Gå til innhold

Vuvuzela i VM. Rett eller galt?

Latias

VM  

268 stemmer

1. 1. Burde vuvuzelaene være forbudt under VM?

Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig i at det er en svak form for stemning, hvert fall for oss, men VM spilles i Afrika og sånn er det bare. Trenger ikke like kulturen der, men man må nesten bare respektere den. De som ikke greier venne seg til lyden eller akseptere det, må enten sette lyden på mute eller slå av. Ganske enkelt. Man kan ikke kreve at arrangørens kultur skal legges til side for sine egne ønsker. For å ta et litt banalt, men da relevant eksempel, kan for eksempel ikke afrikanerne komme til VM i England og kreve at det ikke skal synges fordi de vil bruke vuvuzela. Det er publikum på stadion som styrer stemningen, og når mesterskapet holdes i Afrika så må man regne med at det er mange afrikanere på tribunen som gjør det de alltid har gjort der. Jeg liker det heller ikke spesielt godt, selv om jeg ikke irriterer meg like mye som andre, men synes meninger her inne om at arrangørens tribunekultur skal forbys og at den tribunekulturen vi er vant med her skal settes over den kulturen som er i Sør-Afrika er intet mindre enn idiotisk sagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt om sør-afrikas kultur:

"According to a survey for the period 1998–2000 compiled by the United Nations, South Africa was ranked second for murder and first for assaults and rapes per capita.[113] Official statistics show that 52 people are murdered every day in South Africa.[114] The reported number of rapes per year is 55,000,[115] and it is estimated that 500,000 rapes are committed annually in South Africa.[116] Total crime per capita is 10th out of the 60 countries in the data set.

Rape is a common problem in South Africa, in a 2009 survey one in four South African men admitted to raping someone.[117] One in three of the 4,000 women questioned by the Community of Information, Empowerment and Transparency said they had been raped in the past year.[118] South Africa has some of the highest incidences of child and baby rape in the world.[119] In a related survey conducted among 1,500 schoolchildren in the Soweto township, a quarter of all the boys interviewed said that 'jackrolling', a term for gang rape, was fun"

Det er jo ikke greit, men vuvu'en er greit fordi det er kultur også? Meh.

Lenke til kommentar

Det var rett og slett irriterende. Det er ikke stemning, det er jo en konstant, jevn summelyd. Som om stua var fyllt med sinte bier. Sanger og slagord har iallefall rytmer. Dette ble bare bråk. På Viasat4 etter første kamp snakket de om at lydnivået var på 108-120 desibel. Det kan ikke være særlig behagelig i 90+ minutter.

Endret av MrLee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes også lyden er noe drit, men føler at produsentene bør ha kommet såpass langt nå at det bør gå ann å mute lyd rundt det frekvensområdet. Har trua på at de trompetene lager svært bra stemning og setter en unik ramme rundt VM IRL.

"Når vi har fått VM til Afrika, hvorfor gjøre det europeisk"?

Lenke til kommentar

@Night: Det handler om at folk ikke klarer å se at dette er en del av Sør-Afrikansk supporterkultur, alt i alt mener jeg at det kunne vært løst bedre av TV-produsentene det handler tross alt bare om å få dempet publikumslyden mer, noe som absolutt skal være løsbart. Det er dog forståelig at europeere reagerer på en uvant supporterkultur og jeg er selv enig i at sang fra publikum skaper større stemning, men når det er normalen i Sør-Afrikansk fotball kan vi ikke forvente at vertsnasjonen legger det fra seg.

Jeg begynte forresten å slutte å legge merke til vuvuzelaene etter det 70. minutt, men jeg har nok en grei evne til å stenge ting ute.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Begynner å lure på om det er en grunn til at det ikke har blitt spilt noe mesterskap i Afrika før. Det har ingenting å si om det er en del av deres kultur, når det har en negativ innvirkning på seerkvaliteten. De kan spille så mye fløyte de vil, bare ikke under kampene.

http://www.facebook.com/profile.php?id=664100772#!/pages/FIFA-BAN-THE-ANNOYING-VUVUZELA-HORN-FROM-THE-SOUTH-AFRICA-WORLD-CUP-/124891457531066

Endret av Ezoo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grusomt er min oppfatning etter åpningskampen. Lyden av vuvuzela var jævli plagsom, bedre å ha lyden av dessverre. Jeg jobber i konstant støy fra industrimaskiner og det er mer behagelig enn lyden fra vuvuzela på tv, selv uten hørselvern.

:thumbdown:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye liv lages det egentlig fra supporterene i VM og EM uansett? Jeg så en av de mest underholdende kampene i forrige EM, Russland - Nederland, og til tider var det helt stille på tribunen.

Så ja, sikkert kult å ha det IRL, men produsenten bør kunne dempe støyen.

Endret av kloffsk
Lenke til kommentar

Det var rett og slett irriterende. Det er ikke stemning, det er jo en konstant, jevn summelyd. Som om stua var fyllt med sinte bier. Sanger og slagord har iallefall rytmer. Dette ble bare bråk. På Viasat4 etter første kamp snakket de om at lydnivået var på 108-120 desibel. Det kan ikke være særlig behagelig i 90+ minutter.

Nei, vi endte opp med å mute TV-en og satte på musikk i bakgrunnen i stedet. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...