Gå til innhold

Vuvuzela i VM. Rett eller galt?

Latias

VM  

268 stemmer

1. 1. Burde vuvuzelaene være forbudt under VM?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nei-siden er overraskende stor. ville de sagt det samme hvis Norge skulle spille fotballkamp? faktum er at vuvuzelaene gjør det helt umulig å lage stemning og det er umulig å gi støtte til laget sitt.

vuvuzelaene ødelegger ALL stemning og man hadde ikke trengt tilskuere, for det er umulig å lage noen stemning.

Vuvuzelaene er like unødvendig i en fotballkamp som tabben til Green var for England. Fifa er nødt til å lage ett internasjonalt regelverk for hva som er lov av desibel på tribunene.

Fifa må da være korrupt som tillater at stemningen ødelegges hver bidige kamp! De her inne som synes at den er grei må enten være hørselskadde, eller være blottet for empati eller forståelse for tribunens kontraster. Hør da! Ingen klapping, ingen buing, ingen synging, ingen jubling, ingen lyd ved sjanser, INGENTING! Bare de forp..... vuvuzelaene i samtlige 90 min. En internasjonal skandale på linje med andre Verdenskrig at disse er tillatt! :mad:

Endret av Step_up
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det blir feil å legge et forbud mot bruk av vuvuzelaen uansett hvor ille folk synes den er. Så lenge den ikke er skadelig burde vi tåle det. Ikke det at jeg liker den, og jeg skulle ønske forlk ikke brukte den, men synes som sagt det er feil å nekte folk å bruke den. Og et eventuelt forbud burde ikke gjelde Sør Afrikas kamper, der burde det være et fullsatt stadion med vuvuzelaer. Skal trommer i aør amerika bli forbudt, eller kubjeller i norge bli forbudt?

Endret av Teipball
Lenke til kommentar

det kan da på ingen måte sammenlignes i desibel. De instrumentene du nevner ødelegger ikke stemningen i en kamp, det gjør vuvuzelaen.

Så du vil gjerne ha en kamp uten stemning hvor det er meningsløst å prøve å synge eller klappe? da trenger man jo ikke å komme på kamp da...

Lenke til kommentar

Hold dere til tennis eller golf hvis dere vil ha det stille.

Hvor mye fotball har du egentlig sett i ditt liv? Er ikke lydnivået som er problemet; men den monotone summingen som aldri tar slutt og som overdøver alt annet. Det blir helt feil når en jævla fløyte skal overdøve alt annet

Endret av Herthugen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det blir feil å legge et forbud mot bruk av vuvuzelaen uansett hvor ille folk synes den er. Så lenge den ikke er skadelig burde vi tåle det. Ikke det at jeg liker den, og jeg skulle ønske forlk ikke brukte den, men synes som sagt det er feil å nekte folk å bruke den. Og et eventuelt forbud burde ikke gjelde Sør Afrikas kamper, der burde det være et fullsatt stadion med vuvuzelaer. Skal trommer i aør amerika bli forbudt, eller kubjeller i norge bli forbudt?

Desibelnivået som ein kan oppleve er så høgt at det kan føre til hørselsskader, skader ein aldri vil kunne kurere.

Produserer trommer og kubjeller eit desibelnivå likt som vuvuzela? Lager trommer og kubjeller ein konstant lyd gjennom heile kampen? Har trommer og kubjeller vore like omtalt og omdiskutert som vuvuzela? Kan du i det heile tatt finne eksempler på instrumenter på ein fotballbane som har vore like dominerande?

Trommer og kubjeller kan i det minste lage ein rytme og følge med melodien dersom tilskodarane vil synge. Vuvuzelaen tar fort og effektivt knekken på all anna lyd frå publikum, dei har ingen rytme, kun ein konstant durrrrrrrrrr.

Trommer, samba og dans ser eg gjerne på tribunen.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

FIFAs nyeste regler for mesterskap:

All form for instrumenter utenom stemmen og hendene forbys.

Ulovlig å synge eller rope høyere enn 40 dB. Dette begrunnes med at spillerne kan slite med å høre hverandre ved høyere lyder. Klapping begrenses til kun i sekundene etter store sjanser eller mål.

Ulovlig å ikke gå i supporterutstyr. Publikum uten drakt blir nektet adgang.

Ulovlig å drikke annet enn Fanta og Mountain Dew.

Ulovlig å snakke med hverandre innad i publikum, dette begrunnes med at det kan være forstyrrende for kommentatorene.

Overtredelse av disse reglene vil føre til bortvisning fra stadion og bøter. Overtredelse av to eller flere punkter samtidig vil føre til 21 dagers fengsel.

Lenke til kommentar

Hvor mye fotball har du egentlig sett i ditt liv? Er ikke lydnivået som er problemet; men den monotone summingen som aldri tar slutt og som overdøver alt annet. Det blir helt feil når en jævla fløyte skal overdøve alt annet

Mye. Så lenge jeg kan høre kommentatorene så funker det for meg. Har heller ingen problem med å høre fløyta.

Lenke til kommentar

det kan se ut som om Hewitt bare prøver å provosere, men siterer meg selv for sikkerhets skyld:

tuller du med meg nå? tillater man vuvuzelaen så forsvinner det som er av publikum/stemning. det er jo ikke slik at ingen vuvuzela=ingen stemning
Lenke til kommentar

Mye. Så lenge jeg kan høre kommentatorene så funker det for meg. Har heller ingen problem med å høre fløyta.

som jeg sa så må jo alle som faktisk vil ha vuvuzelaen være blottet for empati eller være hørselskadet. du er klar over at stemningen på stadion blir ødelagt av vuvuzelaen og at det dermed ikke er mulig å høre tilskuerne?

Lenke til kommentar

Alt er sagt i denne tråden, men jeg vil slenge inn noe som treffer spikeren på hodet.

You can't hear hardly anything except the constant buzzing: no chants from the fans, no booing, no cheering, no jeering, no whistles, no oohs and aahs, no rise and fall of anything reflecting the crowd's emotions.

It's all obliterated by this flat, constant, relentless, monotonal buzzing drone - and it's making the games seem flat as a result, like they are being played in some weird vacuum.

Vuvuzelaene er en tragedie. Vi vil virkelig få merke det når de virkelige klassikerne spilles senere i mesterskapet. Kampene som vi alle elsker, fullspekket med tvilsomme dommeravgjørelser, gule og røde kort og scoringer. Publikum spiller en enorm rolle i å bygge opp topper, bunner og skape spenning og dramatikk. Nå er det ikke lenger mulig, og det vil hemme mesterskapet for den snaue milliarden(?) personer som ser VM på TV.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...