Gå til innhold

Vuvuzela i VM. Rett eller galt?

Latias

VM  

268 stemmer

1. 1. Burde vuvuzelaene være forbudt under VM?

Anbefalte innlegg

Nå har det seg slik at arrangementet er i regi i FIFA og hvis gjenstander på tribunen ødelegger for supportere, tilskuere og spillere så er det et alternativ å forby disse. Det går egentlig bare utover "friheten" til de som kommer for å se på bare i den grad de blir hindret i å ødelegge for andre.

Det er alltid å foretrekke å unngå forbud, men det er ganske drøyt når selv nasjonalsangene blir underminert av disse instrumentene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt klart Bytex. Som jeg skrev over så er det mye koseligere med sang og klapping og jubel, isteden for noe som høres ut som 10 millioner hissige bier.

Det enkleste ville være gjenninnføre apartheid og nekte svarte og deres tribunekultur på kampene.

Endret av bruno99
  • Liker 5
Lenke til kommentar

1. Alle som ønsker å forby vuvuzelaen er rasistiske slavedrivere som ikke respekterer ytringsfrihet eller andres kultur.

vs

2 Eller så er Sør-Afrikanerne egoistiske, respekterer ikke majoriteten av VM deltagerens kultur og stempler de som utøver sin ytringsfrihet som sure druer.

Svart-hvit diskusjon ala diskusjon.no på sitt "beste".

Endret av Game
Lenke til kommentar

Helt klart Bytex. Som jeg skrev over så er det mye koseligere med sang og klapping og jubel, isteden for noe som høres ut som 10 millioner hissige bier.

Det enkleste ville være gjenninnføre apartheid og nekte svarte og deres tribunekultur på kampene.

Jaha? Når lyden faktisk plager så mange andre mennesker, så burde det skje noe.

Hvis jeg hadde stilt meg rett utfor ditt hus med det størte anlegget jeg hadde klart å oppdrive, for så å spille norges nasjonalsang på 17-mai hele dagen lang. Hadde du likt det?

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar

Litt om hvor skadelig Vuvuzela egentlig er: http://www.scielo.org.za/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0256-95742010000400024&lng=en&nrm=iso&tlng=en

En undersøkelse der 11 deltakere ble utstyrt med lydmålere og fikk testet hørsel før og etter kamp. Konklusjon:

"The findings of this study support the recommendation for hearing protection of football match spectators. At the least, preventive measures, such as public awareness and personal hearing protection, are warranted."

"Although not documented in this study, these changes [hearing loss at 2000Hz] are probably temporary, as demonstrated by Bhagat and Davis,7 but typically precede permanent changes in cochlear functioning and pure-tone hearing thresholds.12"

Synes gjerne dere andre kan komme med gode undersøkelser, ikke bare synsing fra diverse aviser.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Ja til "mute vuvuzela"-knapp på kommende fjernkontroller :)

Ezoo for president!

Edit: Selv synes jeg Vuvuzelaene er helt jævlige. Er ikke så veldig gøy å høre på den ensformige lyden kamp etter kamp.

Endret av Torstein!
Lenke til kommentar

Ja til "mute vuvuzela"-knapp på kommende fjernkontroller :)

Forhåpentligvis er det ikke så mange år til lyden sendes i flere spor, slik at man kan skru av og på stadionlyd, kommentatorer, etc. individuelt.

En fotballkamp uten stadionlyd må være fantastisk kjedelig å se på. :nei:

Lenke til kommentar

Ja, for det som faktisk skjer her er at imperialistene vil frarøve de stakkars afrikanerne den siste gleden de har i livet. Det har nok ingenting å gjøre med at lyden er jævlig irriterende.

Det er tydeligvis inn å være 'anti-rasist'. At man kommer med uttalelser som en lobotomert måke ville fnyst av er visst irrelevant

Endret av GrandMa
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Faktum er at supportere fra alle nasjoner bruker makkverket, ikke bare de lokale. Å prøve å dra inn svart vs hvit blir bare å dra diskusjonen ned på ett usaklig nivå.

Det burde ikke være noe problem for TV stasjoner å tune ut søyen i akkurat det frekvensbåndet, noe ala det samsung TV eiere allerde kan. Overrasker meg at ikke noen har gjort det enda.

Problemet er på arenaen. Når det går ut over fotballen så burde FIFA gjøre noe.

Edit: jeg tør ikke tenke på hva som skjer under Brazil VM om jævelskapet eksporteres dit.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke de triste barna fra u-hjelp aksjoner med kulemage og fluer i ansiktet som kommer på fotballkampene heller, da. Det er vel heller middelklasse-folk som har fast jobb i byen som har råd til VM-billetter. Da er neppe den eneste gleden de har i livet å blåse i en plast trompet.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det en god grunn at dette såkalte "instrumentet" ødelegger for kommunikasjonen på banen.

Men som flere allerede har vært innepå, er nemlig den skadelige effekten det viktigste. Det er ikke særlig morsomt for flere hundre tusen tilreisende å få øreverk og mulige skader livet ut grunnet vuvuzelaen.

På Store Norske Leksikon står følgende; Normal tale har et lydnivå på 30–70 dB. Smertegrensen for øret ligger på ca. 130 dB.

NRK opplystee at hver eneste vuvuzela kunne produsere rundt 120-130 desibel, selvfølgelig skal man ta et tv-selskaps kunngjøringer med en klype salt. Men det kan da ikke være langt ifra, når så og si alle tilreisene delegasjoner klager over den ekstreme støyen. Personlig må jeg si at spillernes behov er større enn hva det vertlandet måtte synes.

Jeg registrerer at flere kommer med flere tåpelige utsagn som like godt kan bli lagt igjen på fornebu.

En i denne tråden mente man måtte tåle slik ettersom dette var det som på en rocke konsert, men man går da vel ikke på en VM kamp for å høre et infernalsk bråk fra en annen verden og få nedsatt hørsel?

Håper inderlig arrangørene gjør det rette, og avblåser vuvuzelaen. Så kan innbyggerne og evt de tilreisende supporterne få tinitus et annet sted.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...