nok heller diskutert om det gikk utover kampen, men det er ikke tilfellet så langt, har knapt registrert en episode så langt der spillerne ikke har hørt dommeren.

Sør Afrika må da kunne inrette seg også, de skal ikke få frie spilleregler og tøye grensene så mye de vil bare på grunn av at de er arrangørlandet.

Sør-Afrika må rette seg, men hvorfor skal ikke vi rette oss for Sør-Afrika? Sør-Afrika har da sånn teknisk sett mer rett til å velge hvordan lydnivået skal være, enn oss andre som ser det på TV? Folk må få velge selv.

Som sagt, alternativene blir nesten å forby alt annet enn hendene og stemmen eller la det være. Og jeg synes det er korrekt av FIFA å ikke legge seg opp i hvordan folk på tribunen feirer kampene.

Hvordan folk på tribunen opplever lyden aner jeg ikke siden jeg ikke har hørt det selv, men jeg kan ikke tenke meg annet enn om at det var en reell fare for at halve stadion får hørselsskader i etterkant, så hadde dette vært oppe og vurdert det annerledes. Men for en som ser på TV ender ikke dette med noe annet enn litt irritasjon om man ikke greier å venne seg til det. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...