Gå til innhold

Vuvuzela i VM. Rett eller galt?

Latias

VM  

268 stemmer

1. 1. Burde vuvuzelaene være forbudt under VM?

Anbefalte innlegg

Det spiller da fuck all rolle hva noen har måttet gå gjennom tidligere. Vuvuzelaen lager for mye bråk og ville gjort det samme hvor og samme hvem. Å trekke inn etnisitet og lokale tradisjoner og "stakkars dem, de må da få drive med sitt" er nesten en fornærmelse mot arrangørlandet, da VM-arrangementet nettopp viser at Afrika klarer seg uten særbehandling i begge retninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er merkelig at ingen virker som bryr seg om Sør Afrika i denne saken. Men for dere er det tydeligvis bare fotballen som er i fokus under VM og ikke det rundt. Jeg synes det hadde vært veldig rart hvis den europeiske mann hadde kommet å forlangt å fjerne et symbol for Sør Afriknerne mot deres vilje i deres hjemland bare fordi det går utover dem selv. Sør Afrika spillerne sa selv at lyden av Vuvuzelaene var for lave og de håpet at de kunne lage enda mer lyd til neste kamp.

Lenke til kommentar

Hva de har opplevd er vel ikke så relevant, nei, men holdningen til mange her viser jo at mange kanskje mener at vår mening er viktigere enn deres. Argumenter som at det ødelegger for europeiske supportere har jo vært brukt, men et forbud vil igjen ødelegge for afrikanske supportere. Det blir feil å forskjellsbehandle tilskuerne, og å diktere hva de får lov til og ikke lov til (innenfor lovverket såklart).

En legitim grunn er som nevnt hvis det går utover spillet eller fører til hørselsskader. Dette vet jeg lite om. Men inntrykket mitt er at det går greit, og at det er likt for alle lagene. Jeg synes spillerne som klager på at de ikke får kommunisert skikkelig syter litt, og bør legge mest vekt på at det viktigste er at folk møter opp på kamp og lager en folkefest. Så vidt meg bekjent står det ikke i reglene at kamper ikke kan spilles hvis lydnivået er for høyt til at spillerne kan kommunisere. Det hemmer kanskje spillet litt, men dette er profesjonelle fotballspillere som skal takle slikt. Og som tidligere nevnt, det skjer ofte på kamper uten vuvuzela at lydnivået er så høyt at spillerne ikke hører hverandre.

Nei, grunnlaget for å forby dette er for tynt etter min mening.

Endret av Hewitt
Lenke til kommentar

Vedder på at alle som er på stadion får varige hørselskader. De lager jo farlig høy lyd..

Det vet jeg ingenting om, men kan ikke se for meg at det er mer skadelig for hørselen enn en vanlig konsert. Og det høres ganske rart ut hvis halve stadion får hørselsskader av dette, og dette ikke har vært mer oppe til debatt? Så vidt jeg vet er det ingen som kan si at dette fører til hørselsskader, har bare lest påstander og noe sånt er garantert noe FIFA/andre organer må ha tatt stilling til, man visste jo hvordan det ble allerede for et år siden etter Confederations Cup. Dette har også afrikanerne drevet med i mange år nå, så det er da litt rart at alle der ikke er døve nå? :)

Lenke til kommentar

Slik det blir fremstilt av vuvuzela-tilhengerne i denne tråden, virker det som om VM-arrangementet er en byrde som Sør-Afrika har tatt på seg, og at hele verden bør være jublende glade for at noen endelig tok oppgaven på seg. Slik er det ikke, Sør-Afrika har fått tilitt fra FIFA til å lage et mesterskap for hele verden, ikke bare for Sør-Afrika, derfor bør de inrette seg etter vanlige prinsipper ved verdensmesterskapet. Hvorfor i alle dager skal en hel verden inrette seg etter et land, når FIFA fort kunen valgt dem bort til fordel for et annet arrangørland? Sør-Afrika bør vise mer takknemelighet over at de har fått mesterskapet, istedet for å kjøre en arrogant stil om at når man er i Sør-Afrika, skal man spille på dere primisser.

Når man ser på den massive kritikken som har kommet fra alle hold; både supportere, spillere, trenere, tv-selskap, kommentatorer osv. Bør det ikke være grunn til å reagere? Man ødelegger det tradisjonelle verdiene ved fotballkampene, slik som de alltid har blitt spilt. Jeg har nevt det mange ganger, det er helt greit å vise frem sin kultur, men det skal ikke gå på bekostning av det tradisjonelle som verdensmesterskapet bygger på. Trompetene overdøver kommentatorene, seere opplever hodepine etter kampene, tilskuere på stadion risikerer nedsatt hørsel, spillere klarer ikke å kommunisere, spillere hører ikke dommerens fløyte osv. Man kan bortforklare det så mye man vil, men alle disse konsekvensene har skjedd, det er fakta. Det er til plage for en hel verden, som har gledet seg til dette arrangementet, Sør-Afrika skuffer en hel verden.

Å bruke arrgumenter om at Sør-Afrika har vært undertrykte er fullstendig irellevant i denne saken, det gir dem ikke mer rett til å gjøre som de vil. Holdningene våre går til trompetene ikke folket.

Arrgumentene for blir alt for tynne, det må man bare innse. Klarer noen å nevne et annet arrgument enn at de skal vise frem sin kultur, så er det bare å komme med dem. De må klare å vise frem sin kultur på en mer allmenn akseptabel og respektfull måte.

Endret av Ezoo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En legitim grunn er som nevnt hvis det går utover spillet eller fører til hørselsskader. Dette vet jeg lite om. Men inntrykket mitt er at det går greit, og at det er likt for alle lagene. Jeg synes spillerne som klager på at de ikke får kommunisert skikkelig syter litt, og bør legge mest vekt på at det viktigste er at folk møter opp på kamp og lager en folkefest. Så vidt meg bekjent står det ikke i reglene at kamper ikke kan spilles hvis lydnivået er for høyt til at spillerne kan kommunisere. Det hemmer kanskje spillet litt, men dette er profesjonelle fotballspillere som skal takle slikt. Og som tidligere nevnt, det skjer ofte på kamper uten vuvuzela at lydnivået er så høyt at spillerne ikke hører hverandre.

Nei, grunnlaget for å forby dette er for tynt etter min mening.

Så lenge alle får hørselsskader så går det greit? :) Og jeg vil tro at det er må være ganske plagsomt å ha en summende lyd hele tiden imens man spiller, uansett hvor proff man er hvis man ikke får kommunisert ordentlig.

Trur nok ikke stadion hadde vært tom selv om vuvuzelaen var forbudt å bruke ;) og liv ville det fortsatt blitt, eller mener du at dette er det første vm folk møter opp til kamp og lager liv?

Lenke til kommentar

Slik det blir fremstilt av vuvuzela-tilhengerne i denne tråden, virker det som om VM-arrangementet er en byrde som Sør-Afrika har tatt på seg, og at hele verden bør være jublende glade for at noen endelig tok oppgaven på seg. Slik er det ikke, Sør-Afrika har fått tilitt fra FIFA til å lage et mesterskap for hele verden, ikke bare for Sør-Afrika, derfor bør de inrette seg etter vanlige prinsipper ved verdensmesterskapet. Hvorfor i alle dager skal en hel verden inrette seg etter et land, når FIFA fort kunen valgt dem bort til fordel for et annet arrangørland? Sør-Afrika bør vise mer takknemelighet over at de har fått mesterskapet, istedet for å kjøre en arrogant stil om at når man er i Sør-Afrika, skal man spille på dere primisser.

Nei, det er ikke en byrde. Men det er helt naturlig at VM blir satt preg på av arrangørlandet, i en eller annen grad. I dette mesterskapet en litt større grad, men dette visste man og det var ingen overraskelse. Vi innretter oss ikke etter Sør-Afrika (selv om veldig mange utlendinger har adoptert vuvuen av fri vilje), alle kan fortsatt gjøre som de vil og synge om ønskelig, men vi kan heller ikke kreve sør-afrikanerne å innrette seg etter oss. For eksempel hørte jeg fint engelskmennene synge i kampen i går. Man har fortsatt lov til å synge, og selv om vuvuen går utover hvor mye man hører sangen, så kan man ikke forby det av en så skral grunn. De har like mye rett til å feire på sin måte som vi har.

Når man ser på den massive kritikken som har kommet fra alle hold; både supportere, spillere, trenere, tv-selskap, kommentatorer osv. Bør det ikke være grunn til å reagere? Man ødelegger det tradisjonelle verdiene ved fotballkampene, slik som de alltid har blitt spilt. Jeg har nevt det mange ganger, det er helt greit å vise frem sin kultur, men det skal ikke gå på bekostning av det tradisjonelle som verdensmesterskapet bygger på. Trompetene overdøver kommentatorene, seere opplever hodepine etter kampene, tilskuere på stadion risikerer nedsatt hørsel, spillere klarer ikke å kommunisere, spillere hører ikke dommerens fløyte osv. Man kan bortforklare det så mye det vil, men alle disse konsekvensene har skjedd, det er fakta. Det er til plage for en hel verden, som har gledet seg til dette arrangementet, Sør-Afrika skuffer en hel verden.

Det vil alltid være ulike meninger. Jeg har ikke samme inntrykk som deg at det er et stort problem for spillerne, kommentatorene, dommerens fløyte, hørselsskader, hodepiner, etc. Her koker du suppe på spiker. At mange ikke liker lyden er jo selvsagt, det gjelder meg også, og man har fullstendig rett til å si sin mening. At det er stor blest om det her skyldes i hovedsak at vi er vant med noe annet. Tror du debatten raser i Sør-Afrika i samme grad som her hjemme? Nei. Og de er der, vi sitter bare i godstolen. Men alle har lov til å mene hva de vil, i den ene eller den andre retningen. Det rettferdiggjør likevel ikke et forbud.

Arrgumentene for blir alt for tynne, det må man bare innse. /quote]

At argumentene er for tynne er din mening. Jeg mener argumentene dine er altfor tynne til å gå til et så drastisk skritt at man forbyr dette.

Klarer noen å nevne et annet arrgument enn at de skal vise frem sin kultur, så er det bare å komme med dem.

Her er den aller viktigste grunnen: frihet. Vi har en grunnleggende verdi; friheten vår. Vi har lov til å gjøre hva vi vil, og det skal være gode grunner til at vi skal kunne gjøre det vi har lyst til. Afrikanerne ønsker å feire på sin egen måte (sammen med noen utlendinger med vuvuzela), og det bør de få lov til hvis ikke argumentene imot blir tyngre enn dette.

Jeg skjønner følelsen, jeg synes heller ikke det er en spesielt god form for stemning, men jeg blir også småflau over all sutringen over at ting ikke er som vi er vant til, nå vil jeg ikke se på lenger osv. Dette handler om mer enn bare fotballen, og jeg kan ikke se hvordan fotballen blir ødelagt av en bakgrunnslyd. Jeg elsker fotballstemning (som den faste Anfield-traveren jeg er er jo det naturlig ;) ), men litt annerledes må man forvente og akseptere til tider når fotballen kommer til andre kulturer og kontinenter.

Edit:

Så lenge alle får hørselsskader så går det greit? :) Og jeg vil tro at det er må være ganske plagsomt å ha en summende lyd hele tiden imens man spiller, uansett hvor proff man er hvis man ikke får kommunisert ordentlig.

Trur nok ikke stadion hadde vært tom selv om vuvuzelaen var forbudt å bruke ;) og liv ville det fortsatt blitt, eller mener du at dette er det første vm folk møter opp til kamp og lager liv?

Se posten min om hørselsskader. Så vidt jeg har fått med meg har ikke dette vært et problem, men saken endrer seg hvis det viser seg at publikum ender opp med hørselsskader. Men som sagt, se det jeg skrev, tenk på det, så får vi heller ta den diskusjonen hvis noe sånt skulle skje. Men hørselsskader er en legitim grunn til å forby, det skriver jeg jo.

Nei, det mener jeg ikke, og det ser du at jeg ikke mener hvis du leser hva jeg skriver. Men jeg mener spillerne bør fokusere på folkefesten fremfor å sutre over at de ikke blir hørt skikkelig. Det kan oppfattes arrogant og sutrete, spesielt for afrikanerne, når de sier slikt. Men spillerne har lov til å ha sin mening om lyden, som alle andre, det er jo selvsagt.

Edit2:

Jeg understreker dette for ente gang, denne gang med understrek også.

Jeg er ikke tilhenger av vuvuzela. Jeg er tilhenger av friheten og retten vi mennesker har til ikke å bli nektet å gjøre noe med mindre det er veldig gode grunner til det.

Endret av Hewitt
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Ser ut som Fifa vurderer å forby Vuvzuela. ENDELIG. Herregud, de som driver med dette, er de mer opptatt å danse og spille enn å se på kampen ? :ermm:

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke en byrde. Men det er helt naturlig at VM blir satt preg på av arrangørlandet, i en eller annen grad. I dette mesterskapet en litt større grad, men dette visste man og det var ingen overraskelse. Vi innretter oss ikke etter Sør-Afrika (selv om veldig mange utlendinger har adoptert vuvuen av fri vilje), alle kan fortsatt gjøre som de vil og synge om ønskelig, men vi kan heller ikke kreve sør-afrikanerne å innrette seg etter oss. For eksempel hørte jeg fint engelskmennene synge i kampen i går. Man har fortsatt lov til å synge, og selv om vuvuen går utover hvor mye man hører sangen, så kan man ikke forby det av en så skral grunn. De har like mye rett til å feire på sin måte som vi har.

Missforstå meg rett, jeg er bare positiv til at et land setter sitt preg på mesterskapet, men når det har en god del konsekvenser for selve fotballen, mener jeg at det bør ilegges et forbud, dette bør selvsagt ikke gjelde bare for vuvuzela, men alle instrumenter som overgår et visst desibelnivå. FIFA visste nok om dette på forhånd, ja, og burde kanskje tatt opp denne problemstillingen i forkant. Selv hørte jeg sangen til engelskmennene så vidt, vuvuzelaen ødela en del der følte jeg. Kulturen deres går ganske på bekostning av andre.

Det vil alltid være ulike meninger. Jeg har ikke samme inntrykk som deg at det er et stort problem for spillerne, kommentatorene, dommerens fløyte, hørselsskader, hodepiner, etc. Her koker du suppe på spiker. At mange ikke liker lyden er jo selvsagt, det gjelder meg også, og man har fullstendig rett til å si sin mening. At det er stor blest om det her skyldes i hovedsak at vi er vant med noe annet. Tror du debatten raser i Sør-Afrika i samme grad som her hjemme? Nei. Og de er der, vi sitter bare i godstolen. Men alle har lov til å mene hva de vil, i den ene eller den andre retningen. Det rettferdiggjør likevel ikke et forbud.

Jeg har sett masser av slike kommentarer og klager rundt om kring på nettet, og sett eksempler på det selv på tv. I Ghana kampen fikk for eksempel en angrepspiller gult kort fordi han ikke hørte at dommeren blåse offside. At debatten raser mindre i Sør-Afrika er jo en selvfølge, det er jo deres kultur, det har da heller ikke så mye å si når dette er et mesterskap for hele verden og ikke seriekammper i den sør-afrikanske ligaen.

Her er den aller viktigste grunnen: frihet. Vi har en grunnleggende verdi; friheten vår. Vi har lov til å gjøre hva vi vil, og det skal være gode grunner til at vi skal kunne gjøre det vi har lyst til. Afrikanerne ønsker å feire på sin egen måte (sammen med noen utlendinger med vuvuzela), og det bør de få lov til hvis ikke argumentene imot blir tyngre enn dette.

Går ikke dette veldig mye på det samme arrgumentet om at de skal få lov til å vise frem sin kultur? De skal selvsagt få lov til det, så lenge det ikke har så mange konsekvenser, som vuvuzelaen har vist seg å ha.

Jeg skjønner følelsen, jeg synes heller ikke det er en spesielt god form for stemning, men jeg blir også småflau over all sutringen over at ting ikke er som vi er vant til, nå vil jeg ikke se på lenger osv. Dette handler om mer enn bare fotballen, og jeg kan ikke se hvordan fotballen blir ødelagt av en bakgrunnslyd. Jeg elsker fotballstemning (som den faste Anfield-traveren jeg er er jo det naturlig ;) ), men litt annerledes må man forvente og akseptere til tider når fotballen kommer til andre kulturer og kontinenter.

Sutring eller ei, hvis det er det som skal til for å få frem et VM det er mulig å se på, så får vi bare komme med det. Man kan ikke unnskylde alt med at det et noe man ikke er vant til, når det ødelegger så mye. Man kan for eksempel ikke ha et liveorkester med dirigent bak hvert mål bare fordi det er kultur, og noe man venner seg til.

Trur nok ikke stadion hadde vært tom selv om vuvuzelaen var forbudt å bruke ;) og liv ville det fortsatt blitt, eller mener du at dette er det første vm folk møter opp til kamp og lager liv?

Se posten min om hørselsskader. Så vidt jeg har fått med meg har ikke dette vært et problem, men saken endrer seg hvis det viser seg at publikum ender opp med hørselsskader. Men som sagt, se det jeg skrev, tenk på det, så får vi heller ta den diskusjonen hvis noe sånt skulle skje. Men hørselsskader er en legitim grunn til å forby, det skriver jeg jo.

Nei, det mener jeg ikke, og det ser du at jeg ikke mener hvis du leser hva jeg skriver. Men jeg mener spillerne bør fokusere på folkefesten fremfor å sutre over at de ikke blir hørt skikkelig. Det kan oppfattes arrogant og sutrete, spesielt for afrikanerne, når de sier slikt. Men spillerne har lov til å ha sin mening om lyden, som alle andre, det er jo selvsagt.

Endret av Ezoo
Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2010/06/13/sport/vm_i_sor_afrika/vuvuzela/fotball/12114939/

Nå begynner FIFA å komme på gli.

- Vi kommer til å forby dem, hvis de skader spillet på banen, sier Danny Jordan, sjef for VM-arrangementet, til BBC.

Det blir ikke noe problem for Jordan å finne misfornøyde spillere.

- Vi kan ikke sove om natta på grunn av vuvuzelaene. Folk starter og bråke i sekstida om morgenen, sier Frankrikes kapteni Patrice Evra, som mener støyen på stadion får ta sin del av skylda for at åpningskampen til Frankrike endte målløst.

- Vi kan ikke høre hverandre ute på banen og får ikke gitt viktige beskjeder.

horribelt at det må være pga det evt dårlige spillet de vil forby det og ikke pga det ikke er vits for supporterne å stille opp :roll:

Lenke til kommentar

Hewitt:Du prøver bare å provosere. Det er rimelig åpenbart...

Du trenger ikke komme her og prøve å være veslevoksen og fortelle meg hva jeg prøver på, for det vet jeg mye bedre selv enn deg. Som jeg har understreket i denne tråden nå mange ganger, både seriøst og satt litt på spissen ved hjelp av sarkasme (merk: sarkasme, ikke provokasjon); det jeg mener er at jeg er enig i at vuvuzelaene ikke er spesielt god form for tribunestemning, men at den grunnen alene ikke er nok til å forby det. Skal man forby noe slikt som er svært viktig for afrikanerne, så må man ha en legitim grunn, ikke bare at det er uvant for oss og noen synes det er irriterende. En legitim grunn i dette tilfellet ville vært at det kan påvises at det er en seriøs fare for hørselsskader som følger av det. Om det er det er ikke opp til meg å finne ut, men inntil noen seriøse grunner som det foreligger, har vi ingen rett til å ta fra afrikanerne noe av det viktigste særpreget de har i denne sammenhengen. Det handler om grunnleggende verdier vi har, om frihet, å selv kunne velge hva vi vil gjøre. Og her er det ikke snakk om en fjortiss som blåser horn i øret på folk for moro skyld, det er snakk om mer eller mindre et helt folkeslags måte å feire på.

måten du prøvde å understreke det på ved hjelp av sarkasme ble fra min side ihvertfall sett på som en provokasjon...

En legitim grunn som alene bør være nok til å forby det er at det ødelegger ALT av stemning!Om de vil bråke slik i kamper internt greit, men la nå folk fra andre land få lage stemning og ikke bare ødelegg den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Har sett flere fans bruke vuvuzela som ikke er (antageligvis) ikke afrikanere på stadion.

De deltar i å lage ''stemmning'.

Liker ikke ''bråket jeg heller,men å forby det blir feil.

Endret av Slettet-D7I5Gr2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...