Gå til innhold

Vuvuzela i VM. Rett eller galt?

Latias

VM  

268 stemmer

1. 1. Burde vuvuzelaene være forbudt under VM?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ille nok at lyden er irriterende, men at den overdøver den europeiske kulturen er det jeg liker minst. Tribunekamp blir det ingenting av, pga nøytrale sørafrikanere som heller vil holde landsbyfest på tribunen enn på landsbyen. Tragedie. Får nok ikke høre noe til de engelske supporterne i morra heller...

Lenke til kommentar

Postet denne i VMtråden. Visste ikke at vi hadde en egen vuvuzelatråd.

Greit, jeg ser her at jeg er kraftig i undertall når det gjelder vuvuzela-snakket. Jeg er nemlig en av disse som liker vuvuzelaene.

Vuvuzelaene er det som gjør at VM i Sør-Afrika er nettopp det. Et VM i Sør-Afrika. Dersom det ikke hadde vært vuvuzelaer kunne det jo like gjerne vært et hvilket som helst annet VM. Dette instrumentet brukes i fotballkamper over hele det afrikanske kontinentet og jeg ser på det som stor sjarm at de viser verden sin tribunekultur.

Noen av dere vil sikkert argumentere med at "Men det overdøver jo sanger fra lagenes supportere!". Med det vil jeg svare med ett enkelt ord: Økonomi. Nemlig, det er slik at Sør-Afrika ligger svært ubeleielig til for alle som ikke kommer fra det Afrikanske kontinentet. Dermed blir det slik at man blir nødt til å punge ut i dyre dommer for å kunne komme seg på kamp. Jeg kjenner et par stk som svir av litt under 100k på opphold, tur og kamp-billetter. Dette har nok ikke den jevne Engelskmann eller Slovak råd til, spesielt i disse nedgangstider. Da blir det fort til at de virkelige hardbarkede supporterne blir hjemme grunnet økonomi. For å generalisere litt blir det vel til at den gruvearbeideren som tjener minstelønn og er veldig interessert i fotball blir hjemme, mens direktøren som sitter under hele kampen drar og ser på.

Jeg ser derfor at Sør-Afrika er det eneste laget som kunne stablet sammen en god gjeng til å synge. Men deres tribunekultur er ikke å synge, men rytmeinstrumenter som vuvuzela og trommer blir heller brukt. Jeg synes vi skal ta dette imot med åpne hender

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ille nok at lyden er irriterende, men at den overdøver den europeiske kulturen er det jeg liker minst. Tribunekamp blir det ingenting av, pga nøytrale sørafrikanere som heller vil holde landsbyfest på tribunen enn på landsbyen. Tragedie. Får nok ikke høre noe til de engelske supporterne i morra heller...

Hæ? Det er et mesterskap i Afrika, og du bekymrer deg over den europeiske kulturen? Den får vi da nok av. I Europa!

Endret av Armageddon
Lenke til kommentar

Hæ? Det er et mesterskap i Afrika, og du bekymrer deg over den europeiske kulturen? Den får vi da nok av. I Europa!

VM er for meg en arena flere land møtes og konkurrerer, også på tribunen. Når Spania møter England i finalen (:p) vil jeg kunne høre engelskmennene og spanjolenes sang, ikke bare noen syke trompeter som ikke har noe som helst med de to lagene å gjøre. Greit at afrikanerne skal sette sitt preg på VM, men for min del ødelegger det mye. Tenk så håpløst å være supporter der nede. Skal stå og støtte laget og synge, så blir man overdøvet av noen trompeter som ingen har sjans til å stille opp mot. Synes oppriktig synd på andre lags supportere der nede...

EDIT: Kort oppsummert: Få VM tilbake der det hører hjemme, i Europa og Sør-Amerika!

Endret av Bolaños
Lenke til kommentar

Ja det er en verden vi vil ha. Afrika utstøtt fra det internasjonale samfunnet. Tror ikke folk ser helt det store bildet her. Skal ikke begynne å preke, men om folk klarer å se forbi bråket, tror jeg de vil få en bedre fotballopplevelse. Men om folk heller vil sitte å furte så er det bare dem selv det går ut over. Dette er allerede igang nå, og ingen kan stoppe det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en grunn til at det heter World Cup, det hører til i hele verden. Selv om jeg foretrekker at VM går et sted med noenlunde lik tidsforskjell som oss, så vi slipper at kampene går på natta/morgenen. :)

Ellers er jeg enig. Det er irriterende, men makan til sutring fra folk skal man lete lenge etter. Det får bare ødelegge VM for deres egen del da. Jeg for min del setter meg i godstolen foran storskjermen og nyter VM i HD med en iskald glass-Cola. Hmm, en bzz-lyd ... jaja, sikkert bare en veps, no big deal. Skål! :)

Lenke til kommentar

Postet denne i VMtråden. Visste ikke at vi hadde en egen vuvuzelatråd.

Greit, jeg ser her at jeg er kraftig i undertall når det gjelder vuvuzela-snakket. Jeg er nemlig en av disse som liker vuvuzelaene.

Vuvuzelaene er det som gjør at VM i Sør-Afrika er nettopp det. Et VM i Sør-Afrika. Dersom det ikke hadde vært vuvuzelaer kunne det jo like gjerne vært et hvilket som helst annet VM. Dette instrumentet brukes i fotballkamper over hele det afrikanske kontinentet og jeg ser på det som stor sjarm at de viser verden sin tribunekultur.

Noen av dere vil sikkert argumentere med at "Men det overdøver jo sanger fra lagenes supportere!". Med det vil jeg svare med ett enkelt ord: Økonomi. Nemlig, det er slik at Sør-Afrika ligger svært ubeleielig til for alle som ikke kommer fra det Afrikanske kontinentet. Dermed blir det slik at man blir nødt til å punge ut i dyre dommer for å kunne komme seg på kamp. Jeg kjenner et par stk som svir av litt under 100k på opphold, tur og kamp-billetter. Dette har nok ikke den jevne Engelskmann eller Slovak råd til, spesielt i disse nedgangstider. Da blir det fort til at de virkelige hardbarkede supporterne blir hjemme grunnet økonomi. For å generalisere litt blir det vel til at den gruvearbeideren som tjener minstelønn og er veldig interessert i fotball blir hjemme, mens direktøren som sitter under hele kampen drar og ser på.

Jeg ser derfor at Sør-Afrika er det eneste laget som kunne stablet sammen en god gjeng til å synge. Men deres tribunekultur er ikke å synge, men rytmeinstrumenter som vuvuzela og trommer blir heller brukt. Jeg synes vi skal ta dette imot med åpne hender

Det er forsåvidt greit det, men når det går ut over seeropplevelsen til en hel verden bør vel del telle sterkere. Skal en hel verden som har en stor kjærlighet til denne cupen gå rundt med kronisk hodepine og øresus, og miste mye av gleden av selve arrangemetet på grunn av at de skal vise frem afrikansk kultur(tortur). Det er FOTBALLEN som er viktig, vil jeg oppleve afrikansk kultur drar jeg heller på en pakketur med guide.

For å si det enkelt:

De kan få lov til å vise frem sin kultur, så lenge det ikke går på bekostning av seeropplevelsen. Hadde de danset og sunget på tribunen hadde ikke det vært noe problem, de har vel det i kulturen sin også.

Lenke til kommentar

Til forsvarere av dette djevelske instrumentet: Om det var kultur i Sør-Afrika å bruke røykbomber på tribunen som gjorde det nesten umulig å se kampen på TV, ville dere også godtatt dette? Det blir akkurat det samme... Lyden er nesten halve opplevelsen, og disse hornene ødelegger all lyd, på samme måte som røyk ville gjort banen usynlig.

Jeg vil tro at det er flere enn meg som har fått et elendig inntrykk av Sør-Afrikas VM-arrangement så langt - ene og alene pga disse trumpetene. Det eneste som kan redde dette VM fra å bli husket som et elendig arrangement, er vanvittig bra spill ute på banen heretter.

Endret av John-B
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Til forsvarere av dette djevelske instrumentet: Om det var kultur i Sør-Afrika å bruke røykbomber på tribunen som gjorde det nesten umulig å se kampen på TV, ville dere også godtatt dette? Det blir akkurat det samme... Lyden er nesten halve opplevelsen, og disse hornene ødelegger all lyd, på samme måte som røyk ville gjort banen usynlig.

Jeg vil tro at det er flere enn meg som har fått et elendig inntrykk av Sør-Afrikas VM-arrangement så langt - ene og alene pga disse trumpetene. Det eneste som kan redde dette VM fra å bli husket som et elendig arrangement, er vanvittig bra spill ute på banen heretter.

Ikke sammenlignbart. Røykbomber er selvsagt forbudt å ta med på kamp, og kampen ville ikke latt seg spille. Det er greit å komme med eksempler, men du må nesten velge noe som kan sammenlignes. Går ikke an å bare nevne noe helt random, "hva om det var kultur å sprenge stadion? hehe".

Jeg forsvarer egentlig ikke instrumentet, men jeg forsvarer afrikanernes rett til å bruke det. VM er lagt til Sør-Afrika, det er en majoritet av afrikanere på tribunen. Da må man forvente dette. Stemning skapes av de som går på kamp, det sier seg jo selv. At det ødelegger litt for oss som er vant med en annen tribunekultur, og som foretrekker et publikumsliv basert på sang og rop og hendelser i kampen, er jo klart, men vi har ingen rett til å nekte afrikanerne å bruke noe som er en del av deres tribuneidentitet. Det er en moralsk debatt ved siden av debatten om opplevelsen.

Men som sagt, for meg ødelegger det ingenting av VM. Ja, jeg foretrekker vår tribunekultur og mer liv, men jeg elsker fotball og VM for mye til å bry meg noe særlig om noe så lite som lyden i bakgrunnen av kommentatorene. Hele situasjonen er for meg ekstremt overvurdert, og minner meg sterkt om de alltid sutrende nordmennene som aldri blir fornøyd og som ikke har noen respekt for andre. "Men det er ikke sånn jeg liker det!". Nei, så skru av da.

Lenke til kommentar

Ikke sammenlignbart. Røykbomber er selvsagt forbudt å ta med på kamp, og kampen ville ikke latt seg spille. Det er greit å komme med eksempler, men du må nesten velge noe som kan sammenlignes. Går ikke an å bare nevne noe helt random, "hva om det var kultur å sprenge stadion? hehe".

Selvsagt er det sammenlignbart. Om publikum brukte små røykbomber på tribunen, ville det sabotert for publikum på tribunen og gjort sikten dårlig for kameraer, men utpå banen ville det vært fullt mulig å spille. Aldri sett en fotballkamp i tåke? På TV er det nesten umulig å se noe, men utpå banen er det fullt mulig å spille.

Røykbomber er forbudt fordi det ødelegger sikt. Av nettopp samme grunn burde Vuvuzela bli forbudt, fordi det ødelegger lyd. Et sted må grensen gå - skal alt være tillatt bare fordi det er en "kultur"? Hva om folk begynner å bruke nye instrumenter som er enda høyere og mer plagsomt, og til og med skadelig?

Uansett, jeg skjønner at Sør-Afrika ønsker å bruke disse instrumentene, men det de dessverre ikke skjønner er at de rett og slett driter seg ut, ved å gi hele verden et elendig/hatfyllt inntrykk av Sør Afrikas fotballkultur. Om Norge hadde arrangert VM og resten av verden hatet kubjellene, kan jeg banne på at norske publikumere hadde tatt hensyn i ren sympati og for å unngå å bli sett på som noen idioter for hele verden.

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Små røykbomber på tribunen ja. For all del, teoretisk sett kan det godt være at røyken ikke ville kommet ned til banen og ødelagt kampen på noen måte, men det sier seg selv at røykbomber på tribunen ville vært en sikkerhetsrisiko og dermed bannlyst av den grunn. Så nei, fortsatt ikke sammenlignbart. Sammenlignbart i denne saken vil være trommer på tribunene, norske kubjeller osv. Ting som overgår resten av tribunelyden om det brukes i store nok mengder. Du kan ikke sammenligne sikten på en fotballkamp med å ikke høre sanger og rop skikkelig.

Lenke til kommentar

Kort oppsummert: Få VM tilbake der det hører hjemme, i Europa og Sør-Amerika!

Tulling. Hvilken del av VERDENSmesterskap sliter du med å forstå?

Til forsvarere av dette djevelske instrumentet: Om det var kultur i Sør-Afrika å bruke røykbomber på tribunen som gjorde det nesten umulig å se kampen på TV, ville dere også godtatt dette? Det blir akkurat det samme...

Ja, det er jo helt klart at en sikkerhetsrisiko som røykbomber kan sammenlignes med et i litt overkant irriterende instrument.

Jeg forsvarer egentlig ikke instrumentet, men jeg forsvarer afrikanernes rett til å bruke det. VM er lagt til Sør-Afrika, det er en majoritet av afrikanere på tribunen. Da må man forvente dette. Stemning skapes av de som går på kamp, det sier seg jo selv. At det ødelegger litt for oss som er vant med en annen tribunekultur, og som foretrekker et publikumsliv basert på sang og rop og hendelser i kampen, er jo klart, men vi har ingen rett til å nekte afrikanerne å bruke noe som er en del av deres tribuneidentitet. Det er en moralsk debatt ved siden av debatten om opplevelsen.

Men som sagt, for meg ødelegger det ingenting av VM. Ja, jeg foretrekker vår tribunekultur og mer liv, men jeg elsker fotball og VM for mye til å bry meg noe særlig om noe så lite som lyden i bakgrunnen av kommentatorene. Hele situasjonen er for meg ekstremt overvurdert, og minner meg sterkt om de alltid sutrende nordmennene som aldri blir fornøyd og som ikke har noen respekt for andre. "Men det er ikke sånn jeg liker det!". Nei, så skru av da.

Helt enig Hewitt, og veldig bra skrevet. Når jeg så på Uruguay-Frankrike i går opplevde jeg noen få ganger at jeg tenkte over vuvuzelaene. Da var jeg bevisst på dem i minutt eller to, før interessen for kampen tok overhånd, og de gikk tilbake til å bli en del av bakgrunnslyden. Hadde kampen vært litt mer spennende er jeg ikke sikker på at jeg hadde tenkt over det i det hele tatt.

Jeg elsker europeisk tribuneliv, med sang, rop og banner. Men et forsøk på å forby vuvuzelaer ser jeg på som et stjerneeksempel på europeisk arroganse. Jeg synes synd på de som lar verdens største arrangement bli ødelagt av en litt irriterende bakgrunnslyd, men i bunn og grunn er det deres egen feil.

Lenke til kommentar

Er nok en lyd jeg blir vandt til til slutt.

Satt jo til tider å lo i går under kampene da vuvuzelaene var på det værste. Men det sier jo sitt når de hadde målt lyden til 105-120/125 desibel. Det er rett og slett skadelig for folk.

Synes det var 180 desibel... men likevel så er det som du sier skadelig for folk som er på banen. Trur dei har dempet lyden eit par hakk, spesielt på Viasat 4?

Hadde ingen problemer med Vuvuzelaene i dei to kampene i går.

Lenke til kommentar

Altså. Nå når vuvuzelaen er lovlig bør det absolutt bli lovllig med både slåssing og blussing neste gang VM arrangeres i Europa - da dette er en del av europeisk supporterkultur. Selv håper jeg enhver europeer med respekt for seg selv mørbanker disse tutejævlene

e: Når ble forresten røykbomber som ikke kastes på banen en sikkerhetsrisiko?

Endret av Herthugen
Lenke til kommentar
Synes det var 180 desibel... men likevel så er det som du sier skadelig for folk som er på banen. Trur dei har dempet lyden eit par hakk, spesielt på Viasat 4?

Hadde ingen problemer med Vuvuzelaene i dei to kampene i går.

Om du så på Viasat4 i går forsvant nesten lyden fra kommentatorne da det var på sitt værste. Som de selv sa kommentatorne lyden på maks på øret slik at de kunne høre hverandre. Selv da var det vanskelig. Det ble mye klaging på V4 at de ikke dempet lyden og satte opp til kommentatorne, men dette ble sendt til dem fra RSA (Sør Afrika altså), og de demper ikke lyden på det de sender derfra. Noe sånt.

Altså. Nå når vuvuzelaen er lovlig bør det absolutt bli lovllig med både slåssing og blussing neste gang VM arrangeres i Europa - da dette er en del av europeisk supporterkultur.

Det der er rett og slett helt feil og si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...