Gå til innhold

Vuvuzela i VM. Rett eller galt?

Latias

VM  

268 stemmer

1. 1. Burde vuvuzelaene være forbudt under VM?

Anbefalte innlegg

dette poenget har blitt påpekt gang på gang i tråden, men er fremdeles like kurant. Det du prøver å sammenligne er ikke sammenlignbart i det hele tatt. allsang på engelske stadioner er stemning, vuvuzelaen er bare støy som ødelegger stemningen.

for ikke å snakke om at de vanærer og spytter på nasjonalsangene ved å blåse i Vuvuzelaene mens de synges. Ja ikke bare nasjonalsangene, men alle nasjonene!

-Jo, det er sammenlignbart. Hvorfor tror noen at VM, uansett hvor det arrangeres, skal være slik som vi kjenner det i europa? Holdningen er åpenbart av fotball er noe vi i Europa har best greie på, allsang er den beste form for tribuneliv siden det er sånn vi har det her og siden vi liker det best. Jeg syntes ikke vuzuelalyden er noe vakker selv, men nå er det Afrika som har fått tildelt VM. Når det arrangeres i Europa sitter kanskje afrikanerne og rister på hodet over syngingen, de dårlige tekstene og kanskje først og fremst mangel på instrumenter.

-Ja, det er synd, men neppe noe ondsinnet forsøk på å sabotere, håper vi speakerne gjør dem oppmerksomme på det.

Endret av bruno99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SVT har klart å fjerne vuvuzela lyden fint. Mye mindre lyd der enn på Viasat. Visnok så er den eneste Vuvuela lyden man hører der er den som kommer gjennom kommentatorenes mikrofoner.

Helt ærlig, det er mye mindre lyd på TV2 enn det er på SVT.

Lenke til kommentar

Kan denne ulyden være noe av årsaken til at VM sålangt har vært et fiasko? Det scores knapt mål og det virker ikke som det finnes noe som helst form for dialog mellom spillere.

Litt av et liv afrikanerne fyrer opp forresten. Stort sett er det glissende tribuner og når har det skjedd i et VM før?.... Folk orker vel ikke lyden av død og bedervelse.

Lenke til kommentar

Kan denne ulyden være noe av årsaken til at VM sålangt har vært et fiasko? Det scores knapt mål og det virker ikke som det finnes noe som helst form for dialog mellom spillere.

Litt av et liv afrikanerne fyrer opp forresten. Stort sett er det glissende tribuner og når har det skjedd i et VM før?.... Folk orker vel ikke lyden av død og bedervelse.

Er da ikke noe mer glissent her enn før? Over 80000 på NED - DAN.. At det ikke var tjokkt av folk på Sør-korea - Hellas har vel sin naturlige grunn...

VM har vel heller ikke vært en fiasko, er bare du som synes så synd på deg selv at du ikke klarer å kose deg med fotballen.

Lenke til kommentar

Er da ikke noe mer glissent her enn før? Over 80000 på NED - DAN.. At det ikke var tjokkt av folk på Sør-korea - Hellas har vel sin naturlige grunn...

VM har vel heller ikke vært en fiasko, er bare du som synes så synd på deg selv at du ikke klarer å kose deg med fotballen.

Greit at du spør, siden du er såpass ung og ny med fotballen og ikke har opplevd VM før. Men nei, det pleier ikke å være glissent på tribunene i et VM. Det gjelder dessuten flere kamper, ikke bare de mest uinteressante. Nederland-Danmark var i Johannesburg, den største byen. Ikke alle kamper går der vettu.

VM har bydd på festfotball etter Liverpool-standarden, ja, men turneringen har foreløpig vært en nedtur for for oss som liker angrepsfooty og pent spill.

Lenke til kommentar

Har tenkt akkurat samme tanken. Vuvuzelaen må da spille en stor faktor her. Van Persie ble nesten utvist fordi han ikke hørte fløyta tidligere i dag.

Så kan man legge til ball-faktoren her. Den ballen er satan skjære meg elendig. Så mye feilpasninger har jeg ikke vært borti. Ser jo bedre pasningsspill hos mitt gamle 5.divisjonslag for tiden... Virker som ballen er altfor lett og flyr altfor langt. Langskuddene i dette mesterskapet har vært en skandale.

Kanskje kulden også spiller inn? Hvem vet. Meldt minusgrader om nettene i Johannesburg fremover...

Lenke til kommentar

OT: Kan legge til at banene virker altfor harde og raske. Har sett flere eksempler på at ballen spretter over spillere og at man må veie pasninger perfekt for at de ikke skal gli forbi på det såpeglatte underlaget. Var vel treneren til Slovenia som slaktet baneforholdene.

Får håpe Paraguay og Italia kan varte opp med godspillet i kveld.

Lenke til kommentar

dette poenget har blitt påpekt gang på gang i tråden, men er fremdeles like kurant. Det du prøver å sammenligne er ikke sammenlignbart i det hele tatt. allsang på engelske stadioner er stemning, vuvuzelaen er bare støy som ødelegger stemningen.

for ikke å snakke om at de vanærer og spytter på nasjonalsangene ved å blåse i Vuvuzelaene mens de synges. Ja ikke bare nasjonalsangene, men alle nasjonene!

-Jo, det er sammenlignbart. Hvorfor tror noen at VM, uansett hvor det arrangeres, skal være slik som vi kjenner det i europa? Holdningen er åpenbart av fotball er noe vi i Europa har best greie på, allsang er den beste form for tribuneliv siden det er sånn vi har det her og siden vi liker det best. Jeg syntes ikke vuzuelalyden er noe vakker selv, men nå er det Afrika som har fått tildelt VM. Når det arrangeres i Europa sitter kanskje afrikanerne og rister på hodet over syngingen, de dårlige tekstene og kanskje først og fremst mangel på instrumenter.

-Ja, det er synd, men neppe noe ondsinnet forsøk på å sabotere, håper vi speakerne gjør dem oppmerksomme på det.

nei det er ikke sammenlignbart i det hele tatt, whatsoever.

Tror nok ikke afrikanerne rister på hodet over vanlig supporterkultur. hva får deg til å tro det? faktisk tror jeg de liker hvordan Europeiske fans holder på...Allsang er i det hele tatt ganske normalt over hele Verden.

Hva får deg til å tro at det er hvor vakker lyden fra instrumentet er som er det viktige?

hvis du enda ikke har fått det med deg så er det KUN fordi den er ALT for høy!

Den ødelegger stemningen(dvs, det er ingen stemning i det hele tatt), ingen kan høre hverandre på banen, man sliter med å høre på dommeren, og den er så konstant at over tid så kan man få hørselsskader av den. Hadde den vært mye lavere, (dvs så lav at man kan høre supporterne synge, bue, klappe og juble) da ville det vært greit. Slik det er nå, så bør det ikke være akseptabelt.

Min mening (og mange andres) er at det selvfølgelig ikke er akseptabelt!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er merkelig at det er så mange som tror at spillerne ikke hører hverandre til vanlig, når flere spillere går ut og sier at de ikke kan kommunisere nå, blant annet Messi som spiller foran tusenvis på Camp Nou til vanlig. Det er godt mulig at Stoke presterte å få lyden opp i 130 desibel, forskjellen er vel derimot at det neppe var konstant 130 desibel gjennom hele kampen. Spillerne hører ingenting utpå banen, kombinert med en ræva ball slik NK nevnte så får vi ikke den fotballen vi burde fått. Özil er den eneste så langt som klarer å spille flott fotball, men det kan jo ha noe med at øynene hans stikker tre ganger så langt ut som alle andres.

Lenke til kommentar

SVT har klart å fjerne vuvuzela lyden fint. Mye mindre lyd der enn på Viasat. Visnok så er den eneste Vuvuela lyden man hører der er den som kommer gjennom kommentatorenes mikrofoner.

Helt ærlig, det er mye mindre lyd på TV2 enn det er på SVT.

Føler det er helt motsatt, har bare sett en omgang på TV2, men da var det mer lyd der. Og Alsaker skriker jo nærmest hele tiden så da høres vel vuvuzelaen mindre, hvis det da er mulig :p

Ellers var vel Tyskland kampen i går den første som ble spilt av et godt lag i rundt 20 grader. Tror nok det er flere ting som spiller inn på den labre kvalitet så langt.

Lenke til kommentar

Morten Olsen:

Dette går utover det sportslige. Det er helt umulig å spille som vi vil med lyden av disse «trompetene». Det er umulig å snakke med spillerne underveis

Frank De Boer:

Det er helt umulig å kommunisere med spillerne og de burde helt klart forbys.

Hadde det bare vært litt rytmer og forskjellige toner, så hadde det vært greit. Men her er det bare en monoton tone hele tiden, analyserer han overfor VG Nett.

Daniel Agger:

Det er umulig å snakke med hverandre, til og med ute på banen
Endret av Game
Lenke til kommentar

Jeg stemmer for at vi (resten av verden) gir blanke faen i Sør Afrika og kjører inn et reglement asap. Den korrupte møkkanasjonen har i samråd FIFA ødelagt VM sålangt. Deres kultur er ikke viktigere enn alle andres, selv om SA er vertsnasjon.

1. Ballen er katastrofe. Makkverk av en karakter som gjør meg kvalm. Det er en svindyr badeball.

2. Gressteppet og stadionforholdene er bra, men; Gresset er for hardt og kort/vannet. Dette gjør det vanskelig å spille god fotball, spesielt med en håpløs ball. Men hva er vitsen med å bygge store stadium, når det kun kommer 3-4stk på kamp? FIFA burde tatt høyde for at afrikanere er for fattige til å gå på kamp. At de ikke klarer å styre landene sine til tross milliarder av dollars fra Vesten i stønad øvrig fra VM forteller vel om en nasjon og et kontinent som ikke har organisasjonstyrke til å ta på seg et slikt ansvar. Skal VM bare handle om å gi S-A ny infrastruktur og penger i banken? FotballVM er for alle, ikke for å bygge opp et land. Jeg "gleder meg" til å lese om historiene som kommer når større mengder supportere skal flytte på seg samtidig, det kommer til å bli kaos...

3. Vuvuzelaen deper alt av stemning, ødelegger for spillere, fans, tvseere, tvselskaper og i det store og hele, alle andre enn Sør Afrikanerene selv. Du snakker om egoister! Når det blir viktig og avgjørende ting skjer (feks ei straffe i en semi) vil vi bare høre bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz bzzzzzzzzzzzzzzz og ikke føle dramaet på kroppen - noe som for meg er en helt vestentlig del av fotballen.

Faen i helvette. Har spilt FIFA WC med kompiser i 7-8t nesten dagelig de siste ukene og gledet meg stort til VM. Ristet av glede for noen dager siden, men nå er jeg bare deppa.

Fifa må ta grep. Slipp heller inn folk gratis enn å la tribunene stå tomme. Også var det de forpulte blåsehorna...

• Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...