Gå til innhold

Vuvuzela i VM. Rett eller galt?

Latias

VM  

268 stemmer

1. 1. Burde vuvuzelaene være forbudt under VM?

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er en smått irriterende lyd (selv om jeg ikke legger så mye merke til det, egentlig) og litt plagsomt at man ikke kan høres publikum synge, eller publikums reaksjoner på hendelser og avgjørelser, men sånn er det. Man visste nok om den sør-afrikanske kulturen før man valgte å legge VM dit, og da er det lite vi kan gjør. Det ville blitt enda mer idiotisk å forby vuvuzelaen og ødelegge for kulturen som faktisk arrangerer VM. Slik er det, forskjellige kulturer, forskjellige tradisjoner. Det må bare aksepteres at VM 2010 spilles i Sør-Afrika, og gjøre det beste ut av det. Etter noen kamper tror jeg ikke folk legger så mye merke til det lenger, med mindre man går inn for å bli irritert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min mening:Vuvuzela er like idiotisk som at krekar ikke er bak lås og slå! Om de ikke sender han til Irak, så bør de i alle fall bure han inne på livstid og gjennomføre knallharde avhør!

er det noen som vet hvorfor han ikke er buret inne?

Endret av Step_up
Lenke til kommentar

Min mening:Vuvuzela er like idiotisk som at krekar ikke er bak lås og slå! Om de ikke sender han til Irak, så bør de i alle fall bure han inne på livstid og gjennomføre knallharde avhør!

er det noen som vet hvorfor han ikke er buret inne?

Hehe. Du sammenligner et blåseinstrument med en liksom-terrorist. Jeg ser ikke helt likheten.

Lenke til kommentar

nå er jeg mest spent på hva du mener med liksomterrorist.

Denne liksomterroristen har vært leder av ansar al-islam og er vel den mest ettersøkte på interpols liste. Hvor mange han har drept tør jeg ikke tenke på en gang. Så nå er jeg spent på hva du mener med liksomterrorist...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tenkt til å diskutere innvandrer- og utenrikspolitikk, men for hva det er verdt så er jeg enig i at han kan sendes på huet å ræva ut av landet. Men i mine øyne er du ikke terrorist før du gjør terrorhandlinger. Krekar er en klovn, ikke terrorist.

Men ontopic så tror jeg vuvuzelaen skaffet Sør-Afrika et poeng i dag.

Lenke til kommentar

Ærlig talt ble jeg ganske vant til lyden og glemte den ved flere anledninger. Lyden er såpass monoton og eviggående at kroppen etterhvert ikke gidder å reagere på det.

Tipper det blir en del summing i de andre kampene også, så tipper det er flere her som kommer til å gå fra vettet.

Endret av Maefteda
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en vanesak, og plager meg ikke i nevneverdig grad. Sør-Afrikanerne sprer glede og dette er en del av deres kultur, helt utrolig hvor trangsynte enkelte her inne er. Jeg la knapt merke til lyden i det 70. minutt. Det blir sikkert slitsomt i kamp nummer tre i løpet av en dag hvis jeg ikke venner meg helt tilo den, men det var ikke problem nå i en kamp hvor vertsnasjonen faktisk spilte.

Lenke til kommentar

Det er helt klart noe som skurrer moralsk sett når vi fra vesten kommer til Afrika og krever at de skal gi slipp på noe de tydeligvis liker svært godt og identifiserer seg med. Noe forbud vil aldri skje allikevel, så det er like greit å venne seg til det først som sist.

Jeg har likevel problemer med hvordan den blir brukt, og hvordan Viasat 4-folka sier at all lyden/støyen viser en god stemning. Det er jeg helt uenig i. Det den derimot viser, er et publikum som ikke bryr seg så mye som andre om kampen og resultatet. God stemning på fotballkamper er høyt lydnivå ja, men spredt ut på situasjoner der det passer seg med lyd. Dette bygger opp om høydepunktene, og får kampen til å virke desto mer dramatisk. En jevn dur skaper mer et antiklimaks av en kamp. Et tydeligvis så fotballgalt land som Sør-Afrika viser seg fra en litt shady side sånn sett. Kanskje er det den anglofile delen av meg som snakker for mye nå, men jeg synes det ødelegger kampopplevelsen ganske mye. Ikke bare pga den jævlige lyden, men at de i mine øyne bryr seg mindre om den faktiske fotballen.

Bring on the hooligans. :)

Lenke til kommentar

Samanlikna med ein kamp utan Vuvuzela, der ein kan høyre fansen synge og rope mangla kampen stemning. Ein konstant bakgrunnsdur er ikkje stemning for meg, det er støy. Hadde dei blitt brukt av og til hadde det vore greit, men når det pågår i samtlige 90+ minuttar så blir det berre irriterande.

Sett kampen på mute og finn ein kamp frå Premier League på Youtube, det er ein heilt anna opplevelse av kampen.

Lenke til kommentar

de har allerede ødelagt stemningen i åpningskampen og kommer sikkert til å ødelegge stemningen i sine kamper, men nå skal de altså ødelegge stemningen i resten av kampene? FIFA:Dere MÅ forby vuvuzelaene i resten av kampene, ellers blir dette VM totalt mislykket for supporterne forutenom at de får se kampene. Man hadde ikke trengt å stille med supportere i det hele tatt for vuvuzelaene ødelegger ALT!

• Liker 1
Lenke til kommentar

helt utrolig hvor trangsynte enkelte her inne er. Jeg la knapt merke til lyden i det 70. minutt.

Respekterer meningen din, men hvordan får du det til å bli trangsynt? At du faktisk ikke la merke til lyden før i det 70. minutt står det respekt av, skulle ønske jeg kunne gjøre det samme.

Vuvuzela ødelegger stemningen totalt, og den supporterkulturen er en uting. Man kunne jo nesten ikke høre jubling da vertsnasjonen tok ledelsen, og det må jo sies å være en stor uting når det blir så ekstremt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...