Gå til innhold

Vuvuzela i VM. Rett eller galt?

Latias

VM  

268 stemmer

1. 1. Burde vuvuzelaene være forbudt under VM?

Anbefalte innlegg

Jeg synes Vuvuzelaen dreper hele stemmninga. Når det blir scoring kan man høre ett svakt jubelbrus ett par sekunder før man kun hører den monotone lyden. Sikkert fryktelig gøy å blåse i den greia når man har tatt ett par øl, men jeg synes ikke den hører hjemme på stadion.

En del av pakka med en god fotball kamp, er å høre publikums reaksjoner, dette blir helt borte i årets VM, desverre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har allerede etter noen få innledende kamper sett en del ålreit fotball, så vuvuzelaen ødelegger ikke for spillet. Om Brasil hadde hatt VM tror jeg ikke det hadde vært noe mindre bråk på tribunene med 1 million sambatrommer o.l.

Heller et VM fullt av trompeter og trommer enn en håndballkamp i norge med kubjeller. Når som helst.

Har mye morro med VM jeg, ser fram til masse bra kamper, vuvuzelaen gidder jeg ikke la ødelegge en drit for meg :)

Lenke til kommentar

Det er tydeligvis inn å være 'anti-rasist'. At man kommer med uttalelser som en lobotomert måke ville fnyst av er visst irrelevant

Med så lang fartstid på forumet skjønte du sikkert at min kommentar ikke var seriøs ;)

Så, dere som mener vuvuzelaen ødelegger, skal dere se resten av VM?

Lenke til kommentar

Om jeg hadde betalt for å reise ned å oppleve VM hadde halve poenget for min del vært å få oppleve atmosfæren og fotballkulturen i Afrika. Som de fleste har fått med seg dreier dette VM seg om langt mer enn bare fotballen. Å forby vuvuzelaene ville være som å forby allsang på engelske fotballstadioner. Vi har ikke eneretten på fotballen her i Europa slik at vi kan sitte å diktere hvordan det skal gjøres i andre deler av verden. Nå er vi i Afrika.

dette poenget har blitt påpekt gang på gang i tråden, men er fremdeles like kurant. Det du prøver å sammenligne er ikke sammenlignbart i det hele tatt. allsang på engelske stadioner er stemning, vuvuzelaen er bare støy som ødelegger stemningen.

Greit de kan holde på slik internt hvis de vil, men nå er det VM og det er ikke bare for de. De er faktisk beæret over å få VM, da blir det bare respektløst å ødelegge stemningen i alle kampene! :mad:

for ikke å snakke om at de vanærer og spytter på nasjonalsangene ved å blåse i Vuvuzelaene mens de synges. Ja ikke bare nasjonalsangene, men alle nasjonene!

Endret av Step_up
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er tydeligvis inn å være 'anti-rasist'. At man kommer med uttalelser som en lobotomert måke ville fnyst av er visst irrelevant

Med så lang fartstid på forumet skjønte du sikkert at min kommentar ikke var seriøs ;)

Så, dere som mener vuvuzelaen ødelegger, skal dere se resten av VM?

Nei, det gjorde jeg faktisk ikke. Ironi er ofte vanskelig å tolke i skreven form. ;)

Jeg synes ikke det ødelegger VM, men det burde forbys fordi det går såpass ut over spillerens prestasjon. Skal selvfølgelig se ALT, men det blir virkelig en svært redusert opplevelse.

Noen som ser Nederland - Danmark? BZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Lenke til kommentar

Skal selvsagt se resten, men det er nedtur når det er bedre å se kampene med lyden av enn på.

Det er jo ikke like mye bråk som når RSA spiller. Faktisk så er det så galt da at jeg håper RSA ikke kommer videre fra gruppespillet, slikt at man slipper de helt syke lydene på de resterende kampene. (ja, selv om billettene er solgt for lenge siden, så tror jeg ikke de kommer til å være fullt så entusiastiske når det ikke er hjemmelaget som spiller).

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Noen som ser Nederland - Danmark? BZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Godt eksempel på hvordan det ødelegger for spillerne der. Danmarks høyreback header ballen ut til corner uten at det er noen i nærheten. Sørensen skriker til han, han bare peker på øret, rister på hodet og illustrerer at han ikke hørte beskjeden om at han var alene.

Ellers er det utrolig trist at supporterkultur skal overdøves av trompeter som ble innført for bare ni år siden.

Lenke til kommentar

Du har tydeligvis aldri sett en spiller som ikke har hørt en beskjed fra en annen spiller i kam, England, eller en junior kamp i Norge. TV produsenten viste bare et bilde av noen som spilte på en vuvuzela i bilde før, noe som gjør at du automatisk tror det har noe med saken å gjøre.

Som en ekspert på SVT sa det, de spillere som er vant med å spille foran 80 000 så er de helt normalt at de ikke hører hverandres beskjeder, derimot for en spiller i en liga som Tippeligaen, vil spillerne merke det.

Lenke til kommentar

En menneskelig stemme ligger på 30-70 db, vuvuzela ligger på 120-130. Ingen tvil om at det overdøver ganske mye mer enn på en vanlig tribune, uansett hvor mye liv det er.

At du påstår jeg trekker konklusjoner ut fra TV-selskapets redigering er en latterlig påstand som du selv får svare for.

Lenke til kommentar

Hvis kultur som kan gi varige men skal være lov, burde jo de engelske hooligans`a få lov til reise dit. Det er jo en stor kultur blant de fattige arbeiderstrøkene i england.

Jeg vet dette er tåpelig påstand, men det er like mye vett i den som de som forsvarer vuvuzelaens bruk!

Lenke til kommentar

Som jeg har skrevet før, Stoke fansen lagde bråk/stemmning på 120 db, rundt det samme som vuvuzelaen. Så det er ikke noe nytt at spillere ikke hører beskjeder eller fløyta. Vuvuzelaen gjør nok at spillere ikke hører ting i enkelte situasjoner. Men tror at spillerne spiller på at det er litt mer lyd enn vanlig.

Lenke til kommentar

Som jeg har skrevet før, Stoke fansen lagde bråk/stemmning på 120 db, rundt det samme som vuvuzelaen. Så det er ikke noe nytt at spillere ikke hører beskjeder eller fløyta. Vuvuzelaen gjør nok at spillere ikke hører ting i enkelte situasjoner. Men tror at spillerne spiller på at det er litt mer lyd enn vanlig.

Forskjellen her er at det ikke er noen variasjon. Den fordømte støyen er tilnærmet like høy hele kampen.

Den Samsung-fixen fungerte overhodet ikke her, men ved å skru ned 1KHz ble det mye stillere.

Lenke til kommentar

Det ble ingen forbud:

http://www.dagbladet.no/2010/06/14/sport/vm_i_sor-afrika/fotball/vuvuzela/12128990/

Men:

De norske TV-kanalene som sender VM opplyser til VG i dag at de ser etter løsninger for å fjerne mye av vuvuzela-støyen i sine sendinger.

- Vi har forsøkt ulike varianter med å skru på publikumslyden under sendingene. Samtidig er jo dette den faktiske stemningen på stadion, og den forsøker vi å speile så godt det lar seg gjøre, sier fotballsjef i TV 2, Vegard Jansen Hagen.

Hans kollega i Viasat, Stian Aune Kleppo, sier det er problematisk å blokkere vuvuzelaens lydfrekvens.

- Det kommer en ferdigmikset lyd fra Sør-Afrika, så det går ikke an for oss å blokkere bestemte frekvenser slik vi ellers kunne ha gjort, forteller han til V

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...