Gå til innhold

Vuvuzela i VM. Rett eller galt?

Latias

VM  

268 stemmer

1. 1. Burde vuvuzelaene være forbudt under VM?

Anbefalte innlegg

i5ufmf.png

Liv på stadion er bra, det er de fleste enige om. Men når man må ty til disse forfordelige plasttrompetene (vuvuzela), blir det litt for drøyt. Hva er egentlig meningen med de? Hva er det de egentlig høres ut som? Selv føler jeg at hele verdens bikuber er samlet rundt meg, og det er en følelse jeg absolutt kan klare meg uten når jeg skal nyte VM-kamper.

Under Confederations Cup i fjor, fikk vi høre disse grusomme greiene. CC er ikke i nærheten av så stort som VM, så det kan vel bare bli verre nå? Her er en liten smakebit av hva som venter oss når VM sparkes i gang om få dager:

http://www.youtube.com/watch?v=zka3ccKKWsI

Håper tv-selskapene gjør sitt beste for å dempe lyden, ellers må jeg nok ta i bruk mute-knappen. Noe som egentlig er litt synd, for fotball-VM er ikke det samme uten kommentatorer og vanlig lyd.

I Sør-Afrika er «blåseinnstrumentet» vuvuzela helt vanlig på tribunene. TV 2 Sportens fotballekspert Lars Bohinen er ikke begeistret.

- Jeg har vært der nede to ganger, og det er altså en støy av en annen verden. Det er så høyt. Jeg måtte til slutt snike meg inn i en VIP-boks under kampen, bare for å få fred, sier Bohinen, som tror vuvuzelaen vil skape harme blant europeiske fotballfans.

- Det blir en utfordring for de europeiske tilskuerne, som er vant til å synge under kampene, konstaterte Bohinen i tirsdagens Sportstabloid.

- Var nødt til å endre lydkonseptene

Lyden Vuvuzelaen lager skaper også utfordringer for de som skal produsere tv-sendingene under mesterskapet. At VM spilles i Sør-Afrika blir lett å høre.

- Du vil høre det under VM at det sendes fotball derifra først og fremst på grunn av vuvuzelaen, sier Francis Tellier som er administrerende direktør i Host Broadcaster Group til TV 2 Sporten.

Han forteller at de er nødt til å ta produksjonstekniske hensyn på grunn av vuvuzelaen.

- Vi var nødt til å endre lydkonseptene våre på grunn av støyen lydnivået, for i en produksjon er jo egentlig lyden veldig viktig, forteller Tellier.

- Finnes ingen perfekt løsning

Men lyden av instrumentet vil selvfølgelig ikke forsvinne.

- Går du for eksempel forbi en hotellbar vil du med en gang skjønne hva som er på tv’en fordi du vil høre lyden fra vuvuzelaen, sier Tellier.

- Den gir oss absolutt en utfordring for det er nesten umulig å demme for lyden. Når du ikke er vant til slik lyd er det skikkelig tøft. Lyden er rimelig høy og tydeligvis det hemmelige våpenet til det sørafrikanske laget, sier han.

Så for den som ikke like vuvuzela-lyden er det bare å stålsette seg.

- Vi gjør vår best for å gi TV-seerne best mulig lyd og bilde, men det finnes dessverre ingen perfekt løsning på dette. Vi vil komme til å måtte ha lyden fra Sør-Afrika på luften, enten man liker den eller ikke. Slik blir det.

Jeg føler med stakkarene som skal se VM live. Må være et helvete for dem.

http://www.youtube.com/watch?v=nhpznqgdrKc&feature=related

Endret av Latias
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke fornøyd med alternativene. At man skal totalforby vuvuzelaen blir helt feil, det sørafrikanske folk må få heie på landet sitt på den måten de er vant til. Jeg liker den ikke, og synes at en løsning der den ikke er tillatt på kampene som ikke involverer vertslandet ville vært det beste. Jeg ville vært fornøyd med denne løsningen som TV-seer, men jeg forstår også at FIFA ikke vil gjøre noe med dette. VM er en fotballfest for hele verden, men spesielt for arrangørlandet, og vuvuzelaen har en sentral rolle hos sørafrikanske fotballfans.

Jeg er heller ikke enig i at det nødvendigvis kommer til å bli verre enn under Confederations Cup. Det er nok en mye større andel tilreisende supportere under VM enn det var i fjor sommer, så jeg regner med det blir færre vuvuzelaer på tribunen. Om det blir noen merkbar forskjell stiller jeg meg derimot tvilende til.

Lenke til kommentar

Hold mesterskapene i Europa og Sør-Amerika

Enig.

Om denne vuvuzelaen for alvor infiltrerer tribunene under kamper hvor vertsnasjonen ikke er med, kommer jeg til å hate SA til jeg dør. Jævla ulyd som er i stand til å ødelegge VM for mitt vedkommende.

Jeg venter nesten bare på skandalene som følge av inkompetansen til vertsnasjonen og FIFA generelt. Gleder meg nesten til England fansen skal ta i bruk transportnettverket fra Rustenburg, hehe. En bambus-bus som kommer 8t for seint og med plass til 4stk i en stol.

Lenke til kommentar

Kan bli rimelig irriterende i lengden det der ja. Får håpe at man enten klarer å venne seg til det, eventuellt at produsenten får filtrert det ut eller dempet det på noe vis.. Men samtidig er vil det jo være litt trasig med et VM uten å høre et knyst fra puplikum også..

Lenke til kommentar

Tipper det for meste er sør-afrika som bruker vuvuzela, så blir vi kvitt mesteparten av støyet når gruppespillet er ferdigspilt. Håper for guds skyld at dette trompetfenomenet ikke får fotfeste i europa, slik disse klapperlappene nesten fikk i norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...