Gå til innhold

Vuvuzela i VM. Rett eller galt?

Latias

VM  

268 stemmer

1. 1. Burde vuvuzelaene være forbudt under VM?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg gjentar, kan det rekke å bli en viktig del av kulturen på ni år?

Vanskelig for oss utenforstående å svare på, men ser man omfanget i bruk av vuvuzela der nede så må vel nesten svaret være ja, eller om man ikke vil kalle det kultur så hvert fall at det er en viktig del av deres identitet og måte å feire på.

Lenke til kommentar

Hadde vært bedre med trommer, klapp,sang o.l. Ettersom det virkelig er en del av kulturen, det er jo det de er kjent for, nemlig rytme. Blir litt dumt å kalle vuvuzela kultur, vil heller kalle det ett godt forsøk på å tjene penger, de må jo ha en helvettes profitt de som produserer disse plast hornene.

Lenke til kommentar
Det er vår rett å fortelle dem hvordan man skal heie frem sitt lag. Håper serberne/engelskmennene gir dem en leksjon

History repeats itself? "Vi er biologisk overlegne, vi har rett til å fortelle dere hva dere skal gjøre".

Hadde vært bedre med trommer, klapp,sang o.l. Ettersom det virkelig er en del av kulturen, det er jo det de er kjent for, nemlig rytme. Blir litt dumt å kalle vuvuzela kultur, vil heller kalle det ett godt forsøk på å tjene penger, de må jo ha en helvettes profitt de som produserer disse plast hornene.

Og alle de utallige afrikanerne som har brukt det i en del år nå er kjøpt og betalt av produsenten og tjener på dette? Profitt har de helt sikkert, som på alt annet som selges, men det er nok ikke forklaringen på hvorfor afrikanerne bruker dem i så stort omfang.

Lenke til kommentar

Det er mye mulig dette er noe av det eneste de har glede av? Ikke vet jeg, det er sikkert forferdelig morsomt å blåse lungene tomme, og ikke følge med på kampen!

Tror nok de fleste utenom afrikanerne misliker dette sterkt, men de får vel ha denne måneden til odel og eie.

Lenke til kommentar

Herregud for en infernalsk lyd de helvettes ghettotrompetene lager. Det hadde vært 10 ganger bedre om de kunne droppet all lyd fra banen og heller bare ha kommentatorene som snakker. Dette ødelegger litt av VM for min del, det beste er faktisk å se på uten lyd. Æsj.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det verste er at man må høre på ei bikubbe hele kampen, men at man ikke får høre landene som spiller sine supportere synge og heie.

Dette er jeg helt enig med deg i. Mesterskapet avholdes i Afrika, og man må regne med at ting gjøres litt annerledes enn i Europa. Men samtidig skal dette være en samlende folkefest der alle de deltakende landene får sette sitt preg på mesterskapet.

Lenke til kommentar

Dette ødelegger litt av stemninga synes jeg. Når jeg ser fotball, skal det være rop og sang fra supporterne, ikke et forbanna instrument som går konstant i 90+ minutter.

Men men, det er fordi vi er europeere, vi er vant med sang og skrål fra supportere. Dette er i Afrika, det er en helt annen kultur, og vi må bare akseptere det.

Lenke til kommentar
Sør-Afrikas keeper Itumeleng Khune mener imidlertid at det ikke er nok av det gode.

- Vi trenger mer støtte og vil ha høyere vuvuzela-lyd når vi spiller mot Uruguay i Pretoria onsdag. Vi kunne nesten ikke høre fansen som var stille under åpningskampen, sier keeperen.

http://www.dagbladet.no/2010/06/12/sport/vm_i_sor-afrika/fotball/vuvuzela/12106887/

Mexico-kampen var tydeligvis bare oppvarminga..

Endret av Hegland
Lenke til kommentar

Om eg tok med meg eit lufthorn og tre på kvar einaste fotballkamp SK Brann spelar, og tuta i dei 90 minuttar gjennom kvar einaste kamp, hadde eg blitt fråtatt hornet eller kasta ut?

Eller hadde det blitt akseptert som "kultur"?

Lenke til kommentar

Om eg tok med meg eit lufthorn og tre på kvar einaste fotballkamp SK Brann spelar, og tuta i dei 90 minuttar gjennom kvar einaste kamp, hadde eg blitt fråtatt hornet eller kasta ut?

Eller hadde det blitt akseptert som "kultur"?

Det er jo ein annen sak. Vuvuzelaene er i Sør-Afrika og er ikkje medbrakt av andre kulturer.

Lenke til kommentar

Eg ser ikkje på det som relevant kva del av verden fotballen blir spelt i. Står det nedskrive kulturreglar i bøkene til FIFA om at du kun har lov å bruke Vuvuzela i Sør-Afrika? Kva om dette hadde blitt populært i Norge eller England?

Drit i at det er kultur, poenget her er at lyden er ødeleggande for fotballen. Med unntak av slosskamper, nødbluss, og liknande er det ikkje noko som er i nærheten av å være like ødeleggande som denne lyden, både for spelarar, tilskodarar og TV-sjåarar. Vuvuzelaen overdøyver all anna lyd på arenaen og pågår samtlige 90+ minuttar.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...